شعبان؛ ماه منتسب به پیامبر(ص)
کد خبر: 3959798
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸

شعبان؛ ماه منتسب به پیامبر(ص)

شعبان ماهی است که متعلق به پیامبر(ص) است و اعمال این ماه علاوه بر روزه که فضیلت بسیاری به‌دنبال دارد، مانند نماز، اذکار، دعا و استغفار نیز در روایات تأکید شده است.

ارسالی دوشنبه//ماه شعبان، ماهی منتصب به پیامبر (ص)به گزارش ایکنا از گلستان، با پایان یافتن ماه رجب وارد ماه شعبان می‌شویم ماهی که در آن عبادت و توسل مناجات رنگ وبویی دیگر دارد ماهی که در آن پیامبر(ص) فرموده است: «شعبان ماه من است و ماه رمضان، ماه خدا. هر کس یک روز از ماه من را روزه بگیرد، من در قیامت شفیع او خواهم بود».

در این ماه شعبان اعیاد و جشن‌های بسیاری برگزار می‌شود. سوم شعبان؛ میلاد حسین بن علی حضرت اباعبدالله(ع) روز پاسدار، چهارم شعبان؛ میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع)، سمبل مقاومت و وفاداری روز جانباز، پنجم شعبان؛ میلاد مسعود امام زین العابدین(ع) زینت عبادت‌کنندگان و سرور نیایشگران و در  نیمه شعبان آن فرخنده‌ میلاد دوازدهمین پیشواى معصوم، حضرت حجة بن الحسن المهدى(عج) است.

از اعمال این ماه علاوه بر روزه که فضیلت بسیاری دارد، اعمال دیگری همچون نماز و اذکار و دعاها و استغفار نیز در این ماه وارد شده است.

ذکر صلوات

در هر روز از شعبان در هنگام ظهر و شب نیمه شعبان صلوات «أَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ ٱلنُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعِ ٱلرِّسَالَةِ...» که در مفاتیح نقل شده خوانده شود.

ذکر استغفار

 قرائت روزانه هفتاد مرتبه ذکر «اَستَغفِرُاللهَ وَ اَسئَلُهُ التَوبَهَ» و همچنین در این ماه صلوات بسیار فرستاده شود و هزار مرتبه ذکر «لَاإِلهَ إِلّا اللّهُ، وَلا نَعْبُدُ إِلّا إِيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» فضیلت دارد.

روزه گرفتن

از اعمال مهم این ماه روزه گرفتن است. امام صادق می فرماید: کسی که روز اول ماه روزه بگیرد حتما بهشت بر او واجب می‌شود و کسی که سه روز را روزه بگیرد با خداوند در عرش و بهشت دیدار می‌کند.

مناجات شعبانیه

مناجات معروفی است که اهلش به خاطر آن با ماه شعبان مأنوس شده و به همین جهت منتظر و مشتاق این ماه است.

صدقه دادن

بهتر است صدقه در این ماه داده شود حتی اگر به اندازه نصف خرما باشد و خداوند بدن صدقه دهنده را از آتش حرام می‌کند.

انتهای پیام
captcha