بلاتکلیفی سند 5 ساله قرآنی
کد خبر: 3904054
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲

بلاتکلیفی سند 5 ساله قرآنی

با وجود گذشت دو سال از تدوین سند پنج ساله قرآنی استان مازندران که مورد تایید فرهیختگان قرآنی نیز قرار گرفت، هنوز یک اراده قوی برای ایجاد نظم و هماهنگی در فعالیت‌های قرآنی استان از مسئولان دیده نمی‌شود.

استان مازندران از جمله استان‌های سندی ۵ ساله‌ای که دو سال به خواب رفتقرآنی است که نامش یادآور دو علامه و انسان‌های وارسته جهان اسلام است و این خطه سرسبز که به استان علویان معروف است، در داشتن شخصیت‌های دینی و قرآنی از سرآمدان کشور است و وجود فعالان، محققان و پیشکسوتان قرآنی تراز اول در مؤسسات و مراکز قرآنی جایگاه ویژه‌ای به این استان بخشیده است.
اما با وجود داشته‌های ذی قیمت قرآنی این استان، برای اجرای سند قرآنی که دو سال از تصویبش می‌گذرد و مورد تایید فرهیختگان قرآنی نیز است، اراده‌ای برای عملیاتی‌شدن آن از سوی مسئولان دیده نمی‌شود.
سعید قربانی رئیس دارالقران مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از مازندران، اظهار کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری درباره تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، ابتدا لازم است که بدانیم در حال حاضر استان مازندران در حوزه قرآنی در چه نقطه‌ای قرار دارد و قرار است در آینده به چه نقطه مطلوبی برسیم و این همان ترسیم سند چشم‌انداز قرآنی استان است.

وی با بیان اینکه شورای توسعه قرآنی کشور در سال‌های اخیر طی نامه‌ای خواستار تدوین سند چشم‌انداز توسعه قرآنی استانی شد، افزود: برای تدوین این سند تلاش شد با بهره‌گیری از اسناد بالادستی و مشورت با نخبگان قرآنی و اهالی این رشته سند قرآنی استان تهیه و تدوین شود.
قربانی درباره ضرورت سند قرآنی استان تصریح کرد: اگر خانواده‌ای نیاز داشته باشد تا فرزندانش را با رویکرد قرآنی تربیت کند و یا اگر بخواهیم به خواست رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ جامعه عمل بپوشیم و یا اگر قرار است فعالیت قرانی در مدارس و موسسات قرآنی و نیز مسابقات قرآن فعال و پررونق باشد، ابتدا نیاز است طرح و نقشه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید از خود بپرسیم آیا زمینه تربیت مربیان مدارس، موسسات و مراکز قرآنی و آموزش داوران و ممتحنین آماده است؟ آیا برای ارتقای کیفیت فعالیت‌های قرآنی استان برنامه‌ای وجود دارد؟ آیا اکنون حوزه قرآنی استان از کیفیت لازم برخوردار است؟ درباره رشته مدیحه سرایی در موضوع سبک زندگی قرآنی، در اقامه نماز، آموزش موذنین و سرانجام آیا در زمینه نخبه پروری قرآنی در استان فکری شده؟ آیا در زمینه پژوهش‌های قرآنی و آموزش‌ها نیازسنجی شده؟ با توجه به مطالب گفته شده به این نتیجه می‌رسیم استان مازندران نیازمند سند جامع چشم‌انداز قرآنی است تا فعالیت‌های قرآنی استان به صورت مهندسی شده در آن دیده شود.

رئیس دارالقرآن مازندران با بیان اینکه در سال ۱۳۸۰ برای تهیه سند بسیار وقت گذاشته شد و دستگاه‌ها با کارشناسان استانی و کشوری در تدوین این سند نقش داشتند، گفت: حدود ۱۳۵ عنوان فعالیت در سند قرآنی به همراه برآورد هزینه اجرای آن احصا شد و مورد استقبال قرآنیان نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد: در مرحله دوم شورای توسعه قرآن، سند راهبردی پنج ساله استان را درخواست کرد که در خرداد ماه ۱۳۹۷ سند راهبردی پنج ساله فعالیت‌های قرآنی استان تهیه شد و اکنون دو سال از عمر این سند پنج ساله می‌گذرد، ولی متاسفانه هنوز از این سند جامع قرآنی استان به طور رسمی رونمایی نشد و حرکت قابل توجهی برای اجرایی شدن انجام نگرفت.
رئیس دارالقران مازندران گفت: در جلسه شورای توسعه قرآن استان قبل از خرداد ۹۷ مفاد سند راهبردی پنج ساله تصویب شد و اهداف، اصول، سیاست‌ها، چهارچوبه نهایی و الزامات اجرایی آن آماده شد.
وی افزود: دلیل دیگر اجرایی نشدن سند توسعه قرآن عدم پیگیری جدی شورای توسعه کشور و دلیل دیگر پیگیر نکردن مسئولان استانی و نبود مطالبه‌گری در حوزه قرآن است.
این پیشکسوت قرآنی مازندران بیان کرد: بنا نیست که در حوزه قرآن جزیره‌ای وارد شویم. این سند قرآن با اسناد بالادستی همخوانی دارد و در اجرا بر اساس اسناد بالادستی تدوین شده است این سند در محور آموزش عمومی، آموزش تخصصی، برنامه‌های تبلیغی ترویجی و نیز حوزه پژوهش و تحقیقات قرآنی تهیه و تدوین شده است.
قربانی گفت: برای اجرای این سند قرآنی باید از طریق استاندار و نماینده، ولی فقیه و با برگزاری نشست‌های کارشناسان و نخبگان قرآنی اقدام شود.
به گزارش ایکنا از مازندران اشتباه استان‌ها در حوزه قرآن به اینجا ختم می‌شود که در انتظار بودجه شورای توسعه یا وزارت ارشاد یا دارالقرآن کشور، زانو بزنند. اکنون سال‌ها است این انتظار تامین بودجه از شورای توسعه قرآن فعالیت قرآنی فعالیت‌های قرآنی استان‌ها را معطل و درمانده کرده است در حالیکه هر استان اگر امیدش را از شورای توسعه ببرد و خود علم فعالیت قرآنی استانش را در دست بگیرد، بدون شک برکات قرآنی نیز شاملش خواهد شد و همه از خوان کرم قرآن در دنیا و آخرت سود خواهند برد.

انتهای پیام
captcha