ناخواسته باعث کم رونقی مسابقات قرآن نشویم
کد خبر: 4081544
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
یادداشت

ناخواسته باعث کم رونقی مسابقات قرآن نشویم

طبق مصوبه ستاد برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان مرکزی، مراسم اختتامیه مرحله استانی این دوره از مسابقات با توجه به تجریه سال های گذشته به دلایلی همچون کمی وقت، خستگی متسابقان و داوران پس از برگزاری مسابقات برگزار نشد و به 5 روز اول ماه ربیع‌الاول موکول شد. مرتضی کرمی، مربی ساوجی در این رابطه یادداشتی در اختیار خبرگزاری قرار داده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

مرتضی کرمی، مربی قرآن ساوه

هر سال یکی از برنامه‌های مورد علاقه متسابقان قرآنی شرکت در مراسم اختتامیه بود و این مراسم یکی از زیباترین، جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین بخش‌های رویدادها به شمار می‌آید، امسال این گزینه که یکی از بخش‌های جذاب مسابقات بود به دلایلی حذف شد که این دلایل در مراسم افتتاحیه استانی از سوی مدیرکل اوقاف بیان شد، اما این مسابقات می‌توانست بهتر مدیریت شود تا برگزیدگان شهرستانی نخواهند بار دیگر رنج سفر را برخود هموار کرده و این مسیر را تا مرکز استان طی کنند.

حضور داوران در مراسم اختتامیه و حضور خانواده‌ها در کنار فرزندان از نقاط قوتی بود که در پایان مسابقات استانی به چشم می‌خورد و امسال از این امتیازات محروم بودیم. حال نمی‌دانیم با وجود اینکه اختتامیه به زمان دیگری به جز پایان مسابقات موکول شد می‌توان از حضور داوران استان‌های هم‌جوار هم برخوردار بود یا خیر؟ ضمن عرض خدا قوت به عوامل اجرایی مسابقات که زحمات بسیاری برای برگزاری داشتند، باید گفت به دلیل عدم آشنایی یا آشنایی کم با شرایط مسابقات و روحیات متسابقان، داوران و مستمعین زحماتشان نمود چندانی نداشت. متأسفانه در برگزاری مسابقات به موارد مهمی همچون هماهنگی در اعزام قاریان، استقبال از متسابقان، نحوه اسکان، پذیرایی توجه مطلوب و مناسبی نشده بود و این مهم در خصوص داوران نیز صدق می‌کند.

عواملی ازجمله مکان نامناسب برگزاری، استقبال کم مردم از مسابقات به عنوان مستمع، عدم ارزش‌نهادن به خانواده متسابقان، نبود نیروهای کاربلد در حوزه خدمت‌رسانی، شرایط نه چندان مناسب پذیرایی، سطح ناچیز جوایز، برگزار کردن مسابقات با حداکثر صرفه‌جویی (نحوه سرو غذا وتحویل غذا با ژتون)، کم‌توجهی به زمان شروع مسابقات، عدم حضور مسئولان ارشد استان جهت بازدید از مسابقات وجود دارند که خواسته یا ناخواسته باعث کم رونق شدن مسابقات می‌شوند و نباید از آنان غفلت کرد. البته ناگفته نماند کم‌کاری و عدم انگیزه کافی قاریان و حافظان نیز در این خصوص بی‌تأثیر نیست.

رهبر معظم انقلاب در خصوص برگزاری جلسات آموزش و برگزاری محافل قرآنی اهتمام و تأکید ویژه دارند، اما متأسفانه نگاه برخی مسئولان و متولیان قرآنی در کشور در حد انتظار به فعالیت‌های قرآنی نیست و در پاره‌ای از زمان نیز پاسخگوی اتفاقات پیشامد شده نیز نیستند. «وَ قِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ، و (در موقف حساب) نگاهشان دارید که در کارشان سخت مسئول‌اند». (آیه 24 سوره صافات).

ورود خیرین به حوزه قرآن بسیار ضروری است. خیرین جدای از مراسم عزای امام حسین(ع) باید در امر برگزاری جلسات و تشویق قاریان و حافظان نیز در میدان قدم گذارده و تحت عنوان خیر قرآنی به جلسات رونق بخشند؛ زیرا ثمره و خروجی شاگردی قرآن، رهرو اباعبدالله(ع) بودن است. بی‌شک در جلسات قرآن است که ائمه شناسانده می‌شوند و ائمه(ع) هستند که می‌توانند تفسیر واقعی و جایگاه قرآن و قاری را ترسیم کنند. «إِنَّ هَٰذَا ٱلْقُرْءَانَ يَهْدِى لِلَّتِى هِىَ أَقْوَمُ». 

نکات گفته شده صرفاً درددلی برخاسته از یک مربی قرآن برای بهبود اوضاع قرآنی بود. امید است با در کنار هم قرار گرفتن بتوانیم فعالیت‌های قرآنی که منتج به فرهنگ قرآنی می‌شود را در جامعه بسط و گسترش دهیم.

مرتضی کرمی، مربی قرآن ساوجی

انتهای پیام
captcha