«ام‌القرای جهان اسلام ماندن» تلاشی بیش از این می‌خواهد
کد خبر: 3925382
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰

«ام‌القرای جهان اسلام ماندن» تلاشی بیش از این می‌خواهد

انتظار دین ما از توجه به ثقل اکبر و ثقل اصغر چیزی فراتر از این تحرکات مقطعی در حوزه قرآنی است و امروز در بین ملل اسلامی افتخار «ام‌القرای جهان اسلام ماندن» تلاشی بیش از این را می‌طلبد و ما هنوز در آغاز راه هستیم.

«ام‌القرای جهان اسلام ماندن» تلاشی بیش از این می‌خواهدمشکلات حوزه قرآنی کشور به ویژه موسسات و مراکز قرآنی سال‌ها است سوژه انتقادی ایکنا شده و این مشکلات سری دراز دارد و مبدأ این نابسامانی از کلاف سردرگم فعالیت‌های فرهنگی در کشور، از کم‌مهری مجلس شورای اسلامی و شورای انقلاب فرهنگی آغاز می‌شود تا به شورای توسعه قرآن و اتحادیه‌های قرآنی و در نهایت به عدم بهره‌وری درست از امکانات مؤسسات و مراکز قرآنی در ترویج قرآن منجر می‌شود.

هر چند بارها تلاش شده تا شیوه‌ای درست برای ترویج و نشر فرهنگ قرآنی در کشور تنظیم شود، اما اغلب با بی‌مهری برخی مسئولان و حتی قرآنیان اصل کار دچار آسیب شده است. اخیرا که مرحله ادغام اتحادیه‌ها که سال‌ها یکی از جنجال‌ترین موضوعات در حوزه قرآنی شده بود به وحدت رسید، نیاز است تا برای جبران عقب‌ماندگی فعالیت‌های قرآنی در کشور، وقت را به غنیمت بشماریم و از نشر فرهنگ اسلامی و تربیت انسان براساس قرآن غفلت نکنیم.

سعید قربانی، پیشکسوت قرآنی و رئیس دارالقرآن تبلیغات اسلامی مازندران در گفت‌وگو با ایکنا ابراز کرد: قرار بود در سطح کارشناسی، نخبگان قرآنی هر هفته یک جلسه برگزار کنند و اجرای سند را بیش از این به تعویق نیندازند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی اغلب استان‌ها براساس چشم‌انداز پیش نمی‌رود، افزود: برای تهیه سند چشم‌انداز استان، سال‌ها مطالعه و بررسی شد و در نهایت سند فاخری تنظیم شد که نظیر آن برای استان‌های دیگر نیست و این سند از سه سند بالادستی نیز تبعیت دارد.

داشتن نقشه راه نشانه بلوغ جامعه قرآنی
این پیشکسوت قرآنی پیشبرد فعالیت‌های قرآنی روشمند را نشان بلوغ  جامعه قرآنیان دانست و تصریح کرد: یک جانبه‌نگری در فعالیت‌های قرآنی نقصی است که این سند، مبرا از این اشکال است و همه رشته‌های قرآنی از تواشیح، تا حفظ و مفاهیم و... در آن دیده شده است.

وی ضمن گله‌مندی از کم‌توجهی مسئولان به امورات قرآنی استان، افزود: وقتی مدیریت ارشد استان مشخصا فردی قرآنی است و کارشناس قرآنی در مجموعه استانداری دارد و از سوی دیگر شخص نماینده ولی فقیه در استان چهره‌ای قرآنی است، شایسته نیست قرآنیان احساس غربت و کم‌توجهی داشته باشند.

قربانی اظهار کرد: سطح تلاوت نفرات برتر مسابقات قرآنی اوقاف استان در رده قاریان بین‌المللی است و این نخبگان بین‌المللی قرآنی در حوزه بانوان نیز وجود دارند؛ اما هنوز از سوی مسئولان ارشد استان این مروجان کلام وحی دیده نشدند و کسی حالی از آنها نمی‌پرسد. هر چند تقدیر دارالقرآن استان از تعداد انگشت‌شماری از آنها انجام شد، اما انتظار است دیگر دستگاه‌های فرهنگی و استانداری حالی از این نخبگان بپرسند.

وی ادامه داد: در جلسه شورای توسعه قرآن، بارها در جلسات آموزش و پرورش خواستار توجه به نخبگان قرآنی شدم اما اتفاق مبارکی تاکنون رخ نداد. کسب افتخارات در حوزه قرآن در مازندران در رشته تواشیح، حفظ، قرائت و ... در یک بستر قرآنی فراهم شده و این افتخارات نشان از یک تلاش چندین ساله است که امروز ثمره آن به بار نشسته و چه خوب است حالی از زحمت‌کشان حوزه قرآن هم پرسیده شود.

حیای قرآنیان سلب مسئولیت از مدیران نمی‌کند
وی ادامه داد: شکی نیست که قرآنیان محجوب به حیا هستند و برای رضای خدا تلاش می‌کنند  اما آیا مسئولان رده ارشد استان، در قبال این شخصیت‌های معنوی که می‌توانند مروج فرهنگ قرآنی در استان باشند هیچ وظیفه‌ای ندارند و باید ساکت بنشینند و هیچ اقدامی نکنند؟

قربانی با تاکید به اینکه نخبگان قرآنی استان فقط نفرات اول مسابقات نیستند بلکه طیف وسیعی از جوانان و نوجوانان را شامل می‌شود، عنوان کرد: وقتی مقام معظم رهبری ساعت‌ها با قرآنیان می‌نشیند و بارها شخصا مطالبات قرآنیان را مطرح می‌کنند، انتظار است این شیوه در استان هم سنت شود.

وی ادامه داد: برای تاسیس هر موسسه زحمات زیادی کشیده شد ولی الان می‌بینیم که این موسسات یکی پس از دیگری پرپر می‌شوند و در ایام کرونا همه اصناف دیده شدند اما هزار و 100 موسسه و مراکز قرآنی مورد فراموشی واقع شدند.

رئیس دارالقرآن مازندران گفت: متاسفانه تاکنون اتحادیه‌ قرآنی هم به جای پیگیری و حل مشکلات موسسات و مراکز قرآنی با یکدیگر درگیر بودند. امیدواریم اکنون با فیصله یافتن ادغام این دو اتحادیه رسیدگی به مشکلات قرآنیان رسیدگی شود و اجرای سند چشم‌انداز قرآنی استان در صدر برنامه‌های آن قرار گیرد.

وی ادامه داد: احترام به قهرمانان و پیشکسوتان قرآنی احترام به قرآن است. بدیهی است یکی از بزرگترین عامل سوق دادن جامعه به سمت و سوی انس با قرآن بستگی به این دارد که جامعه چه تصوری از نخبگان قرآنی در ذهن خود دارد. آیا نخبگان قرآنی باید دغدغه شغلی داشته باشند و آیا نباید قانونی برای به‌کارگیری و حمایت از نخبگان قرآنی وضع و بدون داشتن تبصره ماده اجرا شود تا نخبگان بدون مانعی بتوانند در مراکز آموزشی و دانشگاهی تحصیل و تدریس کنند؟

وی بیان کرد: امروز باید برای ذهن جستجوگر جوان، پاسخ داشته باشیم که قهرمانان قرآنی همچون قهرمانان عرصه‌های دیگر مورد توجه هستند و این انقلاب اسلامی برای توسعه فرهنگ ناب اسلامی از هیچ تلاشی در بزرگداشت مروجان، مربیان، پژوهشگران، استادان، قاریان، حافظان، پیشکسوتان قرآنی و حتی فعالان رسانه‌ای در این حوزه کوتاهی نخواهد کرد.

قربانی در پایان گفت: هر چند بعد از انقلاب اسلامی تلاش‌های خوبی در حوزه قرآن انجام شده اما انتظار دین ما از توجه به ثقل اکبر و ثقل اصغر چیزی فراتر از این تحرکات است و امروز در بین ملل اسلامی افتخار «ام‌القرای جهان اسلام ماندن» تلاشی بیش از این را می‌طلبد و ما هنوز در آغاز راه هستیم.

مصاحبه از علی پاداشی

انتهای پیام
captcha