مرز روابط با خانواده همسر کجاست؟
کد خبر: 4020196
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶

مرز روابط با خانواده همسر کجاست؟

یک روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه زن و مرد باید از روابط آسیب زننده دوری کنند، گفت: ارتباط با خانواده همسر پس از ازدواج نه باید از نوع وابستگی بسیار باشد و نه از نوع عدم برآورده ساختن انتظارات.

عزیزالله کرامتی‌نژاد، روانشناس و مشاور خانوادهعزیزالله کرامتی‌نژاد، روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: زوج و خانواده‌ای که تازه تشکیل شده با خانواده همسر باید یک مرزی وجود داشته باشد؛ این مرز از اینکه ارتباط بین زن و مرد احیانا دچار مسئله و مشکل شود محافظت می‌کند.

وی افزود: می‌تواند مرز سالم باشد یعنی کاملا محدوده‌ها مشخص باشد، می‌تواند مرزی وجود نداشته باشد که قطعا آسیب وارد می‌شود یعنی در هم تنیدگی رابطه بوجود می‌آید و می‌تواند این مرز بسته باشد؛ به هر سه شکل مقدور است اما بهترین آن مرز سالم است.

این روانشناس بیان کرد: مرز سالم یعنی اینکه بین زن و مرد اول از همه به استقلال خود اهمیت دهند؛ این‌ها زن و مردی شدند که وارد زندگی خانوادگی جدیدی شدند و آن زندگی خانوادگی باید استقلال داشته باشد؛ کمیت و کیفیت رابطه با خانواده همسر حتما باید بهش توجه کنند؛ کمیت یعنی اینکه این ارتباط باید باشد ولی نه بسیار زیاد.

کرامتی‌نژاد ادامه داد: کیفیت یعنی باید نوع رابطه حتما حفظ شود؛ حفظ حرمت‌ها رعایت شود؛ احترام‌ها گذاشته شود و بهتر است که هر یک از زوجین خودش مسئولیت این را بر عهده بگیرد و با خانواده خود صحبت کند و بگوید من با همسرم در مورد این مرزها به این نتیجه رسیدیم وقتی صاحب فرزند هم می‌شوند یکی از معضلاتی که پیش می‌آید این است که ممکن است این زن و مرد نگران این باشند که دخالت‌های والدینشان در تربیت اثر سوء بگذارد.

وی بیان کرد: آن جا هم می‌توانند این مرزبندی را مشخص کنند و بگویند ما در مورد تربیت کودک با همدیگر به این توافقات رسیدیم و این مرزبندی‌ها را به خانواده‌ها اعلام کنند؛ پس می‌شود هم استقلال، هم کیفیت و کمیت این رابطه حفظ شود و هم به خواسته‌های این زن و مردی که زندگی خانوادگی جدیدی تشکیل دادند احترام گذاشته شود؛ یعنی نگاه والدین هم نسبت به دختر و پسرشان که ازدواج کردند باید تغییر کند و به دید یک خانواده به آن نگاه کنند.

این مشاور خانواده اظهار کرد: از طرف دیگر این زن و مردی که خانواده تشکیل دادند باید مقداری به خانواده اصلی خود هم توجه کنند؛ یعنی اگر آن‌ها مسائل و مشکلاتی دارند بدون اینکه خانواده خود تحت الشعاع قرار بگیرند به مسائل آن‌ها هم پرداخته شود.

وی بیان کرد: باید هم مرزها سالم بوده و هم انتظارات خانواده‌ها برطرف شود؛ نباید وابستگی‌ها از بین برود اما نباید روی زن و مرد نیز اثر بگذارد؛ برای اینکه این وابستگی کاهش یابد لازم است که حتما درک همدلانه، همدلی بیشتر و ارتباط و تعامل بیشتری بین زن و مرد ایجاد شود.

اولویت‌های تصمیم‌گیری 

این مشاور خانواده ادامه داد: از طرف دیگر از رفتارهای آزارگرانه‌ای که ممکن است این فرد به سمت خانواده خود کشیده شود جدا باید پرهیز شود؛ یک نکته هم اینکه زن و مرد قاعدتا باید تصمیمات جدید در زندگی بگیرند این تصمیم گیری‌های جدید به بهتر شدن روابط کمک می‌کند.

کرامتی نژاد بیان کرد: باید به پنج موضوع در تصمیم گیری‌ها دقت کنند؛ مسائل خصوصی، مسائل مربوط به ارتباط جنسی، مسائل مالی، شکل گیری انرژی روانی و کدورت زدایی لازم است در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: زن و مرد اگر قصد تصمیم گیری دارند، قطعا نیاز است که از دیگران مشورت بگیرند ولی مشورت کردن به معنای دخالت کردن نیست؛ مشورت کردن یعنی اینکه ما یک تصمیمی داریم و می‌خواهیم خانه و یا ماشینی بخریم نظر شما چیست و چه پیشنهادی می‌دهید و بعد آن پیشنهادات را در خانه خود بررسی و تصمیم جدید بگیرند.

این مشاور خانواده بیان کرد: مدیریت انتظارات و توقعات و مدیریت تفاوت‌ها باید مدنظر قرار گیرد تا بتوان به رهیافت مناسبی از روابط زن و مرد رسید؛ در غیر این صورت زندگی مشترک می‌شود محلی ازوابستگی‌ها، انتظارات و توقعاتی که زن و مرد دائما باید بدان توجه کنند.

انتهای پیام
captcha