وزارتخانه بخشنامه جذب مربیان قرآنی را شفاف کند
کد خبر: 3981695
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴

وزارتخانه بخشنامه جذب مربیان قرآنی را شفاف کند

معاون آموزش و پرورش مازندران، گفت: تا کنون با معاونت پرورشی ۱۰ استان وارد مذاکره شدم، اما اکثر استان‌ها درباره جذب معلمان قرآنی دچار مشکل هستند بنابر این نیاز است وزارت‌خانه این بخشنامه را شفاف‌تر کند و ما هم کمک کنیم این بچه‌های قرآنی جذب شوند.

وزارتخانه بخشنامه جذب مربیان قرآنی را شفاف کندمحمد شعبانی، معاون آموزش و پرورش مازندران در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: موضوع جذب نیرو‌های استخدامی ضمیمه قانون تعیین تکلیف نیرو‌های نهضت سوادآموزی و پیش دبستانی است.

وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی و پیش دبستانی قبلا قانونش مصوب مجلس شد و در سال گذشته روند جذب آن‌ها اتفاق افتاد، افزود: با پیگیری‌هایی که مربیان قرآنی و علاوه بر آن طلاب طرح امین در مدارس داشتند سرانجام منتج به نتیجه شد و از میان طلاب طرح امین آن‌هایی که قبل از سال ۹۲ مشمول طرح امین بودند به جهت آنکه تعهد مالی‌شان را حوزه علمیه پذیرفتند مصوبه گرفتند و راحت‌تر توانستند وارد آزمون شوند.

شعبانی با بیان اینکه مشکل اصلی در موضوع جذب معلمان قرآنی، عدم شفافیت بخشنامه وزارتی است، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم از طریق مصاحبه‌ها و گفتگو‌های شفاهی به نتیجه برسیم این موارد باید مستند باشد؛ حرف‌هایی که داریم می‌زنیم قرار است منتج به استخدام یک نفر شود و این مهم است. به نظر من بخشنامه‌های نحوه جذب معلمان قرآنی وزارت آموزش و پرورش، برای مدیر کل آموزش و پرورش مازندران و نیرو‌های اداری شفاف نیست و تفاسیر متعددی از آن می‌شود به همین خاطر، چون مسئولیت حقوقی دارد هیچ کس زیر بار آن نمی‌رود.

وزارت‌خانه تائیدیه مدیر دارالقرآن را بپذیرد

وی خواستار تسهیل شرایط جذب مربیان قرآنی شد و افزود: تنها راهش این است و وزارت‌خانه این راه را شفاف‌تر کند و تائیدیه مدیر دارلقرآن همان سال را از آن‌ها بپذیرد تا مربیانی که قبل از سال ۹۲ که برخی از آن‌ها حفاظ بین‌المللی هستند بتوانند در این آزمون شرکت کنند.

شعبانی اظهار کرد: آموزش و پرورش مازندران تا کنون مکاتبات و مکالمات متعددی انجام داده و با نمایندگان مجلس هم رای‌زنی شد و تا کنون با معاونت پرورشی ۱۰ استان وارد مذاکره شدم، اما اکثر استان‌ها درباره جذب معلمان قرآنی دچار مشکل هستند بنابر این نیاز است وزارت خانه این بخشنامه را شفاف‌تر کند و ما هم کمک کنیم این بچه‌های قرآنی جذب شوند.

وی افزود: بزرگترین مشکل در جذب مربیان قرآنی، گرفتن کد است تا بتوانند وارد سامانه شوند ما باید پیگیر کار حقوقی شویم تا مشکل این مربیان قرآنی حل شود این آزمون سال بعد، شش ماه بعد هم می‌توان برگزار کرد، مهم گرفتن کد است نه آزمون.

عدم شفافیت بخشنامه جذب مربیان قرآنی علیرغم مکاتبات متعدد

وی ادامه داد: تا کنون هفت بار مکالمه و سه بار مکاتبه از سوی امور اداری با وزارت خانه انجام شده، اما هنوز وزارت خانه شفاف پاسخ نداد. این عدم شفافیت بخشنامه مشکل ملی است اگر در استانی این مربیان را پذیرفتند ممکن است پرونده شان بعد‌ها برگشت بخورد و جذب‌شان مشکل‌تر شود.

معاون آموزش و پرورش مازندران گفت: ما باید دنبال راه حل قانونی باشیم لذا از نمایندگان مجلس و شخص احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تقاضا داریم تا در سطح وزارت‌خانه مذاکراتی اتفاق بیفتد و نحوه جذب شفاف شود یا راه جدیدتری برای جذب نیرو‌های قرآنی باز شود.

وی ادامه داد: نیرو‌هایی که قبل از سال ۹۲ در مدارس در حال فعالیت بودند از آن‌ها به عنوان یک نیروی قرآنی کارآمد بهره‌گیری شد و این مدیر دارالقران از ترس قانون نمی‌توانست و مجاز نبود نیرو بگیرد.

گشودن مسیر جدید برای جذب مربیان قرآنی

معاون آموزش و پرورش مازندران بیان کرد: احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشرافی که به راه‌های قانونی دارد کمک کند تا مسیرجدیدی را برای جذب این نیرو‌های قرآنی گشوده شود و این قرآنانی که سرمایه‌های ارزشمند برای حوزه پرورشی هستند جذب شوند.

وی ادامه داد: معلمان قرآنی نزد من آمدند، اما بدانند تحسن‌ها و گرفتن پلاکارد در درب مجلس و روش‌های غیر معمول دردی را دوا نمی‌کند باید و با یک دو نماینده از جمع خودشان بشینند و گفتمانشان را با مدیران ارشد و نمایندگان افزایش دهند. مذاکره کنند تا به نتیجه برسند.

شعبانی گفت: سعدی‌پور، مدیر کل آموزش و پرورش مازندران، تماس‌های متعددی گرفتن و پیگیری‌های زیادی داشتند، چون مجوز قانونی نداشتیم، نتوانستیم برای جذب مربیان قرآنی اقدام کنیم و عملا این کار مسکوت مانده و ما همچنان پیگیریم و واقعا دوست داریم مشکل استخدام مربیان قرآنی حل شود.

وی ادامه داد: ما علاقه‌مند هستیم این طیف از فعالان قرآنی را وارد آموزش و پرورش شوند، اما با تماسی که با اکثر استان‌ها داشتم و خواستیم راهی را پیدا کنیم، نشد. مشکل ملی است استان‌ها هم نمی‌توانند کاری کنند. باید مربیان نماینده بگیرند و گفتمان‌ها را افزایش دهند.

انتهای پیام
captcha