قیام عاشورا به بشریت «چگونه باید بود» را آموخت
کد خبر: 3919214
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹

قیام عاشورا به بشریت «چگونه باید بود» را آموخت

مدرس حوزه علمیه سفیران هدایت زاهدان گفت: قیام عاشورا یک دانشگاه عظیم انسان‌سازی است که به بشریت «چگونه باید بود» را آموخت؛ بانو زینب کبری(س) نشان دادند که زن آزاده مسلمان، این‌گونه است؛ حضرت علی‌اکبر و قاسم ابن حسن(ع) جوان تراز اسلام را به تصویر کشیدند و حضرت عباس(ع) نیز به ما آموختند که ولایت‌پذیری به چه معناست.

حجت‌الاسلام علیرضا بامری، مدرس حوزه علمیه سفیران هدایت زاهدان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: نهضتی که حضرت اباعبدالله(ع) پایه‌گذاری کرد، نهضتی است که مشمول زمان و مکان نمی‌شود، بلکه همیشه در جریان است و همان‌طور که از امام صادق(ع) نقل شده است «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» یعنی این قیام، در هر زمانی و در هر مکانی زنده و جاری است.

وی ادامه داد: در این قیام، همه ارزش‌ها در عالی‌ترین مرتبه آن قابل مشاهده است؛ عزت، آزادگی، بندگی و عبودیت، ایثار و ولایت‌پذیری در هر صحنه آن موج می‌زند و حضرت زینب(س) نیز همین‌ها را دید که فرمود «ما رأیتُ الّا جمیلاً؛ چیزی جز زیبایی ندیدم»، چراکه برای احیای همین ارزش‌ها قیام کردند و آن مصائبی که هر انسانی را از پا درمی‌آورد، تحمل کردند.

مدرس حوزه علمیه زاهدان بیان کرد: قیام عاشورا یک دانشگاه عظیم انسان‌سازی است که به بشریت «چگونه باید بود» را آموخت؛ بانو زینب کبری(س) نشان دادند که زن آزاده مسلمان، این‌گونه است؛ حضرت علی‌اکبر و قاسم ابن حسن(ع) جوان تراز اسلام را به تصویر کشیدند و حضرت عباس(ع) نیز به ما آموختند که ولایت‌پذیری به چه معناست و تا کجا باید پیرو ولی خدا بود.

وی افزود: اباعبدالله(ع) به همراه عزیزترین کسانش که پاک‌ترین انسان‌های تاریخ بشریت بودند، به نبرد با حکومتی جبار رفت و با خون خود، پیامی در دل‌ها حک کرد که گذشت سال‌ها و قرن‌ها نتوانسته آن را محو کند؛ پیامی که حسین(ع) با خون خود داد و زینب(س) با خون دل، به زیباترین شکل به گوش جهانیان رساند.

بامری اظهار کرد: امروز میلیون‌ها انسان را در سرتاسر جهان می‌بینید که پیام حسین(ع) را می‌دانند «مرگ با عزت، بهتر از زندگی با ذلت است»، «به راستی که مردن در راه عقیده را جز سعادت و زندگی تحت حکومت ظالم را جز ذلت نمی‌بینم»، این‌ها پیام‌هایی است که هیچگاه کهنه نمی‌شود.

وی گفت: وقتی اسرای کربلا را به دربار پسر مرجانه بردند، به بانو زینب(س) گفت: دیدی چگونه همه شما را قتل عام کردیم؟ ایشان فرمودند: شما بودید که نابود شدید، بلکه ما تا همیشه ماندگار شدیم؛ معنای این جمله زیبا را آن‌روز کسی درک نکرد و حتی طعنه هم زدند، اما امروز می‌بینیم که هر سال، هر زمان که محرم می‌آید، امام حسین(ع) از نو زنده می‌شود و پیام «هیهات منا الذله» او جهان را دربرمی‌گیرد.

این مدرس حوزه اضافه کرد: آنچه قیام اباعبدالله(ع) را ماندگار کرد، روح معنوی، انسانی و الهی آن است. دنیا به چنین قیامی نیاز داشت، قیامی که در هر زمانی بتواند حرکت ایجاد کرده و حکومت‌های فاسد و جبار را تهدید کند. می‌بینیم که مهاتما گاندی، معمار استقلال هند و رهبر مردم اين کشور برای آزادی هندوستان از سلطه انگليس، به گفته خودش، قیام حسین(ع) را سرلوحه قرار می‌دهد.

بامری گفت: باید سعی کرد عزاداری‌ها، به‌گونه‌ای برگزار شود که ما را از ماهیت قیام اباعبدالله(ع) دور نکند و خدای ناکرده انحرافی صورت نگیرد. آنچه اهمیت دارد، زنده نگه داشتن نام اباعبدالله(ع) و پیام این قیام بزرگ است، سایر برنامه‌ها همه باید در همین راستا باشند.

انتهای پیام
captcha