عشق بدون پایان با نقاشی تصاویر شهدا
کد خبر: 4000216
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

عشق بدون پایان با نقاشی تصاویر شهدا

در هفته دفاع مقدس پای صحبت‌های یکی از رزمندگان و جانباز دوران دفاع مقدس از سبزوار می‌نشینیم که این روزها عشقش کشیدن تصاویر رهبری و همرزمان و دوستان شهیدش است.

روایت یک عشق از یک رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس به سراغ یکی از رزمندگان دوران دفاع در شهرستان سبزوار می‌رویم. جانبازی که این روزها عشقش کشیدن تصاویر شهدا و رهبری و آموزش سیره و روش شهدا به شاگردانش و نسل نو انقلاب در دهه 90 است.

حضور در جبهه در نوجوانی و نقاشی با زغال

عباس بازقندی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه متولد 1349 خورشیدی است و زمانی که حدود 14 سال سن داشت با دستکاری شناسنامه به جبهه اعزام شده است، گفت: از یادگاری‌های دوران دفاع مقدس ترکش به جای مانده در سَر، پوتین و لباس‌های آن دوران است که در صندوقچه‌ای قرار داده‌ام و گاهی اوقات با گشودن آنها خاطراتم را مرور می‌کنم.

این جانباز دوران دفاع مقدس اظهار کرد: 43 ماه از دوران زندگی‌ام را در جبهه گذرانده‌ام و یکی از الطاف خداوند، کشیدن نقاشی بدون یک ساعت آموزش است که آغاز آن از دوران دفاع‌مقدس بوده است.

وی بیان کرد: نقاشی را از روی قمقمه آب، نارنجک و خمپاره حاضر در میدان جنگ آغاز کردم زمانی که در جبهه حضور داشتم، در ساعات بیکاری بر روی زمین و کارتن‌های اهدایی موادغذایی و لباسی که مردم با محبت ایران اهدا می‌کردند، نقاشی می‌کردم. پس از جنگ بیش از 30 سال،  نقاشی‌های بسیاری از شهدا و رهبر معظم انقلاب به تصویر کشیده‌ام و برخی از تصاویری که در دوران دفاع مقدس برای هم رزمی‌هایم با زغال روی کارتن موادغذایی کشیده بودم، همچنان دست رزمندگان به یادگار مانده و گاهی اوقات که آنها را می‌بینم، از خاطرات نقاشی‌ها می‌گویند.

نگارگری از تصویر شهدا

بازقندی در پاسخ به چرایی تصویر نگاری از شهدا در گلزار شهدای سبزوار، تصریح کرد: به‌مناسبت برگزاری کنگره 1600 شهید سرداران شهید دیار سربداران از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپاه سبزوار، پیشنهاد داده شد که تصویرگری 28 شهید دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم انجام شود که برای اجرای کار در فضای باز و با حضور خانواده شهدا و مردم کار سنگینی بود.

وی بیان کرد: برای این‌کار که در هفته دفاع مقدس باید انجام می‌شد، هنرجویان خاصی را تربیت کردیم و مدت‌ها روی طرح‌ها و عکس‌ها کار شد و اجرای این نگارگری برکات بسیاری داشت و به غیر از اینکه دل خانواده شهدا و مردم را شاد کرد، نقاشان نوجوان و جوان را با سیره و زندگی شهدا، بیشتر آشنا و انس و الفتی خاص با آنان برقرار شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه به‌دلیل حساسیت خاص تصویر شهیدان سردار سلیمانی و شهید فرومندی  را در هفته دفاع مقدس به تصویر کشیدم، اضافه کرد: بعد از پایان کار قرار شد این تصاویر نقاشی شده در موزه‌ای به نام شهدا و به نام کنگره بزرگداشت 1600شهید سبزوار نگه‌داری شود و تاکنون نمایشگاه‌های مختلفی از آثار طراحی شده در نقاط مختلف کشور به نمایش درآمده است.

بازقندی با اشاره به 43 ماه حضور در جبهه و در مناطق مختلفی از میادین نبرد در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: در حالی که برای برخی از رزمندگان با 9 ماه حضور در جبهه حقوق ماهیانه برقرار کرده‌اند، اما با پیگیری که انجام دادم، برایم تنها یک دفترچه بیمه صادر شد و هیچ حقوقی برقرار نشد و تنها بهره‌ام از نتیجه حضور 43 ماه حضور در جبهه و جانبازی همین دفترچه بیمه از سفره انقلاب است.

یارانی که رفتند و ما جا ماندیم

این فرمانده دوران دفاع مقدس و همرزم سردار قاآنی در لشکر 5 نصر خراسان با شکر از خداوند منان که رزق و روزی او را وابسته به مسئولان قرار نداده است، اظهارکرد: عزیزان بسیاری از این مرز و بوم پر کشیدند و به دیار حق رفتند و این انقلاب مدیون خون شهدا است.

وی اضافه کرد: یادگاری‌هایم که از آن دوران پوتین‌ها و لباس‌هایی است که از دشت سوزان شلمچه تا جزیره مجنون و دوکوهه، فاو و از پادگان بانه و سردشت از کوه‌های پر برف گوجار تا کوه‌های سر به فلک کشیده ماهوت و حلبچه مرا همراهی کردند و ما ماندیم با دلی پر حسرت و تنها خاطرات آن زمان و مردان شجاع و با شهامتی که در درس عشق ممتاز شدند و پر کشیدند.

انتهای پیام
captcha