لزوم اقدام جهادی در تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری ریگان
کد خبر: 4065142
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷

لزوم اقدام جهادی در تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری ریگان

امام‌جمعه ریگان با اشاره به اهمیت گسترش برنامه‌های فرهنگی و هنری در این شهر و بیان اینکه راه‌اندازی و فعال کردن مجتمع فرهنگی برای توسعه فعالیت فرهنگی پایدار بسیار ضروری و مهم است، از مسئولان استانی و کشوری خواست هر چه سریع‌تر با اقدام جهادی این مسئله را حل کنند.

حجت‌الاسلام حبیب رضازاده امام جمعه شهر ریگان

حجت‌الاسلام حبیب رضازاده، امام‌جمعه شهر ریگان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان با اشاره به عدم تکمیل مجتمع فرهنگی ـ هنری ریگان گفت: این مجتمع پس از گذشت ۱۰ سال از زمان احداث و کلنگ‌زنی هنوز تکمیل نشده است، این در حالی است که از سال ۱۳۸۹ ساخت آن آغاز و تنها ۱۳۲ میلیون تومان برای این پروژه هزینه شده است.

وی ادامه داد: در برنامه پنجم یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون تومان و در سال ۱۳۹۶ این پروژه، ۲۰۱ میلیون تومان اعتبار داشته است و در سال ۱۳۹۷، مبلغ ۱۰۶ میلیون تومان به آن اعتبار داده شد که در مجموع تاکنون یک میلیارد و ششصد میلیون تومان برای مجتمع فرهنگی و هنری ریگان هزینه شده است.

رضازاده با اشاره به اینکه اعتباری از سال ۱۳۹۸ به این پروژه تخصیص داده نشده است، بیان کرد: با توجه به حساسیت‌های موجود و نیازهای منطقه، پروژه تعریف شده است؛ از این‌رو براساس قانون، سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان توزیع شهرستانی اعتبارات را جهت تصویب به شورای توسعه و برنامه‌ریزی پیشنهاد کرد که امیدواریم پس از آنکه اعتبار شهرستان‌ها در این شورا مصوب شد، تعریف پروژه و تخصیص اعتبار سهم شهرستان برای پروژه مشخص شود.

 امام‌جمعه ریگان، برنامه‌ریزی جهت جلب مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه را از جمله دلایل عدم تخصیص اعتبار به مجتمع فرهنگی و هنری ریگان از سال ۱۳۹۸ بیان کرد و گفت: از سال ۱۳۹۶ در تبصره ۱۹ قانون هر ساله، این موضوع گنجانده شده بود که پروژه‌هایی که می‌توانستند توسط بخش خصوصی تکمیل و به بهره‌برداری برسند، دیگر از اعتبارات عمرانی اعتبار نمی‌گرفتند؛ اما به خوبی می‌دانیم به دلیل محرومیت شهرستان این امکان وجود ندارد و مسئولان باید برای حل آن راه حل‌های قانونی بهتری پیدا کنند.

وی ادامه داد: در این مدت مجتمع فرهنگی و هنری ریگان از طرف دستگاه اجرایی برای مشارکت بخش خصوصی معرفی شده و اعتباری به آن تخصیص پیدا نکرده است و در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ فردی برای تکمیل این پروژه اقدام نکرد که یکی از دلایل عدم مشارکت بخش خصوص نبود شرایط مناسب برای مشارکت از طرف دستگاه‌های اجرایی است.

رضازاده افزود: مشوق‌هایی برای این موضوع وجود دارد که از اعتبارات دولتی به‌عنوان وجوه مشخص دستگاه بتواند استفاده کند تا از طریق بانک، تسهیلات به بخش خصوصی داده شود و یا اینکه این پروژه در مکان تجاری است و امکان دارد بخشی از آن تغییر کاربری پیدا کند تا بخش خصوصی مشارکت کند اما این کار انجام نشده است، به همین دلیل ساخت آن هنوز بلاتکلیف باقی مانده است.

امام جمعه ریگان با بیان اینکه پروژه مجتمع فرهنگی هنری ریگان، مصوبه امنیت پایدار شرق و غرب کشور را نیز دارد، تصریح کرد: در منطقه ریگان به دلیل حساسیت‌های مذهبی و مسائل قومیتی، وجود یک پایگاه فرهنگی قدرتمند و فعال بسیار می‌تواند کمک کند که علی‌رغم گرفتن مصوبه امنیت پایدار، به دلیل محدودیت‌های منابع، امکان تکمیل این پروژه به وجود نیامد.

وی ادامه داد: قانونی وجود دارد که مانع از این می‌شود تا این نوع پروژه‌ها متوقف بماند و آن توزیع اعتبارات به صورت بخشی و منطقه‌ای است و تمامی شهرستان‌ها اعتبارات عمرانی فرهنگی می‌توانند این عدد را در قیاس با پروژه‌هایی که نیاز به عملیات اجرایی دارند به دست آورند، اما این عدد هم برای تکمیل این پروژه کافی نیست.

حجت‌الاسلام رضازاده یادآور شد: در حال حاضر به دلیل عدم تکمیل این مجتمع فرهنگی و هنری در ریگان بسیاری از جوانان و نوجوانان دختر و پسر از شرکت در برنامه‌های فرهنگی و هنری در سطح شهرستان محروم هستند، به گونه‌ای که گاهی برای برگزاری یک برنامه سینمایی و فرهنگی ویژه زنان و دختران به دلیل محدودیت‌های فقهی دچار مشکل می‌شویم و نمی‌توانیم این برنامه‌ها را در مسجد برگزار کنیم، بنابراین راه‌اندازی و فعال کردن این مجتمع فرهنگی برای توسعه فعالیت فرهنگی پایدار بسیار ضروری و مهم است.

انتهای پیام
captcha