راه‌کار ترویج نماز؛ شرکت بالاترین مسئول در اقامه نماز
کد خبر: 4019498
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶

راه‌کار ترویج نماز؛ شرکت بالاترین مسئول در اقامه نماز

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در همایش استانی نماز، گفت: راه‌کار عمومی کردن نماز شرکت بالاترین مسئول دستگاه در اقامه نماز است.

آیت الله معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبریبه گزارش ایکنا از مازندران، آیت‌الله معلمی، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، امروز ۱۷ آذرماه در همایش استانی نماز که در سالن اجتماعات غدیر سپاه کربلای مازندران، برگزار شد، گفت: نماز، اولین فریضه واجب اسلامی و اولین نشانه دین اسلام نماز است.

وی با بیان اینکه باید پرونده نماز را در قرآن و عترت، بازشناسی کنیم، افزود: قرآن کریم می‌فرماید؛ نماز، نمازگزار را شستشو می‌دهد. خداوند در آیه ۱۱۴ سوره مبارکه هود می‌فرماید: «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ ذَلِکَ ذِکْرَى لِلذَّاکِرِینَ؛ و در دو طرف روز [=اول و آخر آن] و نخستین ساعات شب نماز را برپا دار زیرا خوبی‌ها بدی‌ها را از میان مى‌‏برد این براى پندگیرندگان پندى است».

وی با بیان اینکه حدیثی از پیامبر که نماز را به نهری تشبیه کرده گویی تفسیری از آیه ۱۱۴ سوره مبارکه هود است، افزود: پیامبر اکرم‌(ص) فرمود: اگر در کنار خانه شما نهری باشد و در روز پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهید، آیا در بدن شما چیزی از آلودگی‌ها می‌ماند؟ هرگز! (انسان از آلودگی پاک می‌شود).

معلمی با اشاره به اینکه خاصیت دگر نماز جلوگیری از گناه و معصیت است، اظهار کرد: در آیه ۴۵ سوره مبارکه عنکبوت آمده است: «اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ؛ آنچه از کتاب به سوى تو وحى شده است بخوان و نماز را برپا دار که نماز از کار زشت و ناپسند باز مى‌دارد و قطعا یاد خدا بالاتر است و خدا مى‏‌داند چه مى‌‏کنید».

وی ادامه داد: ابوحمزه ثمالی از امام سجاد یا امام محمدباقر(ع) نقل می‎کند روزی علی‎(ع) رو به مردم کرد و فرمود از نظر شما کدام آیه در کتاب خداوند امیدوارکننده‌‎تر است؟ که هر یک از اصحاب آیاتی را ذکر کردند که امام علی(ع) فرمود آیه نیکویی است، اما این آیه نیست. سپس حضرت فرمود: از حبیبم رسول خدا(ص) شنیدم که فرمودند: امیدوارکننده‌ترین آیه در قرآن همین آیه ۱۱۴ سوره مبارکه هود است که اقامه نماز را حسنه‌ای می‌داند که زایل‌کننده گناهان است.

امام جمعه قائمشهر همچنین به سخن گفتن بهشتیان با جهنمیان بر اساس آیات ۴۰ تا ۴۸ سوره مبارکه مدثر اشاره کرد و افزود: یکی از پاسخ‌های جهنمیان این بود که اهل نماز نبودند.

وی با اشاره به راه‌کار ترویج و عمومی کردن نماز، تصریح کرد: اگر وقت نماز بالاترین شخص مسئول که ممکن است فرمانده سپاه، مدیران کل، رؤسا و... وضو بسازند و وارد نمازخانه شوند، دیگر نیازی نیست تا افراد را صدا بزنیم برای اقامه نماز و در فضای مدرسه نیز وقتی معلمان غیر پرورشی در اول وقت به نماز بایستند، نماز در مدارس هم عمومیت می‌یابد.

معلمی در پایان این همایش گریزی به شرایط سیاسی اجتماعی و اقتصادی جامعه زد و گفت: شرایط امروز ما شرایط بی‌سابقه‌ای است. اکنون پیاده‌نظام دشمن از بیرون با به‌کارگیری رسانه و فضای مجازی در داخل کشور به شیطنت می‌پردازند و مسئولان مذاکره‌کننده را به کوتاه آمدن در برابر شیطان بزرگ تشویق می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی یک کاری تصمیم نظام شده و شورای امنیت مصوب کرده و رهبری معظم نیز بر آن صحه می‌گذارد، خلاف این مصوبات نظام، نوشتن و گفتن خیانت به نظام است.

معلمی گفت: در ادبیات دینی ما اگر انسان می‌خواهد حقیقت ایمان را دریافت کند، باید دین را بشناسد، بر مصائب صبوری کند و در برابر دشمن بایستد و تسلیم او نشود.

وی با اشاره به اینکه اکنون دولت دچار نابسامانی‌های هشت سال گذشته شده است، افزود: چرا باید برای سفر به ترکیه، آنتالیا و... اجازه داده شود! این سفر‌ها برای عیاشی اگر تعطیل شود، دلار اینگونه افزایش قیمت پیدا نمی‌کند و اگر واردات نیز کنترل شود، از این وضعیت معیشتی بیرون خواهیم آمد.

امام جمعه قائمشهر، گفت: امامت منقطع نشد و ادامه دارد و هرگز خدای رحمان لطفش را دریغ نمی‌کند. اگر جامعه لیاقت امام بحق را از دست بدهد، ولایت فقیه شعبه و جلوه‌ای از امامت معصوم(ع) است و باید در سیاست خارجی و همه امور به خط مشی‌ای که امام ترسیم کند، اطاعت کنیم و استمرار امامت و ولایت را برای مردم تبیین کنیم.

وی ادامه داد: ما توان مقاومت و دفاع داریم و این را در هشت سال دفاع مقدس اثبات کردیم قدرت رزمندگان ما در اقامه نماز شب بود و وقتی در آزادی بستان از سنگر‌های متخاصم بازدید کردیم، در آنجا آثار گناه بود، ولی در سنگر‌های رزمندگان مهر، سجاده، ادعیه و قرآن بود.

انتهای پیام
captcha