ثبت 7 آئین عاشورایی البرز در فهرست میراث نا‌ملموس ملی
کد خبر: 3990081
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱

ثبت 7 آئین عاشورایی البرز در فهرست میراث نا‌ملموس ملی

مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز با اشاره به آغاز ایام سو‌گوار‌ی محرم، گفت: هفت آئین عاشورایی البرز در فهرست میراث نا‌ملموس ملی ثبت شده‌ است.

ثبت 7 آئین عاشورایی البرز در فهرست میراث نا‌ملموس ملی

فریدون محمد‌ی، مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: تا‌کنون پرونده ثبتی تکیه اعظم برغان، حسینیه تاریخی صیادیه اشتهارد، مجموعه اسناد تعزیه و هفت آئین عاشورایی البرز به همت کار‌شناسان حوزه میراث‌ فرهنگی اداره‌کل تهیه شده و در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز بیان کرد: حسینیه اعظم برغان با قدمت قاجاریه و صفویه سال ۱۳۸۲ و به شماره ۱۰۸۲۴ به عنوان میراث‌ فرهنگی‌ ـ تاریخی در فهرست میراث غیر‌منقول ملی به ثبت رسیده است و به نوعی مهد تعزیه در فلات مرکز‌ی ایران به‌شمار می‌رود.

این مسئول گفت: همچنین سال ۹۷ مجموعه اسناد تعزیه مربوط به دوران صفویه تا قاجار که به نوعی یکی از بی‌نظیر‌تر‌ین مجموعه اسناد خطی در کشور و حتی جهان محسوب می‌شود در فهرست میراث غیرمنقول به ثبت رسیده است.

محمدی اظهار کرد: از سال ۹۰ تا ۹۴ نیز هفت آئین عاشورایی البرز از جمله تعزیه روستا‌ی برغان، مراسم آماده‌ساز‌ی حسینیه اعظم برغان، مراسم نذر ریشه در برغان، مراسم عاشورا‌ی قدیم روستا‌ی مهران، شیوه سنتی سینه‌زنی شیلنگه در روستا‌ی گلینک پائین‌طالقان، تعزیه کلاک و شیوه سنتی علم‌ساز‌ی کرج در فهرست میراث نا‌ملموس ملی ثبت شده‌ است.

مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز گفت: با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی البرز و در راستا‌ی حفظ، حراست، ثبت و مرمت ابنیه‌ تاریخی‌ فرهنگی برنامه‌های جامعی در دست اقدام قرار دارد.

انتهای پیام
captcha