هزینه کم‌کاری مسئولان را مردم نباید بپردازند
کد خبر: 4010970
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
امام‌جمعه طالقان:

هزینه کم‌کاری مسئولان را مردم نباید بپردازند

امام‌جمعه طالقان با اشاره به تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در طالقان، گفت: هزینه بی‌مسئولیتی و کم‌کاری‌ مسئولان را مردم نباید بپردازند.

حجت الاسلام حسینی امام جمعه طالقانبه گزارش ایکنا از البرز، به نقل از روابط عمومی دفتر امام‌جمعه شهرستان طالقان، حجت‌الاسلام سیدفضل‌الله حسینی، امام‌جمعه طالقان با بیان اینکه هزینه بی‌مسئولیتی‌ و کم‌کاری‌ مسئولان را مردم نباید بپردازند، گفت: تمام خانه‌هایی که غیر مجاز ساخته شده، با علم و اطلاع دهیار، شورا و بخشدار بوده است؛ البته آنها که در محدوده شهر ساخته شده با اطلاع شورای شهر و شهردار وقت بوده است.

وی افزود: هزینه این سوء مدیریت‌ها را همین افرادی که در جریان این ساخت و سازها بوده‌اند باید پرداخت کنند نه اینکه مردم متضرر شوند؛ به‌ویژه اینکه این نهادها از مردم برای ساخت و سازهایی که الان دچار مسئله هستند، پول دریافت کرده‌اند؛ اما در قبض‌ها دلیل دریافت‌ها و پرداخت‌ها را قید نکرده‌اند.

حسینی صدور پروانه و مجوز برای این املاک که محل مناقشه است را عجیب دانست و اظهار کرد: فرد پروانه ساختمان خود را در دست دارد؛ بنیاد مسکن و جهاد و بخشدار امضا کرده‌اند؛ تعدادی از این افراد مجوز دارند، اما قاضی و دادستان که مدعی‌العموم است و باید از حق مردم دفاع کند، می‌گوید که خودتان بروید از بخشدار یا دیگران شکایت کنید که در حقیقت این کار سر کار گذاشتن مردم است. همه می‌دانند این شکایت‌ها به جایی نمی‌رسد.

امام‌جمعه طالقان تصریح کرد: سازمان آب و فاضلاب طالقان نیز براساس مصوبه‌های بالادستی موظف بود رودخانه طالقان را لایروبی و ساماندهی کند و به کمک دستگاه‌های دیگر شبکه فاضلاب را اجرا کند؛ اما وزارت نیرو به بهانه نداشتن بودجه این کارها را نکرد؛ اما باز این کم‌کاری و ضعف بر دوش مردم گذاشته شد.

این مسئول گفت: رودخانه اصلی طالقان که به نام رودخانه شاهرود معروف است حدود ۱۰۰ کیلومتر طول دارد و به خاطر لایروبی و ساماندهی نشدن پس از هر سیلی به خانه و باغ‌های مردم می‌زند؛ سازمان آب می‌گوید کنار بروید چون اینجا حریم رودخانه است؛ درخت ۵۰ ساله گردو وجود دارد و مشخص است که این درخت در حریم رودخانه نبوده است، اما به خاطر بی‌مسئولیتی این افراد و کنترل و لایروبی نشدن رودخانه، مردم باید زمین‌های خود را ترک کنند.

امام‌جمعه طالقان اظهار کرد: در گذشته این رودخانه در اختیار مردم بود و مردم به‌صورت خودجوش جمع می‌شدند و این رودخانه را لایروبی می‌کردند؛ از زمانی که این رودخانه به نام سازمان آب اعلام شد، مردم آن را رها کردند و نسبت به رودخانه هیچ مسئولیتی احساس نمی‌کنند و وقتی سیل راه می‌افتد، آب به اطراف می‌زند.

وی از اجازه ندادن فنس‌کشی برای باغ‌های مردم نیز انتقاد کرد و گفت: مشکلات ورود آب و گراز به باغ‌ها و هدر رفت محصولات باعث شده است مردم انگیزه‌ای برای کاشت هیچ نهال و محصول دیگری نداشته باشند. با اینکه این زمین‌ها برای مردم است، راضی هستند که تعهد محضری بدهند که زمین برای آنها نیست و متعلق به سازمان آب است، فقط اجازه دهند که فنس‌کشی کنند و درختانشان نابود نشود، اما اجازه فنس نمی‌دهند؛ می‌گویند که اگر شما فنس بکشید ادعای مالکیت می‌کنید.

امام‌جمعه طالقان از هزینه پنج میلیارد تومانی در هشت سال گذشته برای فنس‌کشی دور سد طالقان خبر داد و افزود: همان موقع گفتیم جنگل مصنوعی و تفرجگاه و اشتغال برای جوانان منطقه در نزدیکی سد، بیش از فنس‌کشی مؤثر خواهد بود، اما دستگاه‌های دولتی انگیزه‌ای برای این کار نداشتند.

وی از خرید زمین‌های بیش از نیاز برای سد به قیمت بسیار پایین هم انتقاد کرد و گفت: متأسفانه زمین‌هایی اطراف سد بیش از حد نیاز خریداری شده و در حال حاضر از آنها استفاده‌های دیگری می‌شود. اکنون اطراف سد زباله‌دان شده است، طالقان تبدیل شده به شهرک‌های خصوصی برای بعضی از ارگان‌ها و یکی از وزارتخانه‌ها نیز اقدام به ایجاد شهرک کرده و این در حالی که مردم با مشکلات بسیاری در بحث زمین و ساخت مسکن مواجه هستند و باید جلوی این شهرک‌سازی‌ها گرفته شود.

انتهای پیام
captcha