قراخیل قائمشهر؛ برگزیده روستای قرآنی کشور + عکس و فیلم
کد خبر: 3990499
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴

قراخیل قائمشهر؛ برگزیده روستای قرآنی کشور + عکس و فیلم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، گفت: قراخیل قائمشهر در اولین رویداد ملی انتخاب روستاهای قرآنی، عنوان روستای قرآنی کشور را کسب کرد.

قراخیل؛ برگزیده روستاهای قرآنی کشور + عکس و فیلمعباس زارع، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: در نخستین رویداد ملی انتخاب روستای قرآنی کشور از میان هفت روستای قرآنی که در سطح کشوری راه یافتند، روستای قراخیل مازندران، برگزیده این رویداد مهم فرهنگی شد.

وی افزود: روستای قراخیل از توابع شهرستان قائم‌شهر  از توابع استان مازندران است که بنا بر مستندات موجود بیش از ۳ هزار سال قدمت دارد. هم اکنون حدود 5 هزار نفر ساکن این روستا هستند و روستای قراخیل به واسطه ویژگی‌های ممتاز در حوزه‌های مختلف فرهنگی و دینی، زبانزد عام و خاص در استان مازندران شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این روستا ۴۵ شهید تقدیم دفاع مقدس کرده است، تصریح کرد: اولین تشکل قرآنی روستا در سال ۱۳۴۳ فعالیت قرآنی خود را آغاز کرده است. وجود مؤسسات و هیئت قرآنی فعال در روستا، زمینه مناسب برای توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآنی را فراهم کرده و وجود قاریان و حافظان شاخص استانی و کشوری از روستای قراخیل، از جمله ویژگی‌های این روستا است.

وی با بیان اینکه برگزاری محافل باشکوه قرآنی با حضور قاریان بین‌المللی از ایران و مصر، این روستا را متمایز کرده است، افزود: برپایی نماز جمعه در کنار راه‌اندازی موزه آثار دفاع مقدس از شهدای روستا، مرکز نیکوکاری، سه خانه عالم، دو واحد کتابخانه عمومی از جمله اقدامات شایسته اهالی قرآن دوست این روستا است.

زارع گفت: فعالیت ۱۰ مسجد و حسینیه در کنار بارگاه دو امام‌زاده در این منطقه، فضای روستای قرآنی قراخیل را معطر به عطر شورانگیز قرآن و اهل بیت(ع) کرده است.

لازم به ذکر است مراسم انتخاب روستای قرآنی، بیستم مردادماه با اعطای لوح تقدیر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به قاری روح‌الله حیدری به عنوان فعال قرآنی روستا و دهیار عباس نورالهی به نمایندگی از مردم قراخیل در تهران برگزار شد.

 

انتهای پیام
captcha