ایمان شرط قبولی اعمال است
کد خبر: 3811628
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
آیت‌الله سبحانی:

ایمان شرط قبولی اعمال است

گروه فعالیت‎های قرآنی ــ مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه اگر عملی ولو صالح برای خدا نباشد از روی ریاکاری است، گفت: کسانی مانند ادیسون، پاستور و ... اگر اختراعشان برای خدا باشد، مشمول پاداش در آخرت خواهند شد، ولی اگر این‌گونه نباشد، اجری ندارند.

کشورهای مستکبر برای ربودن منابع ضعفا به آنها کمک می کنندبه گزارش ایکنا از قم، آیت‎الله‎العظمی سبحانی بعد از ظهر امروز 24 اردیبهشت ماه در ادامه درس تفسیر خود در مدرسه حجتیه بیان کرد: فخر رازی در تفسیر آیه 50 سوره توبه بیان می‌کند که این آیه مبتنی بر تایید جبر است ولی وی اشتباه کرده است زیرا تقدیر الهی موید اختیار است.

وی افزود: در آیه بعد بیان شده است که مسلمانان و مومنین صددرصد پیروز هستند زیرا اگر در دنیا پیروز شوند در دنیا و آخرت پیروز هستند و اگر شهید هم شوند آخرت را برده‌اند.
این مرجع تقلید یادآورشد: همچنین بیان می شود که مشرکان در هر دو صورت بازنده هستند زیرا چه در صورت پیروزی و چه شکست در دنیا و آخرت عذاب می‌بینند.
وی گفت: در آیه 53 بیان شده است که منافقان مقداری انفاق کردند ولی خدا می‌گوید که این انفاق را از آنها نمی‌پذیرد زیرا این گروه جزو قوم فاسقین هستند؛ قرآن کریم در هر عملی به دو پرونده رجوع می‌کند که نخست نیت عمل و دوم نفس عمل است.
ایمان؛ شرط پذیرش عمل صالح
مرجع تقلید یادآورشد: وقتی کسی از اطاعت خدا و پیامبر بیرون می آید و عمل خیری انجام می‌دهد، آن عمل خیر به نوعی ریاکاری است نه عمل خیر.
وی گفت: در قرآن بیان شده است که شان مشرک آن نیست که مسجد بسازد زیرا کار وی برای نفاق است و به همین دلیل عمل او بی ارزش است؛ کسی می‌تواند مسجد بسازد که مومن و به احکام الهی ملتزم باشد.
وضعیت مخترعانی مانند ادیسون در آخرت
آیت‌الله سبحانی بیان کرد: برخی مردم می‌گویند چرا ادیسون نباید در آخرت، اجر و پاداش بگیرد؟ پاسخ آن است که اگر وی و پاستور و سایر دانشمندان کار خود را برای خدا انجام داده باشند مسلما اجر دارند ولی اگر برای شهرت و فساد این کار را کرده باشد قطعا اجری نخواهند داشت.
وی گفت: علت اینکه عمل دشمنان مقبول نیست از این جهت است که کارهای آنها از آن خدا نیست و خدا و رسول را قبول ندارند؛ انسان کافر حق مزد و اجری از خدا ندارد.
این مفسر قرآن یادآورشد: آمریکا و برخی کشورهای دیگر به بعضی از کشورهای فقیر کمک می‌کنند ولی در وهله اول برخی اوقات برای دستیابی و غارت منابع این کشورها، این کمک ها انجام می شود؛ این گروه نمی‌خواهند کشورهای عقب نگه داشته شده پیروز شوند و به همین خاطر مجبور هستند کمک‌هایی به این کشورها انجام دهند تا از این کشورها بهره بگیرند.
وی گفت: امروزه در آفریقا جنگ است ولی اگر ملت‌ها را به حال خود واگذارند جنگی انجام نمی‌شود ولی متاسفانه سعی می‌کنند کشورهای عقب نگاه داشته شده را با جنگ مشغول کنند.
انتهای پیام
captcha