هنرمند انقلابی با بخشنامه و دستورالعمل تربیت نمی‌شود
کد خبر: 4049052
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸

هنرمند انقلابی با بخشنامه و دستورالعمل تربیت نمی‌شود

نویسنده و کارگردان برنامه‌های تلویزیونی شبکه سهند، با تأکید بر اینکه هنرمند انقلاب با بخشنامه و دستورالعمل تربیت نمی‌شود تصریح کرد: هنرمند انقلابی با دستورالعمل و فرمایش و صدور بخشنامه تربیت نمی‌شود و هنر انقلاب با این روش رشد و پالایش نمی‌شود بلکه باید یک جوشش قلبی و اعتقاد به ارزش‌های اسلامی و انقلابی در دل فرد وجود داشته باشد.

هنرمند انقلابی، هنر انقلاب اسلامی، آذربایجان شرقی سعید رضانژاد، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی شبکه سهند در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی گفت: وقتی می‌گوییم هنر انقلاب، از دو مقوله هنر و انقلاب صحبت می‌کنیم. برای هنر تعاریف مختلفی وجود دارد و بهترین تعریف از هنر را حضرت امام خمینی(ره) به زیبایی بیان کرده و فرموده‌اند: هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسان است. روح تعهد یعنی روح انسان بودن، انسانی که خلیفه الله است، انسانی که بی تفاوت و منفعل نیست.

وی ادامه داد: در بحث انقلاب نیز باید گفت: ارزش‌ها، اصول و آرمان‌هایی که انقلاب به آن پایبند است و سال ۵۷ ملت ایران برای رسیدن به آن ارزش‌ها انقلاب کردند. هنر انقلاب باید خود را به این تعاریف رسانده و شاهد آنها باشد.

رضانژاد، با اشاره به مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی که همانا مردمی بودن آن است ادامه داد: همان طور که انقلاب از کف خیابان و از دل مردم جوشید هنر انقلاب نیز باید مردمی بوده و در جهت رسیدن به آمال، آرزوها و خواسته‌های مردم بکوشد.

این نویسنده و کارگردان، هنر انقلاب را آئینه زمان خود ذکر کرد و افزود: هنر انقلاب نباید نسبت به مشکلات مردم، جبهه حق و جهان اسلام منفعل باشد. بلکه باید دغدغه‌مند بوده و نسبت به موضوعات و حفظ ارزش‌ها و آرمان‌ها واکنش نشان دهد هنر انقلاب زمانی موفق می‌شود که جریان ساز و تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه باید دایره تعریف از هنر انقلاب گسترده‌تر شود بیان کرد: نباید گفته شود تنها افراد خاصی هنرمند انقلابی هستند، هنر در مقابل انسان‌ها تعهد دارد و می‌خواهد انسان‌ها را به انسانیت خود برگرداند و امید بدهد.

رضانژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: باید دایره تعریف از هنر انقلاب بزرگتر و گسترده‌تر شود. تقسیم هنر به هنر انقلابی و غیر انقلابی کار درستی نیست. نباید هنر را انقلابی و غیر انقلابی خط‌کشی کرد. نباید در هنر مرزبندی وجود داشته باشد. هنرمند باید در این فضا تولید محتوا داشته و به این کارها عمومیت بدهد.

وی گفت: نهایت آمال و آرزوی ما ظهور حضرت صاحب الزمان است، هر هنرمندی که در راستای ظهور آن حضرت قدم بردارد، باری از دوش مردم برداشته و مشکلات مردم را حل کند و یک اثر هنری تولید کند این اثر هنری در دایره هنر انقلاب قرار می‌گیرد.

این مستندساز تبریزی معرفی الگوها و اسطوره‌ها را یکی از مهم‌ترین روش‌های انتقال ارزش‌های انقلاب به نسل جوان ذکر کرد و افزود: متأسفانه در طی این سال‌ها نتوانستیم اسطوره‌های ارزشی خودمان را به نسل جوان خوب معرفی کنیم. نسل جوان تشنه شناخت الگوهای ملی این کشور هستند، الگوهایی که بدون اغراق و تحریف باشند. الگوهایی که آنها را خیلی آسمانی معرفی نکنیم. بلکه برای نسل جوان کاملاً ملموس باشد.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: مثلاً برخی افراد می‌گویند ما دلمان می‌خواهد شهید مهدی باکری را خیلی فراتر از این چیزهایی که شنیده یا دیده‌ایم معرفی کنیم. این حرف درست نیست. شهید باکری عزیز یک شخصیت و نوعی سبک زندگی دارد که شامل مبارزات انقلابی او که منجر به پیروزی انقلاب شد و بعد هم در دفاع مقدس، موضوع کردستان، شهردار ارومیه و فرمانده لشگر عاشورا مشخص است و خیلی از افراد در قید حیات بوده و می‌توانند سبک زندگی این شهید بزرگوار و خاطرات مربوط به ایشان را تشریح کنند.

رضانژاد، با اشاره به اکران فیلم «موقعیت مهدی» در سینماهای کشور اظهار کرد: «فیلم  موقعیت مهدی» خیلی خوب توانسته است واقعیات زندگی شهید باکری را ترسیم کرده و به تصویر بکشد، این فیلم به دور از تکلف، اغراق و مصلحت اندیشی عمل کرده و مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفته است به طوری که خیلی از افراد بعد از تماشای فیلم دلش می‌خواهد دوباره آن را ببیند.

وی افزود: هنر متعالی باید در حمایت از مظلومان جهان فعال باشد نه اینکه در جبهه زور و تزویر و در جهت حمایت از ظلم جهانی بیانیه صادر کند.

کارگردان تئاتر با اشاره به تقابل تمدن اسلامی با تمدن غرب تصریح کرد: هنر انقلاب به طور حتم دارای ایدئولوژی خاصی است. با توجه به اینکه تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی ایستاده و در جهت از بین بردن مظاهر تمدن اسلامی تلاش می‌کند و در این راستا از تمام ابزار خود استفاده می‌کند بنابراین هنر انقلاب نیز نباید در این زمینه بی‌تفاوت باشد بلکه باید هنر و هنرمند انقلابی با جدیت تلاش کرده و ارزش‌های فرهنگ دینی، مقاومت اسلامی را به زبان هنر بیان کند چرا که ایدئولوژی هنر انقلاب است.

این نویسنده و کارگردان، با تأکید بر اینکه هنرمند انقلاب با بخشنامه و دستورالعمل تربیت نمی‌شود تصریح کرد: هنرمند انقلابی با دستورالعمل و فرمایش و صدور بخشنامه تربیت نمی‌شود و هنر انقلاب با این روش رشد و پالایش نمی‌شود بلکه باید یک جوشش قلبی و اعتقاد به ارزش‌های اسلامی و انقلابی در دل فرد وجود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha