حجتالاسلام والمسلمین نیما ارزانی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفتوگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: مطابق فتوای مراجع دین، اگر فرد سالمی تنها به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کرونا نخواهد روزه بگیرد، سبب نمیشود که وجوب روزه از او ساقط شود و حتی در حالت ترس از ابتلا به کرونا، باز هم ملزم به ادای فریضه الهی است.
این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه، شیوع و همهگیری جهانی یک بیماری خطرناک، مبنایی برای ترک روزه و ساقط شدن وجوب آن نیست، اظهار کرد: پاسخگویی به این سوال مستلزم بررسی آمار و دادههای بیماری است. بر اساس آمار اعلام شده از ابتلا به کووید ۱۹ و افراد بهبود یافته که عدد قابل ملاحظهای را شامل میشود، نمیتوان حکم به عدم وجوب روزه را داد.
ارزانی با مقایسه شیوع ابتلا و تلفات دو بیماری طاعون و کرونا تصریح کرد: در همهگیری بیماری طاعون افراد با جامعه آماری بزرگتری مبتلا شده و این موضوع تکلیف جدیدی برای افراد جامعه ایجاد کرد اما در شیوع پاندمی کرونا به دلیل پایین بودن آمارها، تشخیص خطر روزه برای سلامتی به عهده خود فرد واگذار شد و بر این اساس نیز مراجع دینی دو شرط عقلی و دستور طبیب را برای افراد مبنا قرار دادند.
وی با بیان اینکه یک جامعه آماری اندک نمیتواند ملاک و معیار انجام یک تصمیم کلی مثلا قرنطینه برای تمام جامعه شود، افزود: این کار نه عقلانی بوده و نه علمی است به همین دلیل باوجود راهکارهای متنوع موجود برای مقابله با بیماری، هر کشور بنابر ضرورت و شرایط خود تصمیم خاصی را لحاظ کرده و راهکار علمی و جامعتر را برای مقابله با کرونا پیش گرفته است.
این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: پزشکان باید مشخص کنند که این بیماری در چه سن و سالی، روی چه افرادی و یا در چه مشاغلی تأثیرگذار بوده و این افراد باید مراقب خود بوده و یا قادر به روزهداری نیستند.
ارزانی گفت: دلایل منطقی پزشکان مبنی بر تضعیف سیستم ایمنی به سبب روزهداری در حکم حجت عقلی محسوب شده و به دلیل عمومیت در جامعه حجت شرعی نیز برای آن ایجاد میشود و بنابراین در چنین شرایطی حرجی وجود نخواهد داشت، اما چنین واکنشی از سوی پزشکان مبنی بر منع روزهداری دیده نشده است.
وی با بیان اینکه دلایل فوق نباید موجب دست کم گرفتن بیماری شده و ناگهان آمار ابتلا در ماه مبارک افزایش یابد، یادآور شد: چنانچه مومنی با گرفتن روزه در روزهای ابتدایی ماه مبارک، دچار مشکلاتی شده و یا به جهت شغل و کار در شرایط آسیب قرار گرفت میتواند روزه خود را بشکند چراکه مطابق فتوای مراجع دینی تکلیف بر فرد قرار گرفته و مسلمانان میتوانند بنابر ضرورت عقلی و دلایل منطقی ایام روزهداری را مدیریت کنند.
این مدرس حوزه و دانشگاه روزهداری را تنها مختص دین اسلام ندانست و در پایان با بیان اینکه روزه در همه ادیان و مذاهب الهی قرار گرفته است، تصریح کرد: روزهداری در ادیان مختلف به اشکال گوناگون وجود داشته و تنها از منظر زمان، مدت اجرا و واجب یا مستحب بودن تفاوتی بین ادیان و مذاهب بیان شده است، اما از آنجا که روزه در اسلام واجب بوده، عبادتی است که از جایگاه خاصی برخوردار است.