بهترین زبان گویای بحران جمعیت زبان آمار است
کد خبر: 4107552
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳

بهترین زبان گویای بحران جمعیت زبان آمار است

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با بیان اینکه بهترین زبان گویای بحران جمعیت زبان آمار است، گفت: امروز ایران ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد، نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد رسیده و ۷/. درصد است و در سال ۱۴۱۵ به صفر درصد خواهد رسید.

صالح قاسمی

به گزارش ایکنا از قزوین، دکتر صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور، در گردهمایی جمعیت و خانواده که شنبه ۲۶ آذرماه در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی قزوین برگزار شد، گفت: اگر به دنبال پاسخ این سؤال هستید که چرا ایران تا این حد نسبت به موضوع جمعیت حساس شده است، بدانید که دیجیتالیزه شدن، تغییرات آب و هوایی، شبکه شدن مصرف‌کنندگان و جمعیت از جمله مطالب حائز اهمیت در سراسر دنیاست.

وی اظهار کرد: داشتن جمعیت جوان و نیروی انسانی پویا حرف اول را در قدرت ملی کشورها می‌زند، امروز هفت نفر از دانشمندان اقتصاد جهان بر این باورند که داشتن نیروی انسانی جوان، شرط لازم برای رشد اقتصادی است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بیان کرد: آینده اقتصاد در کشورهای G7 و E7 است و تا سال ۲۰۴۰ سهم کشورهای گروه E7 از اقتصاد جهان ۲ برابر سهم کشورهای G7 خواهد بود و دلیل آن را باید در ساختار جمعیتی جوانی و نرخ رشد مثبتی که در کشورهای خود ایجاد کرده‌اند جستجو کرد.

وی تصریح کرد: بیش از یک قرن است که دنیا با مبانی اقتصادی توجه جدی به موضوع جمعیت دارد اما در ایران غیر از رهبر انقلاب هنوز کسی به‌طور جدی وارد تبیین فرزندآوری نشده است و طی یک دهه گذشته تاکنون ۵۵ بار در این مورد تأکید و تذکر داشته‌اند.

نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد رسیده است

قاسمی خاطرنشان کرد: بهترین زبان گویای بحران جمعیت زبان آمار است. امروز ایران ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد، نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد رسیده و ۷/. درصد است و در سال ۱۴۱۵ به صفر درصد خواهد رسید و در نهایت در سال ۱۴۲۰ که به زیر صفر می‌رسد و به کاهش جمعیت کل خواهیم رسید و ایران هیچگاه یک کشور صد میلیون نفری نخواهد شد.

وی گفت: میانگین تعداد فرزندان یک زن نشانگر نرخ‌باوری است که امروز میانگین کل کشور ۱/۶ فرزند به ازای هر زن است و مشکل اینجاست که یک زوج جای یک زوج را نمی‌گیرد و تجدید و جانشینی نسل اتفاق نمی‌افتد و متأسفانه ایران پایین‌ترین نرخ باروری در دنیای اسلام را دارد.

این پژوهشگر حوزه جمعیت تأکید کرد: برخلاف باور عمومی که فکر می‌کنند فرزندآوری در ۶ سال گذشته بیشتر شده اما تنها رکورد کاهش جمعیت را نجات داده است، شاخص‌ها و زبان ریاضی بیانی گویا برای نشان دادن شاخص بحران جمعیت است.

وی گفت: در حالی سن بالای ۶۰ سال را سالمند می‌نامیم که امروز ۱۱ درصد جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند اما تا سال ۱۴۳۰ به ۳۳ درصد خواهد رسید. تصور جامعه ۹۰ میلیونی که بیش از ۳۰ میلیون نفر آن بالای ۶۰ سال باشند ترسناک است که این کشور قدرت امنیت ملی خود را از دست خواهد داد.

قاسمی خاطرنشان کرد: ایران کشوری میانسال برشمرده می‌شود که دیگر نمی‌توان به جوان بودن آن مباهات کرد. بیست درصد ناباروری در کشور آمار بالایی است که ناباروری اولیه و ثانویه را در برمی‌گیرد و ناباروری ثانویه به‌خاطر تأخیر انداختن بسیار زیاد در بین فرزندان و استعمال بیش از مدت روش‌های پیش‌گیری است که سبب ناباروری پس از تولد یک فرزند شده است.

جامعه را از عواقب سقط جنین مطلع کنیم

وی در رابطه با معضل سقط جنین در کشور مطرح کرد: آمار سقط جنین در ایران سالانه ۳۷۰ هزار مورد است که ۲ درصد خود به خود (غیر ارادی)، ۳ درصد درمانی (با مجوز پزشک) و متأسفانه ۹۵ درصد جنایی (ارادی و بدون مجوز پزشکی قانونی) است که در این میان تنها ۳ درصد مربوط به روابط نامشروع است و الباقی در خانواده به جهت فرزند ناخواسته یا فرزند برنامه‌ریزی نشده، سقط می‌شوند. بیشترین فراوانی انجام سقط در منزل است که برخی داروها این موضوع را بسیار تسهیل می‌کند.

این پژوهشگر حوزه جمعیت، بیان کرد: سقط جنین آسیب‌های بسیار جدی از منظر دینی، پزشکی، و سلامت جسمی برای مادران دارد و لازم است بدانیم که حرمت سقط از لحظه انعقاد نطفه است و از ۴ ماه و نیم دیه کامل به آن تعلق می‌گیرد و بی‌توجهی به این نکات سبب می‌شود که عواقب آن تا پایان عمر گریبانگیر افراد شود که متأسفانه یک سوم تولدهای سالانه کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: امروزه میانگین سنی کشور بالای ۳۵ است و میانسال محسوب می‌شود تا در ۲۵ سال آینده کشوری سالمند داشته باشیم. برای صندوق بازنشستگی ضریب پشتیبان تعریف می‌شود یعنی برای ارائه خدمات به یک بازنشسته چند نفر نیروی کار حق بیمه پرداخت می‌کنند، این نسبت امروز ۴ به یک است و پایین‌تر از آن ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی است. اگر دولت کمک نکند در حال حاضر هم صندوق توان پرداخت مستمری بازنشستگان را ندارد.

قاسمی با بیان این موضوع که ما طرفدار حضور اجتماعی فعال و بهینه خانم‌ها در جامعه هستیم خاطرنشان کرد: باید مهندسی فعالیت‌های اجتماعی بانوان را انجام دهیم چون ما برای آن رویکرد و راهبرد درستی ترسیم نکرده‌ایم و نتیجه آن بالا رفتن تحصیلات و متعاقب آن سن ازدواج و عدم پذیرش ازدواج برای ادامه زندگی شده است و مؤید آن ۴۰۰ هزار نفر افراد مجرد در سنین بالاست که ۳۰۰ هزار نفر آن‌ها خانم هستند و این موضوع بیانگر آن است که لایه‌های اقتصادی و فرهنگی ما کاملاً به هم گره خورده است.

وی اظهار کرد: هفت سال فرصت داریم تا در این پنجره و فرصت‌طلایی به موضوع جمعیت کمک کنیم، اگر در این هفت سال بانوان دهه شصتی از نرخ باروری خارج شوند بحران جمعیتی را شاهد خواهیم بود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: دشمن هم بیکار ننشسته و برای ضربه زدن به سیاست و اقتصاد و فرهنگ جامعه ما از سه سلاح استفاده می‌کند که به اذعان آن‌ها باید نرخ جمعیت را پایین آورد و آمار مرگ‌ومیر را بالا برد که دارو، غذا و ویروس از جمله این ابزار است و مستندات حاکی از آن است که ژن‌ها روی باور و طرز تفکر افراد هم تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام
captcha