«چوخ بُیوک بیر کشتی دی؛ دولماز حسینین کشتی سی» / پایتخت شور و شعور حسینی خانه به خانه حسینیه اعظم زنجان شد
کد خبر: 3991443
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
در یوم‌العباس؛

«چوخ بُیوک بیر کشتی دی؛ دولماز حسینین کشتی سی» / پایتخت شور و شعور حسینی خانه به خانه حسینیه اعظم زنجان شد

پایتخت شور و شعور حسینی در یوم‌العباس با نوای «چوخ بُیوک بیر کشتی دی؛ دولماز حسینین کشتی سی، قورخما هِچ دریاده غرق اولماز حسینین کشتی سی» غرق در ماتم و هر خانه نماینده حسینیه اعظم زنجان شد.

«چوخ بُیوک بیر کشتی دی؛ دولماز حسینین کشتی سی» / پایتخت شور و شعور حسینی خانه به خانه حسینیه اعظم زنجان شدبه گزارش ایکنا از زنجان، «یل یاتار، طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی»؛ این جمله را عاشقان پایتخت شور و شعور حسینی در هر شرایطی به اثبات رساندند، حتی زمانی که ویروسی ناچیز بشر پرمدعا را عاجز کرده، از ارادت دلدادگان این مکتب به خاندان عصمت و طهارت(ع) ذره‌ای کم نشده است.

از آغاز محرم بیرق‌های عزا با شعار «زیر علمت امن‌ترین جای جهان است» در این دیار نام‌آشنا برافراشته شده و عزاداران هر شب با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هر هیئتی گرد هم می‌آیند و در اندوه و ماتم دخت نبی اکرم فاطمه الزهرا(س) و خواهر دلسوخته زینب کبری(س) شریک می‌شوند.

اما غروب هشتم محرم و یوم‌العباس برای همیشه تاریخ با نام زنجان عجین شده و روح و روان‌ها را از هر جای دنیا چه با پای تن و چه با چشم دل به مرکز ثقل عالم در محرم دعوت می‌کند و چشم‌ها را به تماشای دلدادگی خیره، وجدان‌ها را بیدار و سرها را سرگشته و حیران می‌کند تا همگان بدانند اکسیر جاودانگی امام حسین(ع) نه تنها برای شیعیان، بلکه برای آزادی‌خواهان بنده حق بودن به جای برده دنیا شدن است.

اگر زمانی چند خیابان در شهر زنجان با جمعیت هزاران نفری مفروش می‌شد و جز سرهایی که غم سیدالشهدا را در اندیشه می‌پروراند و دست‌هایی که برای بیعت دوباره با آرمان‌های مکتب حسینی بالا می‌رفت،چیزی دیده نمی‌شد، حالا شاید خیابان‌ها در حسرت آن جمعیت انبوه و مسافران از راه‌های دور و نزدیک باشد، اما اکنون همه شهر، هر کوی و برزن و هر خانه‌ای روضه مولای مظلومان را به گوش جهان می‌رساند.

«چوخ بُیوک بیر کشتی دی؛ دولماز حسینین کشتی سی» / پایتخت شور و شعور حسینی خانه به خانه حسینیه اعظم زنجان شد

وقتی که منطق عاشورا گرفتن حق مظلوم از ظالم باشد و تا زمانی که خیال باطل ظالم بهره‌کشی از مظلوم را در دنیای وانفسای انسانیت در سر بپروراند، فریاد آزادی‌خواهان گوش فلک را کر خواهد کرد و قیام پیروان ثارالله در هر شکل و صورتی ادامه خواهد یافت. روزی جلوه ارادت به امام حسین(ع) خود را در صفوف به هم پیوسته یوم‌العباس، روزی در اجتماع میلیونی اربعین، روزی در رزمایش کمک مومنانه و امروز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با حضور نمایندگانی از عاشقان حسینی زیر گنبد حسینیه اعظم زنجان و عده‌ای در خانه‌ها نمایان می‌شود.

خیابان فردوسی زنجان که گنبد حسینیه اعظم چون نگینی در آن می‌درخشد، در ظهر هشتم محرم عادت ندارد خالی از محبان اهل‌بیت‌(ع) باشد، با وجود اطلاع‌رسانی قبلی در خصوص ممنوعیت اجتماع عظیم یوم‌العباس باز هم دلدادگان یک به یک خود را به این مکان می‌رسانند اما مسجد این حسینیه که جایگاه عزادارن با فاصله در آن تعیین شده است، فقط گنجایش تعداد محدودی از افراد را دارد و برخی هم در محوطه و خیابان اطراف مستقر می‌شوند و عزاداری با ظاهری متفاوت از سال‌های گذشته آغاز می‌شود.

عشق به سقای کربلا در پایتخت شور و شعور حسینی وصف‌ناپذیر است و در هر کاری از علمدار کربلا مدد می‌گیرند، یاد دست‌های بریده این بزرگ‌مرد عالم در یوم‌العباس قرار را از دل بی‌قرار عاشقان دشت کربلا می‌رباید و به یاد فداکاری‌های این آزادمردان همه با هم این ابیات را زمزمه می‌کنند:

«ای شمع حرمخانه قربانون اولوم عبّاس

جان لار سنه پروانه قربانون اولوم عباس

ایلده شب تاسوعا سسلر آدوی دنیا

معناده دیَر زهرا قربانون اولوم عباس»

«چوخ بُیوک بیر کشتی دی؛ دولماز حسینین کشتی سی» / پایتخت شور و شعور حسینی خانه به خانه حسینیه اعظم زنجان شد

مداحان برجسته اهل‌بیت(ع) یک به یک زیر گنبد حسینیه اعظم زنجان نوحه‌سرایی و دل‌های عاشقان را راهی دشت کربلا می‌کنند و حاضران در این حسینیه و محوطه‌های اطراف پس از فریادهای یا حسین(ع) و یا ابوالفضل(ع)  یک صدا این نوحه را زمزمه می‌کنند:

«چوخ بُیوک بیر کشتی دی؛ دولماز حسینین کشتی سی

قورخما هِچ دریاده غرق اولماز حسینین کشتی سی

دوشدی بیر دریایه کی قان موج ایدوردی(اِدَردی) هر یانا

اولدی ناجی قویمادی دامانِ اسلام ایسلانا

سَنده سعی ایله حسین مصباحی قلبینده یانا

قورخما هِچ دریاده غرق اولماز حسینین کشتی سی»

امسال با توجه به شیوع کرونا که امکان پذیرایی از همه مهمانان حسینی در حسینیه اعظم زنجان نبود، این حسینیه 1500 پرچه تهیه کرد و با درخواست مردم علاقه‌مند، خادمان پرچم‌ها را بر بر سر در منازل عزاداران حسینی برافراشتند و یک شهر حسنیه اعظم زنجان شد. برای سهولت و آسایش مردم در پرداخت نذورات نیز علاوه بر اعلام شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۸۷۰۵۳۳۱۲۳، 60 اکیپ نیز در نقاط مختلف شهر مستقر شده است.

هرچند که برای حفظ سلامت مردم امسال بوی قیمه نذری در شهر کمتر پیچیده و آتش دیگ‌های هلیم کم‌فروغ بود اما شور و شعوری که مردم زنجان از مکتب حسینی وام گرفتند، مسئولیت کمک به هم‌نوع را در آن‌ها برجسته‌تر کرده و دست‌هایی که هر سال به نشانه عزا بالا می‌رفت را به دست‌های یاریگر مبدل ساخته است. همچنان که دنیا شاهد بود در محرم سال قبل رزمایش مومنانه یوم‌العباس زنجانی‌ها با تهیه و توزیع 110 هزار بسته معیشتی جلوه دیگری از محب سیدالشهدا بودن را نمایان کرد.

«چوخ بُیوک بیر کشتی دی؛ دولماز حسینین کشتی سی» / پایتخت شور و شعور حسینی خانه به خانه حسینیه اعظم زنجان شد

انتهای پیام
captcha