اجرای نمایشی با موضوع «چالش‌های تربیت مذهبی» در قزوین
کد خبر: 4017358
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵

اجرای نمایشی با موضوع «چالش‌های تربیت مذهبی» در قزوین

کارگردان نمایش «همسایه آقا» گفت: در بخشی از این نمایش از زبان یکی از فرزندان خانواده می‌شنویم که به مادر می‌گوید «کاش به‌جای ترساندن ما از خدا مهر الهی را در وجود ما می‌انداختی تا عاشق خدا شویم» که می‌تواند یک بیان تک‌خطی ساده از مضمون کلی نمایش باشد که شیوه‌های نخ‌نما شده تربیت مذهبی را به چالش می‌کشد.

نمایش همسایه آقا

به گزارش ایکنا از قزوین، واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی در جدیدترین فعالیت خود در حوزه هنر تئاتر نمایش «همسایه آقا» به نویسندگی حسین کیانی و کارگردانی سعید چگینی را در سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه امام خمینی (ره) به روی پرده است. در این اثر مذهبی که تهیه‌کنندگی آن بر عهده پارسا عابدی‌ها بوده، سیدابراهیم میرقاسمی، سعید چگینی، علی رئیسی، رضا تقوی، پیمان کشاورز، مهسا طهماسبی و الناز سرپرست ایفای نقش می‌کنند. همچنین آهنگسازی این اثر نمایشی هم بر عهده رضا چگینی بوده است. نمایش همسایه آقا دوشنبه ۸ آذر ماه به روی پرده بود.

سعید چگینی، کارگردان نمایش «همسایه آقا» درباره مضمون این نمایش به ایکنا گفت: این نمایش زندگی خانواده‌ای را روایت می‌کند که در جوار امامزاده زندگی می‌کنند و این امامزاده از رونق افتاده است. از طرفی هم مادر این خانواده دوست دارد به هر قیمتی شده پسران او شهید شوند تا از طریق شفاعت فرزندانش بتواند به بهشت برود.

وی اضافه کرد: اما چون نحوه تربیت این فرزندان با باورهای غلط مادر همراه بوده، بیشتر این فرزندان خلاف میل مادر در مسیری افتادند که بیشتر از شهادت به بزهکاری نزدیک شدند. بنابراین به‌طورکلی می‌توان گفت این اثر درباره نقش باورهای غلط در تعیین سرنوشت آن‌ها و انحراف آن‌ها از مسیر راستین زندگی است. در واقع این نمایشنامه به ما می‌گوید که بار کج به منزل نمی‌رسد و به همین خاطر در حوزه دین و مذهب باید خرافه‌پرستی را کنار بگذاریم.

این هنرمند یادآور شد: در بخشی از این نمایش از زبان یکی از فرزندان خانواده می‌شنویم که به مادر می‌گوید «کاش به جای ترساندن ما از خدا مهر الهی را در وجود ما می‌انداختی تا عاشق خدا شویم» که می‌تواند یک بیان تک‌خطی ساده از مضمون کلی نمایش باشد که شیوه‌های نخ‌نما شده تربیت مذهبی را به چالش می‌کشد.

اجرای نمایش ۳ سال به تأخیر افتاد

کارگردان همسایه آقا درباره سیر ایجاد این اثر نمایشی بیان کرد: آغاز تولد این اثر نمایشی از آذرماه سال ۱۳۹۷ بوده که بعد از پیمودن یک راه پرفراز و نشیب ۳ ساله و بعد از خارج شدن از سایه سنگین بحران کرونا بالاخره به مقصد رسید.

چگینی اضافه کرد: این کار بعد از ۳ ماه تمرین کردن به خاطر آغاز بحران پاندمی ویروس کرونا در استان قزوین تعطیل شد و بارها بعد از چند ماه وقفه تمرین را شروع کردیم؛ اما هر بار به خاطر تعطیل شدن تماشاخانه‌ها به خاطر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی در کار وقفه می‌افتاد و در طول این ۳ سال بارها بازیگران ما عوض شدند.

وی در پایان بیان کرد: به خاطر همین وقفه‌های مکرر می‌توانم بگویم که تا به امروز که ۱۷ سال از عمر تئاتری‌ام می‌گذرد، هیچ کار نمایشی مثل همسایه آقا مرا اذیت نکرده بود.

انتهای پیام
captcha