قیام امام حسین(ع)؛ حرکتی در راستای شناخت جریان‌های باطل
کد خبر: 3918868
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
محرم و زندگی مومنانه/1

قیام امام حسین(ع)؛ حرکتی در راستای شناخت جریان‌های باطل

امام جماعت مسجد قائم آل محمد(ص) زنجان قیام عاشورا را تقابل عقل و جهل و پاکی و پلیدی دانست و بیان کرد: در این حرکت حماسی، با وجود اینکه در ظاهر سپاه امام حسین(ع) شکست خورد، اما در باطن پاکی هویت خود را از دست نداد و اصالت خود را حفظ کرد و جریان‌های باطل آشکار شد.

قیام امام حسین(ع) جریان‌های بی‌هویت را آشکار کرد/ فهم عملیاتی، سلامت حیات اجتماعی را تضمین می‌کندحجت‌الاسلام سعید غفاری، امام جماعت مسجد قائم آل محمد(ص) زنجان، در گفت‌‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: در مورد رابطه مکتب حسینی و آموزه‌های اسلام برای ایجاد مسئولیت در حیات اجتماعی اظهار کرد: برای پی بردن به اهداف نگاه اجتماعی در تعالیم اسلام باید ابتدا مبانی معرفتی را بشناسیم.

وی بیان کرد: حقیقت عالم هستی طوری است که در پیشقراول هر عملی که اتفاق می‌افتد، یک علمی در حرکت است؛ به عنوان مثال وقتی لباسی را انتخاب می‌کنیم، در مورد آن نظری داریم یعنی در مورد آن نگرشی داریم و آن را تصدیق می‌کنیم. در واقع پشتوانه هر عمل، یک اندیشه است.

این کارشناسی دینی با اشاره به اینکه در برخی موارد یکی از دلایل عدم موفقیت، ناآگاهی است، ابراز کرد: از طرف دیگر داشتن نقشه برای ساختمان کافی نیست و ساختمان‌سازی برای دستیابی به نتیجه مهم است. در بحث حیات اجتماعی از منظر دینی باید به این نکته توجه داشت که با ابعاد حقیقی مسائل مواجه هستیم.

غفاری یادآور شد: بعد اعتباری حیات اجتماعی به تعدادی از قوانین مربوط می‌شود، به عنوان نمونه حرکت ماشین‌ها از سمت راست خیابان و ایستادن پشت چراغ قرمز بعد اعتباری هستند اما وقتی آب روی لباس بریزد، لباس خیس می‌شود و اینجا با یک حقیقت روبه‌رو هستیم یا سوزانندگی آتش حقیقت است.

تأثیر منش فردی در زندگی اجتماعی

وی با اشاره به اینکه استفاده از تعابیری همچون تعاونوا در قرآن به معنی توجه به دیگر هم‌نوعان در حیات اجتماعی است، تصریح کرد: اگر بدن انسان را به عنوان یک سیستم در نظر بگیریم، سالم نبودن یک عضو می‌‍تواند سالم بودن عضو دیگر یا زنده بودن فرد را تحت شعاع قرار دهد و او را از زندگی ساقط کند، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم سلامت یا بیماری یک عضو به اعضای دیگر ارتباطی ندارد و این یک ارتباط حقیقی بین اعضا را نشان می‌دهد.

امام جماعت مسجد قائم آل محمد(ص) زنجان با بیان اینکه فرد نمی‌تواند بگوید من پیرو مکتب حسینی هستم اما دیگران را با خود همراه نمی‌کنم، ادامه داد: ما در تمدنی زندگی می‌کنیم که روح تمدن غرب در آن فردگرایی است و معتقدند کسی به حریم من ورود پیدا نکند تا من بتوانم زیست کنم.

وی با تأکید بر اینکه در حیات اجتماعی نمی‌توانیم نسبت به دیگران بی‌تفاوت باشیم، خاطرنشان کرد: فرزندان ما در مدرسه با افراد مختلفی هم‌کلاس هستند که عقاید و رفتار دیگران می‌تواند در رفتار و منش فرزند ما تاثیر بگذارد و آن‌ها را در مسیر رشد و تعالی قرار دارد یا مشکلات اخلاقی برای آن‌ها به‌بار آورد و در هنگام بروز مشکلات افسوس می‌خوریم که کاش برای حیات جمعی جامعه تلاش می‌کردم.

غفاری یادآور شد: در موضوع کرونا هم مشاهده کردیم که برای حفظ سلامت تک تک افراد جامعه باید حواسمان به دیگران باشد. پذیرش مسئولیت به دلیل وجود ارتباط حقیقی بین دو عضو است و باید این پشتوانه را درک کنیم که اگر جامعه به قهقرا برود، من نوعی را هم عقب نگه می‌دارد اما اگر برای سلامت جسمی، روحی، فکری و اخلاقی جامعه تلاش کند، به نفع خودش است.

کنش اجتماعی؛ محصول فرهنگسازی بلندمدت

وی با اشاره به اینکه نگاه عملیاتی حیات اجتماعی یک نگاه علت‌بین است نه معلول‌بین، بیان کرد: در این حالت اگر علت‌ها را حل کنید، معلول‌ها حل می‌شود. در ایجاد یک کنش اجتماعی مثبت از طرف یک شهروند یا یک ملت‌، ده‌ها سال زحمت کشیده و در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی نغذیه‌ای برای آن هزینه شده است. برای نماز‌خوان شدن فرد یک مکان مثل مسجد تعریف شده است. برای بعد زمان هم باید وقت معینی تعیین شود اما چون نظام اجتماعی در چینش تنظیم زمان سبک زندگی همراهی خوبی ندارد و کارهای مختلفی در زمان اذان برنامه‌ریزی کرده است، بنابراین موفقیت در اقامه نماز اول وقت حاصل نمی‌شود و چون نمی‌توانیم زمان را تنظیم کنیم مساجد خالی می‌شود.

غفاری به تلاش‌های غرب در برای نفوذ در بین جوانان و خدشه‌دار کردن فرهنگ و تمدن اسلامی، اشاره کرد و افزود: آن‌ها هیچ‌گاه مستقیم به دختران ما نگفتند بدحجاب باش بلکه گفتند باکلاس باش. زن ذاتا زیباپسند است و زمانی که نظام زیبایی‌دوستی زن از راه حلال تأمین نشود، به بیراهه کشیده می‌شود. از روان‌شناسی رنگ گرفته تا ساختارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و روانی فرد باید تامین شود تا از طرف او شاهد یک کنش اجتماعی باشیم. حیات اجتماعی اگر به فهم عملیاتی شدن برسد، می‌تواند مشکلات را حل کند و اگر این فهم علت‌ها را تامین کند، بعد از 10 سال می‌بینید تاثیر خود را در جامعه گذاشته است و همه مولفه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در قیام سیدالشهدا(ع) برای از بین بردن حاکمیت قیام طاغوت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه یزید خود را از امام بالاتر می‌دانست و علت آن را ثروتمندتر بودن و حاکم سیاسی بودن عنوان می‌کرد، ادامه داد: امام حسین(ع) در قیام عاشورا به تمام تاریخ ثابت کرد که حتی اگر در گودی قتلگاه هم باشد سرور عالم است؛ چراکه با عقل و منطق، معنویت و بصریتی را به عالم تزریق کرد و جریان‌های بی‌هویت را کنار زد.

غفاری، قیام عاشورا را تقابل عقل و جهل و پاکی و پلیدی دانست و گفت: در این حرکت حماسی، با وجود اینکه در ظاهر سپاه امام حسین(ع) شکست خورد اما در باطن پاکی هویت خود را از دست نداد و اصالت خود را حفظ کرد و جریان‌های باطل آشکار شد.

انتهای پیام
captcha