نگران وضعیت کرونایی روستاها هستیم
کد خبر: 3992123
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳

نگران وضعیت کرونایی روستاها هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در حالی که در شرایط اضطراری نیازمند کمک همه دستگاه‌ها هستیم، در روستاها شاهد تجمعات بالا بودیم و همین باعث شده است که به شدت نگران روستاها باشیم.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، امروز، ۳۰ مرداد در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا که در استانداری این استان برگزار شد، بیان کرد: آن دسته از هیئات مذهبی که شناسنامه‌دار بودند شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در مراسم عزاداری رعایت کردند، اما برخی دیگر که از شناسنامه برخوردار نبودند در حواشی شهر بدون رعایت شیوه‌نامه‌ها اقدام به برگزاری مراسم سوگواری کردند که هفته‌های آینده شاهد تبعات ان خواهیم بود.

وی از بی‌توجهی تعدادی از بخشداران و مسئولان در مراسم‌های عزاداری نسبت به استفاده از ماسک گلایه کرد و افزود: وقتی مسئولان ما از شیوه‌نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند چه انتظاری از مردم می‌توان داشت. مصوب شد برپایی ایستگاه‌های صلواتی، توزیع شربت و چای ممنوع باشد که در مرکز شهر انجام نشد، اما در حواشی شهر این ایستگاه‌ها فعال بودند و حتی شاهد اجرای مراسماتی همچون آتش زدن خیمه‌ها در روز عاشورا بودیم که تعداد زیادی از مردم بدون ماسک در این مراسم حضور داشتند.

جمالیان همچنین از برپایی مراسم تعزیه بدون مجوز نیز انتقاد کرد و گفت: متأسفانه ارگانی مسئولیت برگزاری تعزیه‌ها را برعهده نگرفت، در حالی که در شرایط اضطراری نیازمند کمک همه دستگاه‌ها هستیم، در روستاها شاهد تجمعات بالا بودیم و همین باعث شده است که به شدت نگران روستاها باشیم. همچنین در برخی شهرستان‌ها گروه‌های دو، سه و چهار با ضریب ۲۰ تا ۳۰ درصد فعال بودند.

این مقام مسئول ادامه داد: در بحث مدیریت اپیدمی اگر ۳۰ درصد رعایت نکنند، همین ۳۰ درصد کل منطقه را آلوده می‌کنند، زمانی که مرکز شهر اراک رفتاری مناسب دارند، اما حاشیه شهر رفتاری دور از رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند تمام زحمات ۷۰ درصد جامعه را از بین می‌برند، چون ویروس در یک نقطه ماندگار نیست بلکه به راحتی پخش می‌شود.

وی همچنین به بیمار شدن ۴۵ نفر از پرستاران استان با وجود کمبودهای نیروی پرستاری و دارویی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر این تعداد پرستار از پروسه درمان خارج هستند و اگر علاوه بر این بحران، بحران دیگری بروز کند، جمع کردن شرایط سخت می‌شود. همه ما برای مدیریت اپیدمی در این محل جمع شده‌ایم، اما برخی از صحبت‌های مدیران حاکی از آن است که تصور درستی از مدیریت اپیدمی ندارند.

جمالیان گفت: هفته گذشته نوجوان ۱۶ ساله‌ای را از دست داده‌ایم، آیا حفظ سلامت شیعه اهمیت کمی دارد؟ اگر یکی از پرسنل بهداشتی پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند، همین امروز معرفی شود که به هیات تخلفات دانشگاه معرفی شود، اما نباید رفتارها و صحبت‌ها به شکلی باشد که گویی فقط عملکرد دانشگاه دچار نقص است.

انتهای پیام
captcha