5 اصل تربیتی امام حسین(ع) / هدف غایی دین، ایجاد آرامش برای جامعه است
کد خبر: 3918066
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳

5 اصل تربیتی امام حسین(ع) / هدف غایی دین، ایجاد آرامش برای جامعه است

مسؤل حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیان اینكه امام حسین(ع) رمز آزادگی و عظمت خود را در 5 نكته می‌داند عنوان كرد: اين 5 اصل شامل ارتباط و دوستی با خدا، پیامبر(ص)، مؤمنان، تربیت پدر و دامن پاك مادر است.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسملین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس امروز، اول شهریورماه در منبر مجازی سلسله مباحث ماه محرم با بیان اینكه جاذبه امام حسین(ع) مردم را به مجالس عزا می‌آورد، گفت: جاذبه سیدالشهدا(ع) حتی موجب آمدن اشخاص غیرمسلمان به مجالس عزا می‌شود همانطور كه چنین چیزی را در ایام اربعین بارها مشاهده كرده‌ایم.

وی با تأكید بر اینكه نباید گمان كنیم كه تنها شیعیان به امام حسین(ع) ارادت دارند، از خانواده‌ها خواست تا فرزندان خود را به مجالس عزای حسینی بیاورند و اصول تربیتی امام حسین(ع) را به آنان آموزش دهند.

حدائق در ادامه با بیان اینكه امام حسین(ع) رمز آزادگی و عظمت خود را در 5 نكته می‌داند، گفت: برای بسیاری از مردم سؤال است كه چرا امام حسین(ع) این همه استقامت كرد و همه چیز را داد اما عقیده را نداد. در حسین(ع) چه بود كه این‌گونه مقاومت كرد.

مسؤل مدرسه علمیه منصوریه شیراز بیان كرد: امام زمان(عج) فرمودند می‌دانید چرا خداوند به جد ما سیدالشهدا(ع) این همه آبرو داده است، چون امام حسین(ع) هرچه داشت در راه خدا داد. برخی‌ها وقتی می‌خواهند خمس مالشان را بدهند دستشان می‌لرزند اما امام حسین(ع) تمام عزیزانش را در راه خدا داد. آیا آن حضرت چیزی داشت كه برای خدا خرج نكرد و زمین گذاشت و به كربلا نیاورد.

وی با بیان اینكه امكانات امام حسین(ع) محدود بود اما امكانات خدا نامحدود است، گفت: امام حسین(ع) هرگز زیربار ذلت نرفت اما برخی از جوانان ما در مقابل گناه زانو به زمین می‌زنند.

حدائق در ادامه با اشاره به حدیثی از امام حسین(ع) كه فرمود من با خدا هستم و كسی كه با خداست،‌ قدرت یزید او را به وحشت نمی‌اندازد، گفت: از سوی دیگر مشاهده می‌كنیم كه شریح قاضی را با 50 هزار سكه طلا خریدند كه حكم قتل امام را صادر كرد، پس با خدا بودن نیز یكی دیگر از رموز عظمت امام حسین(ع) است.

فرزندان خود را دین‌دار تربیت كنیم

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینكه اولین و دومین رمز عظمت و درس تربیتی امام حسین(ع) ارتباط با خدا و رسولش است، از مردم خواست تا فرزندان خود را دین‌دار و تابع دین تربیت كنند، گفت: متأسفانه امروز مشاهده می‌شود كه در یك خانواده پدری به‌عنوان هدیه دانشگاه برای فرزندش یك دستگاه ماهواره هدیه می‌خرد و این‌گونه نمی‌توان تربیت دینی برای فرزندان خود داشته باشیم.

وی تأكید كرد: باید فرزندان خود را به‌گونه‌ای تربیت كنیم كه دنباله‌رو پیامبر خدا(ص) باشند و پیغمبرشناس شوند. جوانی كه پیغمبرشناس شد دیگر به دنبال شیطان نمی‌رود و در مجلس گناه وارد نمی‌شود و پای ماهواره نمی‌نشیند و معصیت خدا را نمی‌كند.

حدائق، سومین رمز عظمت و درس تربیتی امام حسین(ع) را دوستی با صالحان و نیكان عنوان كرد و گفت: فرزندان خود را با انسان‌های پاك رفیق كنیم. نقش دوست در شخصیت انسان بسیار مؤثر است. یكی از امتیازات مسجد آمدن این است كه مسجد، محل جمع شدن انسان‌های خوب است. افرادی كه به خدا روی‌ آورده‌اند و جایی برای كلاهبرداری‌ها و دروغگوها و رباخوارها نیست.

مسؤل حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: كسانی كه اهل فساد هستند در مسجد جایی ندارند و امام حسین(ع) نیز دراین باره فرمودند یكی از عواملی كه در ساختن شخصیت من دخیل بود، دوستی با مؤمنان و نیكان بود.

وی، چهارمین رمز عظمت و درس تربیتی امام حسین(ع) را تربیت پدرش مولای متقیان علی(ع) برشمرد و گفت: یكی از افتخارات امام حسین(ع) در روز عاشورا این است كه فرزند علی(ع) است و می‌فرماید من فرزند علی(ع) هستم و در كنار او پرورش یافته‌ام، پس مراقب تربیت فرزندان خود باشیم. درآمدمان از چه راهی است و چه كارهایی می‌كنیم و چه چیزهایی می‌گوییم و در زندگی چه می‌كنیم. اگر می‌خواهیم فرزند خوب و صالح تربیت كنیم باید صالحانه زندگی كنیم.

حدائق اظهار كرد: پنجمین رمز عظمت و درس تربیتی سیدالشهدا(ع) دامن پاك مادرش حضرت فاطمه(س) است. حسین(ع) دانشجوی مكتب فاطمه(س) است لذا مادران مراقبت كنند كه حجاب و عفافشان چگونه است و بدانند كه این مسئله تأثیر مستقیم بر روی تربیت فرزندانشان دارد.

مسؤل حوزه علمیه منصوریه شیراز یادآور شد: 5 اصل تربیتی امام حسین(ع) شامل ارتباط و دوستی با خدا، پیامبر(ص)، مؤمنان، تربیت پدر و دامن پاك مادر است كه موجب شده است، شخصیت حسین‌بن علی(ع) ساخته شود.

وی با بیان اینكه دین برای داشتن زندگی بهتر است، گفت: اسلام آمده است تا مردم زندگی بهتری داشته باشند. اگر امروز در جامعه مشكلاتی داریم به دلیل آن است كه به دستورات اسلام عمل نمی‌كنیم و اگر به این دستورات دقیقاً عمل شود، در جامعه نباید فقیر داشته باشیم و اصولاً دین آمده كه با فقر، ناامنی و فساد مبارزه كرده و برای مردم آرامش و آسایش ایجاد كند.

حدائق از مردم خواست تا فرهنگ امام حسین(ع) را در زندگی‌های خود حاكم كنند و ادامه داد: باید تلاش كنیم تا فرهنگ حسینی را در زندگی‌های خود حاكم كنیم و بدانیم كه این عاشورا و ایام عزاداری و محرم هر كدام دارای پیام‌های تربیتی است كه باید بدان‌ها توجه كنیم.

انتهای پیام
captcha