اثر «تنغیم» بر تلاوت قرآن
کد خبر: 4019925
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹

اثر «تنغیم» بر تلاوت قرآن

محمد کاکاوند، قاری قرآن با اشاره به «قدرت تنغیم در تلاوت قرآن کریم» گفت: وقتی تنغیم قوی باشد احساسات تلاوت قوی می‌شود و اگر قدرت تنغیم قوی شود، دست قاری برای اینکه بیشتر به صدا و آهنگ تنوع دهد بازتر می‌شود و می‌تواند مسائل مفهومی قرائت قرآن را قوی کند.

محمد کاکاوند، قاری و مدرس قرآن کریم

به گزارش ایکنا از خوزستان، محمد کاکاوند، قاری و مدرس قرآن کریم در جلسه جمعه‌شب‌های موسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز که شب گذشته 19 آذرماه از فضای مجازی پخش شد، به بررسی «تلاوت از منظر قدرت تنغیم» پرداخت و گفت: قدرت تنغیم به معنی وجود مهارت و توانمندی در به کارگیری عوامل ایجاد آهنگ است. در واقع قدرت تنغیم با دو مسئله مهارت و توانمندی در اجرای آن مهارت سر و کار دارد به نحوی که باعث ایجاد آهنگ شود. در مسابقات این عامل را تحت عنوان قدرت آهنگ‌سازی تلاوت می‌شناسند.

وی با بیان اینکه قدرت تنغیم دارای اهداف متعددی است، افزود: ایجاد جاذبه و زیبایی در تلاوت یکی از این اهداف است. همچنین وقتی که تنغیم قوی باشد احساسات تلاوت قوی می‌شود. اگر قدرت تنغیم قوی شود دست قاری برای اینکه بیشتر به صدا و آهنگ تنوع دهد بازتر می‌شود و می‌تواند مسائل مفهومی قرائت قرآن را قوی کند که البته این امر باعث تنوع‌بخشی در مدل تلاوت می‌شود.

کاکاوند با بیان اینکه قدرت تنغیم به ما کمک می‌کند که مدل‌های مختلفی را در قرائت قرآن ارائه دهیم، افزود: وقتی از تنغیم صحبت می‌کنیم صحبت درباره تعداد درجات صدا است.

این قاری قرآن کریم با تصریح بر اینکه تلاوت قرآن سخت‌ترین مدل خوانندگی است و کارهای موسیقایی نیازمند تعلیمات فنی است، گفت: به شخصه قائل به این نیستم که فرد چند تلاوت را کار کند و تطبیق را انجام دهد.

وی عنوان کرد: در تنغیم مؤلفاتی همچون سرعت، تحریر، تحرک، غفلات و ... وجود دارد که نشان‌دهنده قدرت تنغیم است.

انتهای پیام
captcha