دلتنگی‌های پاییزی و راه همزیستی با آن
کد خبر: 4096061
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷

دلتنگی‌های پاییزی و راه همزیستی با آن

یک مشاوره خانواده با بیان اینکه باید به درک این موقعیت برسیم که دلتنگی پاییز ناشی از تغییر شرایط طبیعت است. گفت: فرد باید به مهارتی برسد که از هرچه در اطرافش است در راستای رشد و تعالی خود بهره ببرد.

فاطمه حسینی‌فر، کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی در خراسان‌جنوبیفاطمه حسینی‌فر، مشاوره خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در تفاوت واژه افسردگی و دلتنگی اظهار کرد: در مورد افسردگی پاییزی باید دانست نام هر دلتنگی را نمی‌توان افسردگی گذاشت. افسردگی علائم شدیدتر و تکرار بیشتری داشته و مدت‌زمان طولانی‌تری دارد.

وی افزود: اینکه دلتنگی در پاییز به سراغ افراد می‌آید امری طبیعی است و نباید با آن مقابله کرد؛ همان‌گونه که در طول شبانه‌روز، غروب دلتنگ‌ترین زمان روز است، چراکه مرز بین تاریکی و روشنایی و شرایط آب و هوایی، سیستم عصبی بدن را در موقعیت خاصی قرار می‌دهد.

این مشاور خانواده با بیان اینکه در پاییز فاصله زمین و خورشید و موقعیت زمین نسبت به خورشید شرایط را به شکلی تغییر می‌دهد که روزها کوتاه‌تر شده و نور کمتر می‌شود، تصریح کرد: در طول روز که نور زیاد است افراد در تکاپو بوده و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند و سرگرمی‌های مفیدی دارند که کمتر دچار دلتنگی می‌شوند.

حسینی‌فر با بیان اینکه افرادی که سرگرمی‌های خاصی برای خود تعریف کرده‌ و برنامه‌ای برای طول روز خود دارند دلتنگی کمتری خواهند داشت، ادامه داد: در پاییز نیز به مرور روزها کوتاه‌تر و شب‌ها بلندتر شده و همین امر موجب دلتنگی می‌شود.

سرگرمی‌های مثبت ایجاد کنید

وی با بیان اینکه همه این موارد سیستم عصبی بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: اگرچه که در دنیا راه‌هایی مانند استفاده از نور مصنوعی و طولانی‌تر کردن مدت روشنایی برای مقابله با دلتنگی‌ها ابداع شده؛ اما در بیشتر مواقع آنچه که خداوند به ما عنایت کرده از وسایل دست‌ساز انسان بهتر است.

این روانشناس با بیان اینکه این امر که فرد بتواند خود را با شرایط تطبیق داده و سرگرمی‌ها و برنامه‌ریزی مدونی داشته باشد می‌تواند از این زمان بهتر استفاده کند، افزود: دیدار دوستان، سرگرمی‌های مطلوب و انجام یک سری فعالیت‌هایی که می‌تواند فرد را مشغول کند دلتنگی‌ها را دور خواهد کرد.

حسینی‌فر با بیان اینکه دلتنگی‌ها نه تنها بد نبوده بلکه گاهی دست‌مایه خلق آثار هنری و ادبی بسیاری شده است، گفت: فرد باید به مهارتی برسد که از هرچه در اطرافش است در راستای رشد و تعالی خود بهره ببرد؛ اینکه فرد بتواند در موقعیت‌های اضطراب‌آور همه احساسات منفی خود را جهت داده و تبدیل به احساسات مثبت کند، یک مهارت اثرگذار است؛ تنها باید به درک این موقعیت برسیم که این دلتنگی ناشی از تغییر شرایط طبیعت است.

وی با بیان اینکه فرد باید برای رشد و تعالی خود از هرآنچه در اطرافش است در راستای ایجاد یک حس خوب و زندگی مطلوب بهره گیرد، تصریح کرد: دلتنگی پاییز برای افرادی که افسرده بوده و یا اختلالات روانی داشته و یا مستعد اختلالاتی از این قبیل هستند می‌تواند تشدیدکننده باشد و باید تشخیص درمان آن‌را به متخصص و روانشناس واگذار کرد و در مورد آن هیچ پیش‌داوری و قضاوتی نکنیم.

انتهای پیام
captcha