هیئت‌های مذهبی از قدیمی‌ترین نهادهای مردمی هستند
کد خبر: 3918167
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶

هیئت‌های مذهبی از قدیمی‌ترین نهادهای مردمی هستند

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی بیان کرد: در حال حاضر اهمیت سمن‌ها در جامعه مورد توجه قرار گرفته است، اما پیش از این مسائل، هیئت‌های مذهبی وجود داشتند و از قدیمی‌ترین نهادهای مردمی هستند.

هیئت‌های مذهبی از قدیمی‌ترین نهادهای مردمی هستندحجت‌الاسلام خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه کارکردها هیئت‌های مذهبی در جامعه بسیار مؤثر و قابل ملاحظه است، اظهار کرد: در حال حاضر اهمیت سمن‌ها در جامعه مورد توجه قرار گرفته است، اما پیش از این مسائل، هیئت‌های مذهبی وجود داشتند و از قدیمی‌ترین نهادهای مردمی هستند. بزگداشت ایام محرم، محبت به خاندان پیامبر گرامی اسلام از عوامل شکل‌گیری هیئت‌های مذهبی بوده است و هیئت‌های مذهبی در طول تاریخ خدمات بسیاری را به مردم ارائه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در ادوار گذشته در خصوص برگزاری مراسم‌ محرم سخت‌‌گیری‌های فراوانی انجام می‌شد، افزود: با توجه به سلایق متنوع از سوی حاکمان دوره‌های مختلف، برگزاری مراسم محرم به سختی انجام می‌شد و هیئت‌های مذهبی وظیفه بسیار سنگینی برای ترویج فرهنگ حسینی را بر عهده داشتند.

خادمی با تأکید بر اینکه از مهمترین وظایف هیئت‌های مذهبی، اقامه مراسم‌ عزاداری است، افزود: زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورای و انتقال آن به نسل جوان از وظایف مهم هیئت‌های مذهبی و به نوعی انتقال آنچه در کربلا رخ داده، به عهده هیئت‌های مذهبی است. اگر آنچه در کربلا رخ داده است، به خوبی از سوی هیئت‌های مذهبی به مردم منتقل شود، هیئت‌های مذهبی نقش دانشگاه مذهبی را برای مردم دارد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از قیام‌های آزادی‌بخش از قیام عاشورا الهام گرفته شده است، افزود: گاندی یکی از رهبران آزادی‌خواه، به صراحت بیان کرده است که واقعه عاشورا را به خوبی بررسی کرده‌ام و یکی از سرمشق‌های من نیز قیام عاشورا بوده است و از این قیام الهام گرفتم که این مسئله نشان از اهمیت واقعه عاشورا دارد.

خادمی با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی زمینه‌های تربیتی را در جامعه ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: انتقال فرهنگ عاشورایی با مداحی‌، سخنرانی، روضه خوانی‌ها و... منتقل می‌شود و از همین جهت باید اسلام در رفتار مردم تجلی پیدا کند و نقش هیئت‌ها نیز در این خصوص بسیار ویژه است.

وی با انتقاد از کیفیت مداحی‌ها، بیان کرد: مداحی‌ها کیفیت گذشته را ندارند و متن، سبک و.. دچار آسیب جدی شده‌اند و نیاز است که مداحان در مسیری که انتخاب کرده‌اند تجدیدنظر کنند.

خادمی با اشاره به اینکه تنها شعرخوانی نباید مدنظر باشد، تصریح کرد: اگر هدف تنها شعرخوانی باشد و به محتوای مداحی‌ها توجه نشود، دردی از جامعه نیز دوا نمی‌شود و آنگونه که باید فرهنگ عاشورایی نیز به نسل جوان منتقل نمی‌شود. آنچه در مداحی‌ها بیان می‌شود باید استناد تاریخی داشته باشد و رسانه‌ها نیز باید مداحی‌هایی را پخش کنند که دارای محتوای مناسب هستند و نمی‌توان هرکسی را تریبون به دست اجازه داد تا مداحی کند. باید نوحه‌خوان الگو باشد و آنچه بیان می‌کند در رفتار و کردار خود نیز مشخص باشد.

وی با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی انس و الفت را در جامعه گسترش می‌دهند، اظهار کرد: میلیون‌ها انسان در روز عاشورا یک صدا، زیر یک علم حضور پیدا می‌کنند و تمام هیئت‌ها روز عاشورا یک صدا و هماهنگ با هم حرکت می‌کنند که این نشان از اثربخشی هیئت‌های مذهبی در ایجاد وحدت اجتماعی دارد.

انتهای پیام
captcha