فقدان انگیزه و سردرگمی هزاران مربی قرآن پس از 20 سال آموزش
کد خبر: 4027574
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰

فقدان انگیزه و سردرگمی هزاران مربی قرآن پس از 20 سال آموزش

مسئول آموزش مؤسسه قرآن و عترت «بلدالامین» بیرجند معتقد است که آموزش قرآن آن هم در سطح اثرگذار بدون حضور و پشتوانه قوی معلمان و مربیان امکان‌پذیر نیست؛ پس نباید این اصل تأثیرگذار را در فرآیند آموزشی از یاد برد.

زهره هاونگی، مسئول آموزش مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجندزهره هاونگی، مسئول آموزش مؤسسه قرآن و عترت «بلدالامین» بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که آموزش قرآن آن هم در سطح اثرگذار بدون حضور و پشتوانه قوی معلمان و مربیان امکان‌پذیر نیست؛ پس نباید این اصل تأثیرگذار و مهم را در فرآیند آموزشی از یاد برد. این در حالی است که مربیان قرآن استان که نزدیک 20 سال و یا بیشتر است در حال کار کردن هستند هنوز به اندازه یک مربی در سال‌های ابتدایی تدریس در حوزه‌های دیگر مزایا ندارد.

وی ادامه داد: وقتی از یک مربی انگیزه را گرفتیم و به او دائماً گوشزد کردیم که باید تنها برای خدا و بدون توقع هیچ مزدی کار کند چگونه از او انتظار تعالی، شوق به کار، خلاقیت و نوآوری در آموزش و از همه مهم‌تر نشاط و شادی در حرفه‌اش را داریم. معلوم است که یک معلم خموده و بدون انگیزه عملاً هیچ‌گونه کارآیی ندارد؛ در حالی که ما از همین معلم بدون انگیزه انتظار سطح عملکردی بالا و رتبه آوردن قرآن‌آموزانش را در عرصه‌های ملی و حتی بین‌المللی داریم.


بیشتر بخوانید: 


هاونگی بیان کرد: اگر ما در اسلام داریم که باید ابزار کار خیر و شرایط انجام آن تسهیل شود، پس نباید از حوزه قرآنی و ابزارآفرینی برای معلمان قرآن جا بمانیم؛ حقیقت این است که تدریس در فرسنگ‌ها دور از مکان زندگی، حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف در یک کلاس به دلایل فراهم نبودن شرایط و امکانات و همچنین عدم تأمین مالی و فکر کردن به مسئله اشتغال و دردهای معیشتی همان اموری هستند که روز و شب ذهن یک معلم قرآن را به خود مشغول می‌کند.

مسئول آموزش مؤسسه «بلدالامین» بیرجند‌ اظهار کرد: ما می‌بینیم که یک مربی قرآن به رتبه‌ها و مدارج بالای قرآنی دست می‌یابد اما هیچ تضمینی برای تأمین مالی زندگی خود ندارد؛ در حالی که در احادیث این نکته تأکید شده که در حکومت اسلامی لازم است سهمی از بیت‌المال به قاریان و حافظان قرآن داده شود.

هاونگی با بیان اینکه حال فعالان قرآنی تنها در فکر روشن شدن آینده‌ان در همین مسیر تخصصی خود هستند و اینکه با آموزش قرآنی از نظر معیشتی تأمین نشده و به دنبال کار دیگری باشند عذاب‌آور است، افزود: شما کمی انگیزه به مربی قرآن بدهید او خود فعالیت‌‌های قرآنی‌اش را بدون هزینه انجام می‌دهد. به‌طور مثال در همین آزمون استخدامی آموزش و پرورش پیش رو، چه خوب است سهم بسزایی برای مربیان با سابقه قرآن نیز درنظر گرفته شود در حالی که در آزمون‌های استخدامی این امر دیده نشد و نتیجه‌اش می‌شود سردرگمی هزاران مربی قرآنی پس از 20 سال کار!.

وی در پایان بیان کرد: اگر قرار است کار جهادی در حوزه آموزش قرآن صورت گیرد ابتدا باید اوضاع نابسامان مربیان قرآنی سامان پذیرد؛ در غیر این صورت با یک معلم بی‌انگیزه نمی‌توان راهی جز روش‌های روتین آموزشی پیش گرفت.

انتهای پیام
captcha