توسعه فرهنگ عمومی با سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش محقق می‌شود
کد خبر: 4066034
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸

توسعه فرهنگ عمومی با سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش محقق می‌شود

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کشور گفت: ما نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش به منظور تحقق توسعه فرهنگ عمومی هستیم.

غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کشور به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کشور در مراسم افتتاحیه نشست تخصصی کارشناسان شورای فرهنگ عمومی و کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی و اسلامی استان‌ها که امروز اول تیر ماه در تالار ابن سینا برگزار شد، اظهار‌ کرد: خداوند معجزه جاودانش را از جنس فرهنگ برگزید و در آن میراث مانا به قلم سوگند یاد کرد. فرهنگ آن‌گونه که از اجزا ترکیب‌دهنده آن بر می‌آید غایت آن رشد و بالندگی انسان و عامل رشد و بالندگی است. فرهنگ انسان را به بالندگی می‌خواند.

وی ادامه داد: فرهنگ سرچشمه همه تحولات است، مشروط بر اینکه سرچشمه آن زلال باشد وگرنه اسباب سقوط و تباهی انسان‌ها خواهد شد.  فرهنگ گونه‌های مختلفی دارد که با آن آشنا هستیم. فرهنگ به سه بخش تقسیم می‌شود که شامل فرهنگ کلاسیک و رسمی که مسئولیت آن با وزارت علوم و آموزش و پرورش است و فرهنگ عامه که محوریت آن در وزرات فرهنگ و ارشاد و میراث فرهنگی است و فرهنگ عمومی است.

منتظری افزود: تنها بخشی از فرهنگ که به یک دستگاه خاص متکی نیست، فرهنگ عمومی است و این نشان‌دهنده اهمیت و اثربخشی فرهنگ عمومی است که نهادهای مختلف باید در این عرصه ایفای نقش کنند و لذا آنچه در حوزه فرهنگ مهم است تغییر بینشی است که به واسطه عنصر فرهنگ رخ می‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سیمای یک جامعه در فرهنگ عمومی تجلی پیدا می‌کند، لذا  رهبری نیز می‌فرماید: سرچشمه تحول در حوزه فرهنگ عمومی است و اگر در بخش فرهنگ عمومی تحول ایجاد کنیم جامعه ما متحول خواهد شد.

وی ادامه داد: اما برای تحول در فرهنگ عمومی چه باید کرد؟ مولفه‌های زیادی در راستای تحول فرهنگ عمومی وجود دارد که مهمترین آن سهم و نقش اخلاق در اعتلای فرهنگ عمومی است. دین شامل احکام، اعتقادات و اخلاق است. بخش غالب اعتقادات و احکام فردی است، اما آنچه کاملا اجتماعی محسوب می‌شود بخش اخلاق است، چرا که اخلاق در ارتباط با دیگران معنا پیدا می‌کند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کشور ادامه داد: خلق نیکو فضیلت است چون رشددهنده بوده  و خلق ناپسند رذیلت است چون انسان را به پستی می‌کشاند، این مفهوم لغوی است، اما منظور من در این بیانات، احساس مسئولیت است و لذا اخلاق در حوزه رفتار اجتماعی معنادار می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه مکاتب اخلاقی جهان دو کلید طلایی و نقره‌ای داریم که هر دو ریشه در معارف دینی ما دارد. کلید طلایی می‌گوید آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران نپسند و کلید نقره ای این است که آنچه از ارزش‌ها برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند. در هردوی این کلیدها دیگران است. اخلاق، نگاه انسان را از خود عبور داده و به دیگران معطوف می‌کند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کشور  گفت: دستورات و احکام دینی اکثریت اجتماعی است، دعاهای ماه رمضان اجتماعی است و عبور از خویشتن و معطوف شدن به دیگران است. تنها اندیشیدن به خود انسان را از رشد باز می‌دارد.اما این دیگران نه تنها سایر انسان‌ها بلکه طبیعت، محیط زیست و ... را هم شامل می‌شود که در احادیث زیادی نیز به این موارد اشاره شده است.

منتظری اظهار کرد: فرهنگ عمومی در حوزه قانون نیست، بلکه در حوزه اخلاق است و نیازمند فعالیت‌های داوطلبانه است و لذا برای اینکه فرهنگ عمومی را رشد دهیم باید احساس مسؤلیت شهروندان نسبت به یکدیگر تقویت شود که این یک راه کلیدی است و می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

وی با بیان اینکه با شعار، فرهنگ عمومی اصلاح نخواهد شد، افزود: وقتی بدانم پوشش من اسباب گناه دیگری را فراهم می‌کند باید نوع پوشش خود را رعایت کنم و لذا وقتی همه به این باور برسند آنگاه می‌توان گفت در فرهنگ عمومی رشد کرده‌ایم.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کشور عنوان کرد: برای توسعه فرهنگ عمومی نیاز به یک رنسانس در بخش آموزش داریم که در این راستا نیاز است کارگاه‌های موضوعی مختلف خصوصا در مدارس پیش‌بینی‌ شود و مبانی و ابعاد مختلف فرهنگ مانند فرهنگ در حوزه مصرف به مردم‌ آموزش داده شود، لذا ما نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش به منظور تحقق توسعه فرهنگ عمومی هستیم.

انتهای پیام
captcha