اجرای ۵۰ تعزیه در شیراز/ فعالیت فرهنگسرا‌های مجازی ادامه می‌یابد
کد خبر: 4003448
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶

اجرای ۵۰ تعزیه در شیراز/ فعالیت فرهنگسرا‌های مجازی ادامه می‌یابد

معاون فرهنگی شهرداری شیراز از اجرای بیش از ۵۰ تعزیه طی ایام محرم و صفر در نقاط مختلف شهر شیراز خبر داد.

به گزارش ایکنا از فارس، مرتضی جعفری، معاون فرهنگی شهرداری شیراز امروز، 17 مهرماه در مراسم اختتامیه پویش ملی مردمی «نسل حسینی» و مسابقه ملی کتابخوانی «آیینه تمام‌نما» که در شیراز برگزار شد، گفت: هم‌افزایی بسیار خوبی میان دستگاه‌های فرهنگی در سطح شیراز شکل گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری این دو رویداد فرهنگی مذهبی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه محرم امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد، افزود: اقدامات خوبی به خصوص در حوزه فضاسازی شهری در ایام محرم امسال در سطح شهر شیراز انجام شد.

جعفری از برگزاری بیش از 50 تعزیه طی این ایام در نقاط مختلف شیراز و همچنین عزاداری خودرویی در بوستان کوهستانی دراک شیراز خبر داد و گفت: فرایند شیوع کرونا در سطح استان رو به کاهش است و کم کم شرایط برای اجرای برنامه‌های حضوری در حال فراهم شدن است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه در ایام کرونا فرهنگسراهای مجازی راه‌اندازی شده‌اند، گفت: برنامه‌های مجازی می‌تواند سطح وسیعی از مخاطبان را در سراسر کشور پوشش دهد که به یاری خدا بعد از شیوع کرونا هم فرهنگسراهای حضوری هم مجازی را ادامه خواهیم داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عاشورا را رویداد حماسه ایمان و تجلی جوهره ناب خلیفةالله و نه به انگیزه خودپسندی و گردن‌کشی و بدعت برای بازآفرینی نشانه‌های دینی و امر به معروف و نهی از منکر توصیف کرد و گفت: قیام برای خدا و شهادت برای احیا دین، آن سان است که سلاح خون و شهادت، پرده‌های تظاهر و تزویر را بدرد و فریاد مظلومیت خواب‌های غفلت را از دیده‌ها بزداید.  

جعفری تصریح کرد: در ادامه این ماجرا، مکتب عاشورا خلق می‌شود تا عزت، کرامت، آزادگی، حق طلبی، باطل‌ستیزی، مصداق معنایی جهان انسانی ما شود و نام حسین(ع) عشق‌آموز و شوق‌انگیز، آغاز قصه‌ای ستگر شود و جانی روان شده در همه پیکرهای فسرده و منجمد. همان که در شبی سیاه، چونان شعله‌ای درخشان شد تا آتش در همه سینه‌ها زند و نهادهای خفته را با خواندن داستانی از دلدادگی در گوش جان‌ها بیدار سازد.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز اظهار کرد: امروز کارزار ماست. در جهانی که هر روز از گوشه و کنارش در نگاه‌های سرد و رنگ باخته کودکان فقر، مادران اندوه و پدران رنج، فریادی می‌شنویم از لون هل من ناصر ینصرنی. کارزاری که درست از روزی آغاز شد که در نهر جانمان فرات‌سوز و علقمه عطش، جاری ساختند. از شبی که در پیاله دلمان، شربت گوارای ولایت ریختند و دلمان یک حسینیه پرشور شد.

وی در پایان تأکید کرد: بی تردید برگزاری مراسمی از این دست «آیینه تمام‌نما» فرصتی برای بازگشت به میثاقی است که با شور و وجد در تکیه‌های دلمان و در پاسخ مولایمان برپا کرده‌ایم تا به یادآوریم همه اندیشه، اهداف و جهان‌نگری معرفت شناختانه‌ای را که در راستایش، زندگی و فرهنگ خود را پی می‌ریزیم، پاسه به ندایی کوبنده و همیشه هل من ناصر ینصرنی است.

انتهای پیام
captcha