توسعه مباحث تخصصی فقه و حقوق شهروندی با تأسیس انجمن علمی
کد خبر: 4096129
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

توسعه مباحث تخصصی فقه و حقوق شهروندی با تأسیس انجمن علمی

انجمن علمی فقه و حقوق شهروندی به‌عنوان مجموعه‌ای ملی در راستای توسعه مباحث تخصصی فقه و حقوق شهروندی و تقویت و گسترش نظریه‌پردازی و آزاداندیشی با تأکید بر آموزه‌‎های اسلامی فعالیت می‌کند.

محمدسعید شفیعی دبیر انجمن علمی فقه و حقوق شهروندی

محمدسعید شفیعی، دبیر انجمن علمی فقه و حقوق شهروندی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: مجوز این انجمن برای اولین بار در تاریخ ششم دی‌ماه سال 95 از سوی رئیس کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم در دانشگاه یاسوج صادر و در سال جاری، به اصفهان منتقل شد.

وی افزود: این انجمن به‌عنوان مجموعه‌ای ملی در راستای توسعه مباحث تخصصی فقه و حقوق شهروندی و تقویت و گسترش نظریه‌پردازی و آزاداندیشی با تأکید بر آموزه‌‎های اسلامی فعالیت می‌کند و در بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های موجود برای تقویت ارتباط بین دانشگاه، دانشجویان و اساتید نقش مؤثری دارد.

دبیر انجمن علمی فقه و حقوق شهروندی با بیان اینکه این انجمن با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی، بازنگری و احصای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش همکاری می‌کند، گفت: همکاری در زمینه‌های ملی و بین‌الملی با محققان و متخصصان حوزه‌های فقه و حقوق شهروندی، ترغیب و تشویق پژوهشگران، تجلیل از محققان و اساتید ممتاز در ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و برگزاری گردهمایی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌الملی، از وظایف مهم این انجمن است.

وی ادامه داد: تحصیل‌کردگان در رشته‌های فقه و حقوق، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، علوم قرآن و حدیث و علوم تربیتی به‌عنوان اعضای وابسته و پیوسته به عضویت این انجمن درمی‌آیند که عضو وابسته، دانشجویان و عضو پیوسته، فارغ‌التخصیلان و اساتید هستند.

شفیعی اضافه کرد: انجمن‌های علمی به‌عنوان نهادهایی که می‌توانند در تقویت روابط موجود در جامعه علمی تأثیر قابل توجهی داشته باشند، از خاصیت و توان بالقوه تولید علم و دانش برخوردارند. به‌طور کلی، انجمن علمی سازمانی داوطلبانه است که بر اساس توافق و مشارکت افراد متخصص در یک رشته علمی ایجاد می‌شود؛ داوطلبانه و تخصصی بودن، دو رکن اساسی این تعریف هستند و مشارکت متخصصان در انجمن‌های علمی در ارتقای علم در سطح دانشگاه‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات انجمن در تاریخ سوم آبان‌ماه در دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: طبق اساسنامه، افراد فقط می‌توانستند از یک نفر وکالت داشته باشند، اما برخی به علت عدم آگاهی با وکالت دو نفر در انتخابات حاضر شدند و به همین دلیل، نماینده وزارت علوم انتخابات را باطل اعلام کرد و به‌زودی، انتخابات دیگری برگزار خواهد شد.

دبیر انجمن علمی فقه و حقوق شهروندی بیان کرد: در حال حاضر، انجمن با 180 نفر عضو، با سازمان‌های مختلف برای بازدید از مجموعه‌های مرتبط با موضوع حقوق شهروندی مثل زندان، پزشکی قانونی و... هماهنگی انجام داده است و برگزاری نشست‌های علمی و انجام فعالیت‌های پژوهشی را در دستورکار دارد.

گفت‌وگو پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha