نشست «کاربردهای هوش مصنوعی در علوم اسلامی» برگزار می‌شود
کد خبر: 4020486
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
در آمل؛

نشست «کاربردهای هوش مصنوعی در علوم اسلامی» برگزار می‌شود

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران از برگزاری اولین نشست علمی «کاربرد‌های هوش مصنوعی در علوم اسلامی» سه‌شنبه، ۲۳ آذرماه در آمل خبر داد و گفت: این نشست به صورت مجازی با حضور حجت‌الاسلام محمدعلی قدس‌پور برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌زاده، معاون پژوهشی حوزه علمیه مازندرانحجت‌الاسلام، صدرالله اسماعیل‌زاده، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، عصر دیروز، 21 آذرماه در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در ساری برگزار شد، گفت: «حوزه‌های علمیه و پاسخگویی به نیاز‌های نظام» شعار امسال هفته پژوهش است و  در حال حاضر با تلاش‌های صورت گرفته، ۶۰ تا ۷۰ درصد مدارس علمیه، از معاون پژوهش بهره‌مند هستند.

وی با اشاره به تدوین یک برنامه کوتاه مدت از ابتدای آغاز کار فعالیت خود در معاونت پژوهش حوزه علمیه مازندران، افزود: در برنامه یک ساله تلاش این بود که رویکرد‌ها از آموزشی صرف به سمت پژوهش و آموزش مهارت‌ها در کنار سایر دروس آموزشی تغییر پیدا کند که خوشبختانه امروز این دغدغه در میان مدیران مدارس علمیه با برگزاری دوره‌های پژوهشی برای اساتید و طلاب دنبال می‌شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان اینکه برنامه میان‌مدت با موضوع شناسایی استعداد‌های پژوهشی در سطح مدارس علمیه در دستور کار قرار گرفته و خوشبختانه تا پایان سال تحصیلی امسال ۱۵۰ طلبه پژوهشگر و نویسنده را شناسایی و ساماندهی می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر دغدغه لازم در میان اساتید به عنوان افراد نقش آفرین در تقویت رویکرد پژوهشی در سطح مدارس ایجاد شده و تلاش شد تا برای اساتید مدارس علمیه نیز دوره پژوهشی برگزار می‌شود.

وی برگزاری جشنواره علامه حلی را برنامه‌ای مهم در تقویت رویکرد پژوهشی در سطح مدارس علمیه دانست و افزود: این جشنواره زمینه‌ای برای نشان دادن فعالیت‌های طلاب استان در زمینه نگارش مقاله و آثار پژوهشی است و حوزه علمیه برادران از نظر کمی و هم کیفی در سطح قابل توجهی قرار دارد.

مدرس حوزه علمیه مازندران با اشاره به اجباری شدن نگارش تحقیق پایانی برای طلاب پایه ششم حوزه و پایه پنجم سفیران هدایت، گفت: در سال گذشته طلالب از ۲۰ تحقیق پایانی دفاع کردند و در خرداد ماه سال 401 نیز همه طلاب پایه ششم در شش مدرسه استان باید تحقیق پایانی بنویسند.

راه‌اندازی پژوهش‌سرای حوزه علمیه مازندران

وی با اشاره به تأسیس پژوهش‌سرا در حوزه علمیه مازندران، افزود: راه‌اندازی انجمن‌های علمی در رشته‌های مختلف و اجرای طرح نیازسنجی پژوهشی در سطح استان دو وظیفه مهم این پژوهش سرا است.

اسماعیل‌زاده از راه‌اندازی انجمن علمی در چهار رشته تفسیر، فقه، کلام و تاریخ اسلام خبر داد و افزود: این انجمن‌های علمی در پژوهش‌سرای حوزه علمیه مازندران راه‌اندازی و آغاز به کار خواهند کرد و نشست‌های علمی از این پس بر اساس همین انجمن‌ها شکل خواهند گرفت.

وی با اشاره به طرح نیازسنجی پژوهشی در سطح استان، افزود: در این طرح نیاز‌های پژوهشی عرصه فرهنگ و اجتماع شناسایی و بعد از آسیب‌شناسی بخش‌هایی که حوزه علمیه می‌تواند با ورود به آن موجب رفع آسیب‌ها شود به این مرکز واگذار خواهد شد.

وی با بیان اینکه بودجه پژوهشی سال 1400 حوزه علمیه استان مازندران، صفر است، افزود: تمام فعالیت‌های پژوهشی با حمایت موقوفات و خیرین است و مطمئنا احیای موقوفات حوزه علمیه می‌تواند همه هزینه‌های حوزه را تامین کند.

اسماعیل‌زاده از برگزاری اولین نشت علمی کاربردهای هوش مصنوعی در علومی اسلامی، سه شنبه 23 آذرماه در موسسه امام حسن عسکری(ع) آمل، خبر داد و افزود:  این نشست به صورت مجازی با حضور حجت‌الاسلام محمدعلی قدس‌پور، برگزار می‌شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، سوق دادن پایان نامه و رساله‌های ارشد و دکتری حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها برای رفع نیاز‌های فرهنگی و اجتماعی استان را نیز از دیگر کارکرد‌های طرح نیازسنجی پژوهشی استان است که در این طرح قرار شد با توجه به استعداد‌های هر منطقه و شهرستان با هدف آشنایی با ویژگی‌های بوم شناخت، اطلس دینی و فرهنگی استان در قالبی منسجم به روش توصیفی و تحلیلی تدوین شود.

بهره‌گیری از ظرفیت بالای فقه

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بهره‌گیری از ظرفیت بالای فقه در رفع مشکلات بخش‌های مختلف کشور اشاره کرد و افزود: در همین راستا حوزه علمیه با بهره‌گیری از این ظرفیت موجود به کمک سایر بخش‌های کشور برای رفع مشکلات موجود به میدان آمده است.

اسماعیل‌زاده از برگزاری نشست‌های مشترک میان اساتید حوزه و دانشگاه در عرصه فقه معاصر در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: نخستین نشست مشترک در این باره مربوط به مسئله بورس است که اساتید حوزه و دانشگاه نظرات علمی خود را در این باره ارائه خواهند داد.

وی به تشکیل شورای راهبردی وحدت حوزه و دانشگاه با محوریت نماینده ولی‌فقیه در مازندران اشاره کرد و گفت: این نشست مشترک نیز هر ماه یک بار به میزبانی حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، با اشاره به وجود چهار رشته تخصصی در استان، افزود: طی یک برنامه پنج ساله تعداد رشته‌های تخصصی مازندران به ۲۵ رشته افزایش خواهد یافت و حوزه علمیه کاملاً به سمت تخصصی شدن حرکت خواهد کرد.

اسماعیل‌زاده در پایان گفت: برگزاری نشست‌های علمی و کرسی‌های آزاد اندیشی در مدارس علمیه، تجلیل از پنج مدرسه علمیه نمونه در عرصه پژوهش، بازدید از سایر مراکز پژوهشی سطح استان، برگزاری نشست وحدت حوزه و دانشگاه در چالوس، ساری و بهشهر، تجلیل از پژوهشگران حوزوی استان و تجلیل از اساتید صاحب تألیف حوزه علمیه استان، از جمله مهم‌ترین برنامه‌های هفته پژوهش است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ - ۱۷:۳۴
0
0
بسیار خوب
امیدواریم این حرکت ادامه داشته باشد
captcha