قیام عاشورا؛ تجلی عالی‌ترین ارزش‌های انسانی در کوتاه‌ترین زمان
کد خبر: 3923080
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

قیام عاشورا؛ تجلی عالی‌ترین ارزش‌های انسانی در کوتاه‌ترین زمان

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: قیام عاشورا تجلی عالی‌ترین ارزش‌های انسانی در کوتاه‌ترین زمان است، بطوری که می‌بینیم تنها در آن محدوده کوچک و در کمتر از یک روز، چه صحنه‌های ارزشمند انسانی توسط پاک‌ترین انسان‌ها خلق شد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در استان صبح امروز، سه‌شنبه، 25 شهریورماه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در محل حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) زاهدان برگزار شد، گفت: قیام عاشورا یک واقعه تاریخی محدود به دوره و مکان خاصی نبود؛ حضرت اباعبدالله(ع) و یاران صدیق ایشان همچون امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نهضتی به‌ راه انداختند که تا قیام قیامت، می‌تواند الگوی مبارزان راه حق قرار گیرد.

وی ادامه داد: قیام عاشورا تجلی عالی‌ترین ارزش‌های انسانی در کوتاه‌ترین زمان است، به‌طوری که می‌بینیم تنها در آن محدوده کوچک و در کمتر از یک روز، چه صحنه‌های ارزشمند انسانی توسط پاک‌ترین انسان‌ها خلق شد؛ تجلی ایمان و توکل، معرفت، شناخت و بصیرت، رعایت اخلاق و آداب اسلامی در حد اعلا و همچنین صبر، مقاومت و مجاهدت در راه اهداف متعالی.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: در این واقعه دیدیم که انسان باید آگاه و تیزبین بوده و معرفت حق داشته باشد تا بتواند در فتنه‌ها، حق را از باطل تشخیص دهد. افراد بسیاری دم از اسلام می‌زدند، اما چون بصیرت نداشتند، سر از اردوی کفر درآوردند.

وی افزود: مسئله دیگر، رعایت اخلاق و آداب اسلامی در حد اعلاء است. حضرت ابا‌عبدالله‌(ع) و اصحاب ایشان در جریان واقعه کربلا و روز عاشورا، حتی با دشمن که راه را بر آنان بسته بود، با کمال ادب و رعایت اخلاق برخورد می‌کردند. حضرت(ع) سر مبارک همه اصحاب، از غلام خود تا بزرگان و خویشاوندان را که به شهادت می‌رسیدند، بر دامان می‌گرفت و همان محبت خود را داشت.

محامی اظهار کرد: تجلی صبر، مقاومت و مجاهدت خستگی‌ناپذیر نیز از دیگر صفحه‌های قیام عاشوراست؛ طلاب حوزه‌های علمیه باید مجاهدت در راه دین را از قیام عاشورا بیاموزند؛ اهل بیت امام حسین(ع) با وجود همه آن مصائب و شکنجه‌های روحی و جسمی، لحظه‌ای از پا ننشسته و تا رمق داشتند، سعی کردند پیام نهضت حسین(ع) را به زیباترین شکل منتقل کنند.

وی در ادامه خطاب به طلاب حوزه‌های علمیه گفت: حوزه علمیه، همانند پادگان آموزشی برای تربیت سربازان ولایتمدار امام زمان(عج) در عرصه علم و دین است. حساسیت و اهمیت کار خود را بدانید و سعی کنید در مکتب امام صادق(ع)، روح خود را صیقل داده و خود را وقف علم و اسلام کنید.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) بیان کرد: امسال آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه معطر به عطر امام حسین(ع) است؛ امیدوارم خداوند به ما توفیق عنایت کند که در یاد، نام و ادامه راه و مکتب امام حسین(ع) که حقیقت و مکتب اسلام و معارف بلند قرآنی است، قدم برداریم و زندگی و مرگ ما در مسیر این راه روشن باشد.

انتهای پیام
captcha