نخستین دوره آموزش تربیت مدرس ویژه ائمه جماعات در مشهد برگزار شد
کد خبر: 4006280
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱

نخستین دوره آموزش تربیت مدرس ویژه ائمه جماعات در مشهد برگزار شد

معاون آموزش و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: دوره آموزش تربیت مدرس «احیای مثلث هدایت» برای اولین بار در کشور با حضور ائمه جماعات استان‌های خراسان به مدت سه روز به میزبانی مشهد برگزار شد.

دوره آموزشی تربیت مدرس، با حضور ائمه جماعات استان‌های خراسانحجت‌الاسلام والمسلمین امیر کریمی‌نوقابی، معاون آموزش و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: دوره آموزش تربیت مدرس، تحت‌عنوان «احیای مثلث هدایت» برای اولین بار در سطح کشور برگزار می‌شود. هدف  از برگزاری ترویج و تقویت معارف کتب سه‌گانه قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را از طریق مساجد در بین مردم بود که یکی از لوازم اجرای این طرح، تربیت مدرس است.

وی بیان کرد: البته اگرچه که ائمه جماعات، همگی حوزوی هستند و این مباحث را در دوران تحصیل خود فراگرفته‌اند، اما با توجه به نوع مخاطب و عمومیت آن‌ها و همچنین فضای خاص مسجد و لزوم بیان این معارف برای مردم، ضروری بود که دوره تربیت مدرس برای ائمه جماعات سه استان خراسان، برگزار شود.

معاون آموزش‌وپژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: در همین راستا در یک فراخوانی که به دبیران در شهرستان‌های خراسان رضوی و مناطق در مشهد داشتیم، براساس سهمیه‌بندی که اعلام شده بود، 250نفر از ائمه جماعات سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی که اغلب هم در سنین جوانی هستند و کمتر از 40 سال دارند به این دوره دعوت شدند.

کریمی‌نوقابی بیان کرد: افرادی چون حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا اعوانی از کارشناسان صداوسیما و مدرس حوزه علمیه قم و همچنین دکتر مجد فقیهی که از قم دعوت شده بودند، تدریس این دوره را بر عهده داشتند.

وی بیان کرد: در کنار این برنامه، دورهمی‌هایی تحت‌عنوان «تجربه مانا» با حضور 7 نفر از ائمه جماعات کشوری که مساجد هریک از آن‌ها در زمینه‌های مختلفی فعالیت تخصصی داشت، تجربه‌های خود را در اختیار سایر ائمه جماعات قرار دادند تا آن‌ها نیز بتوانند از این تجربه‌ها استفاده کرده و زمینه فعالیت‌های خود قرار دهند، برگزار کردیم.

معاون آموزش و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان عنوان کرد: همچنین از دیگر برنامه‌های فرهنگی و تربیتی که در کنار این دوره به آن‌ها توجه داشتیم می‌توان به برگزاری مراسم شب شهادت امام حسن عسکری(ع) با حضور حجت‌الاسلام پژمان‌فر و مسابقات ورزشی از جمله کوه‌نوردی، اشاره کرد.

کریمی‌نوقابی یادآور شد: البته که تمامی معارفی که در نظر داشتیم به آن‌ها بپردازیم در طی این سه روز منتقل نشد و با توجه به اینکه حدود 40درصد از این دوره به‌صورت حضوری برگزار شد، از این‌رو اما بنا شد که یک شبکه پشتیبان راه‌اندازی کنیم تا بخش دیگری از این دوره طی یک ماه آینده به‌صورت مجازی برگزار شود.

وی تأکید کرد: در این میان نباید مزایای این دوره را نادیده گرفت و باید بگویم از جمله مزایایی که این دوره برای ائمه جماعات داشت این بود که ما به هریک از این بزرگواران 16کتاب مرتبط با این سه کتب یگانه هدیه کردیم و همچنین افرادی که تمام کلاس‌ها را شرکت کنند و در آزمون پایان دوره نیز امتیاز لازم را کسب کنند، مجوز لازم برای تدریس این دورس را در حوزه‌علمیه خراسان کسب خواهند کرد.

معاون آموزش و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: البته با توجه به محدودیت‌هایی که به لحاظ ظرفیت اردوگاه و همچنین بحث‌های کرونایی وجود داشت، حضور افراد را سهمیه‌بندی کردیم به‌گونه‌ای که از شهرستانی با وجود اینکه تعداد زیادی ثبت‌نام کرده بودند، اما با توجه به مباحثی که به آن اشاره کردم، ناچار شدیم، تعداد محدودی را بپذیریم.

کریمی‌نوقابی بیان کرد: با توجه به اینکه در این برنامه تجربه‌های خوبی را به دست آوردیم، از این‌رو بنا داریم که این برنامه را به‌‎صورت فصلی برگزار کنیم تا بتوانیم به هدف خود نزدیک‌تر شویم.

انتهای پیام
captcha