علامه طباطبایی(ره)؛ اندیشمند پاسخگو به نیاز انسان معاصر
کد خبر: 4100406
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰

علامه طباطبایی(ره)؛ اندیشمند پاسخگو به نیاز انسان معاصر

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: نقش عقل در نگاه علامه طباطبایی(ره) و در آثار و تألیفات این عالم دینی به خوبی دیده می‌شود، به‌طوری که در نیازهای انسان معاصر از جمله نیاز به دین و توجه به دین این نگاه قابل ملاحظه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار، مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، نشست علمی هم‌اندیشی علامه‌طباطبایی و نیازهای انسان معاصر با حضور استادان و محققان علوم عقلی در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به همت گروه کلام اسلامی این بنیاد برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار، مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، درخصوص شخصیت این عالم بزرگ اظهار کرد: علامه سید محمدحسین طباطبایی تبریزی از عالمان بزرگ اسلامی، متولد 1282شمسی در تبریز بود که در عمر 79 ساله خود شاگردان و تألیفات بسیاری را به یادگار گذاشت. علامه طباطبایی(ره) در 23سالگی به نجف رفت و در 10 سال حضورش از محضر اساتیدی همچون علامه میرزای نائینی، سیدابوالقاسم خوانساری و سیدعلی قاضی طباطبایی بهره برد و بعد از این مدتی به تبریز و سپس به قم مهاجرت کرد.

شریعتی‌تبار افزود: در مدت حضورشان متوجه انزوای دو علم فلسفه و تفسیر قرآن شدند و در کنار تربیت شاگردانی چون شهید مفتح، شهید مطهری، شهید باهنر، امام موسی صدر و سایر بزرگان به تألیف آثار مهمی چون تفسیر المیزان و اصول و فلسفه و روش رئالیسم پرداختند.

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: علامه طباطبایی(ره) در تبیین دین به سراغ منابع اصلی دین یعنی قرآن و عقل رفت و تفسیر قرآن را بدون تفسیر به رأی و به شیوه قرآن به قرآن که نمایی از تکامل قرآن است، انجام داد.

شریعتی‌تبار ابراز کرد: نقش عقل در نگاه علامه طباطبایی(ره) و در آثار و تألیفات این عالم دینی به خوبی دیده می‌شود، به‌طوری که در نیازهای انسان معاصر از جمله نیاز به دین و توجه به دین این نگاه قابل ملاحظه است.

حسین لطیفی مدیر گروه فلسفه و کلام بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی از دیگر مهمانان این برنامه، اظهار کرد: نیازهای انسان معاصر نیازی دنیانگر است که فردگرایی در آن  محوریت دارد و برخلاف انسان قدیم که نگاهی آسمان‌نگر داشت، عمل می‌کند. 

وی افزود: برای برخی شبهات انسان معاصر، پاسخ‌های دنیایی می‌طلبد. علامه طباطبایی(ره) برای انسان معاصر و خداباوری، انسان معاصر و معنای زندگی، انسان معاصر و تحکیم خانواده، انسان معاصر و بحران اخلاقی و سایر نیازها پاسخ دارد که توجه به این نگاه مغتنم است. 

مدیر گروه فلسفه و کلام بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی درباره علت این نشست هم‌اندیشی اظهار کرد: این جلسه و جلسات آینده مقدمه گنگره بین‌المللی علامه طباطبایی(ره) در سال آینده است که موضوعات کنگره در دل جلسات هم‌اندیشی این چنینی استخراج می‌شود و این مقدمه است تا بتوان از منابع مهم فکری این علامه وارسته در تبین زندگی انسان معاصر بهره برد. 

گفتنی است گنگره بین‌المللی علامه طباطبایی(ره) با همکاری جامعةالمصطفی العالمیه، پژوهشکده اسلام و تمدنی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مجمع عالی حکمت خراسان رضوی و مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در سال آینده برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha