به گزارش ایکنا از خراسانجنوبی، هادی زینی، دبیر شورای جهاد تبیین جهاددانشگاهی خراسانجنوبی روز گذشته، 11 مردادماه در کارگاه «جهاد تبیین در قیام امام حسین(ع) و بایستههای هیئتهای مذهبی» که به همت شعبه خبرگزاری ایکنا در خراسانجنوبی برگزار شد، اظهار کرد: زمینه تحلیل قیام امام حسین(ع) شامل تحلیل تاریخی و جامعهشناختی است که بهعنوان زیرمجموعه تحلیل واقعه و جریان از الزامات آن است.
وی با بیان اینکه یکی از ضعفهای اساسی در تحلیل متون دینی، عدم تحلیل دقیق فضای متن است، افزود: عدم توجه به زمینههای تاریخی در تولید محتوای دینی یکی از ضعفهای مهم است؛ به همین دلیل حتی تفاسیر قرآن نیز عموماً درونمتنی هستند تا برونمتنی، و این در حالی است که در پژوهشهای غربی نگاه بیشتر براساس برونمتنی و روشمند است. در حال حاضر در مورد قیام امام حسین(ع) توجه به واقعه بیشتر از جریان است.
زینی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) و حرکت از مدینه به مکه، توقف طولانی و چند ماهه در مکه و سپس حرکت به عراق، حضور در منازل مختلف مسیر هر کدام دارای فصلی از کتاب گرانسنگ قیام است، که هنوز رمزگشایی نشده است، افزود: آنچه بیشتر به تصویر کشده شده سرانجام قیام حضرت است که با شهادت ایشان به اوج خود رسیده است.
وی با بیان اینکه حتی پس از شهادت حضرت نیز، روشنگریهای حضرت زینب(س) پس از عاشورا و همچنین رخنمایی پیام امام حسین(ع) در سخنان امام سجاد(ع) واکاوی و معرفی نشده است، تصریح کرد: قیام امام حسین(ع) از نظر بررسی فرایندهای تاریخ اسلام، یک جریان زماندار است و برای ایجاد نگرش نسبت به یک جریان تنها با استفاده از عواطف مذهبی نمیتوان راه به جایی برد.
دبیر شورای جهاد تبیین جهاددانشگاهی خراسانجنوبی با بیان اینکه هنجارسازی براساس قیام امام حسین(ع) و پایداری هنجار به شناخت و بینش نیازمند است، تصریح کرد: راه و رسم امام حسین(ع) و یاران ایشان را پیمودن، نیازمند نگرشی است که هیئتهای مذهبی میتوانند با برجسته کردن جهاد تبیین امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) زمینه آن را فراهم کنند.
وی با بیان اینکه فرآیند نگرش قیام امام حسین(ع) در مثلث رفتار، شناخت و انگیزه است، افزود: فرآیند توجه به قیام عاشورا، شامل تحلیل پیشا واقعه، تحلیل گفتوگوهای حین واقعه و تحلیل پساواقعه است.
زینی با بیان اینکه در تحلیل پیشاواقعه واژگان و گفتمانسازی خیرخواهی باید در مقابل ظلمستیزی مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: قیام امام حسین(ع) یک جریان قوی، زماندار و نیازمند تبیین است.
وی با بیان اینکه در هیئتها به موضوع خیرخواهی بیشتر میتوان توجه کرد، ادامه داد: در هیئتها میتوان گفت این امر کمرنگ است؛ از طرفی یکی از معانی تبیین احیاست.
دبیر شورای جهاد تبیین جهاد دانشگاهی خراسانجنوبی ضمن اشاره به احیاگری بهعنوان یکی از معانی تبیین گفت: باید نگریست از سال گدشته تاکنون چه سنتی کمرنگ شده و باید بازنگری و احیا شود؛ باید در طی ایام محرم روی این موضوعات بیشتر کار کرد و اگر قرار است هیئتها کاری انجام دهند باید با فضای تبیینی از پیش از محرم حرکت کرد.
زینی با اشاره به اینکه تبیین نیاز به زمان دارد، چراکه این امر یک جریان است، اظهار کرد: انواع تبیین شامل توصیف، تفسیر، طراحی کردن، سادهسازی، روشنگری تاریخی، نمایشگاه، تنویر، راه حل، احیا و بازگشایی است و باید هیئتهای مذهبی از تمام ظرفیتهای انواع تبیین بسته به نوع مخاطب مختلف استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه باید جریانشناسی کنیم نه تمرکز صرف بر واقعه، تصریح کرد: در هیچ نقطهای از دنیا جمعیتی که برای عزاداری محرم جمع میشوند جمع نخواهند شد، بنابراین باید از این ظرفیت تبلیغاتی استفاده کرده، همچنین جهاد تبیین که سیره امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) است هزینهبر است؛ بنابراین در این راه باید از هیچ هزینهای مضایقه نکرد.
زینی یادآور شد: با توجه به فعالیتهای پژوهشی گسترده خاورشناسان اگر به قیام عاشورا ورود علمی پیدا نکنیم، قطعا دچار زیان خواهیم شد و باید تا چند سال دیگر برای تبیین زوایای تاریخی این قیام به سمت ترجمهها برویم.
انتهای پیام