خلوص نیت؛ از شرایط و آداب باطنی تلاوت قرآن
کد خبر: 3810701
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶

خلوص نیت؛ از شرایط و آداب باطنی تلاوت قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی سقز گفت: خلوص نيت از شرايط و آداب باطنی تلاوت قرآن کریم است و طبق روایات اسلامی شرط قبولی هر عملی به ميزان اخلاص در انجام آن عمل است.

خلوص نیت؛ از شرایط و آداب باطنی تلاوت قرآنحجت‌الاسلام سیدحسن حسینی، رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی سقز در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، ضمن تبریک ماه ضیافت الهی با توصیه به قدر دانستن ساعات و لحظات پر خیر و برکت آن اظهار کرد: طبق فرموده پیامبر اکرم(ص) ماه رمضان ماهی است که اول آن رحمت، میانه‌های آن مغفرت و آخر آن آزاد شدن از آتش جهنم است.
وی با اشاره به اینکه رمضان، ماه مهمانی الهی و برترین ماه سال است که همه کتب آسمانی علاوه بر قرآن کریم در این ماه نازل شده‌اند، افزود: مؤمنی که در ماه رمضان یک آیه از قرآن را تلاوت کند، ثواب یک ختم قرآن را برایش دارد.
رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی سقز بیان کرد: خلوص نيت از ديگر شرايط و آداب باطنی تلاوت قرآن کریم است و طبق روایات اسلامی شرط قبولی هر عملی به ميزان اخلاص در انجام آن عمل است.
اهمیت آداب باطنی تلاوت قرآن بر آداب ظاهری
وی اعلام کرد: آداب باطنی تلاوت قرآن، نسبت به آداب ظاهری از اهمیت بیش‌تری برخوردار است و در هنگام تلاوت قرآن، می‌بایست مدنظر قرار گیرد. اهمیت عبارت از فهمیدن اصل کلام و درک عظمت آن است.
حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: تلاوت‌کننده، باید بداند که با چه سخن بزرگی مواجه است! سخنی که نشانه لطف و رحمت و عنایت آفریدگار هستی به آدمی است. سخنی که حقایق والا را به اندازه فهم و درک انسان‌ها تنزل داده است و چگونه آن کلام آسمانی و خدایی در قاب حروف و اصوات که از صفات بشری بوده بر انسان‌ها متجلی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به جایگاه تفکر و تدبر در قرآن کریم اشاره و بیان کرد: یکی از نعمت‌های ارزشمند خداوند به انسان، قدرت تعقل، تفکر و تدبر است، به گونه‌ای که به واسطه همین توانایی از دیگر حیوانات متمایز شده است.
قدرت تفکر و تعقل و جهت دهی به اعمال انسان
حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد: انسان با به کارگیری این موهبت الهی و با استفاده از ابزارها و مقدماتی، سمت و سوی افعال و اعمال خود را جهت‌دهی کرده و سیر تکاملی خود را بر آن بنیان می‌نهد.
وی افزود: خداوند متعال به انسان حواس ظاهری را عطا فرمود که کلید عالم محسوسات هستند و عقل را که کلید جهان ماوراء حس و طبیعت است را به عنوان مأموری برای نقادی، نتیجه‌گیری، جمع‌بندی و تعمیم و تجزیه و تحلیل در فرآورده‌های آن حواس به انسان بخشید و از او خواست تا از این مأمور استفاده کافی را در پیمودن راه هدایت ببرد.
رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی سقز اعلام کرد: اگر می‌خواهیم قدم در راه هدایت گذاشته و پیامدهای قرآن در زندگی ما جاری باشد باید همچون خردمندان از قوه عقل خود استفاده کرده و با تفکر و تذکر و تدبر به این مهم دست پیدا کنیم که لازمه آن بررسی جایگاه تفکر و اندیشه در قرآن کریم است.
تأکید بر تفکر و تعقل در آیات قرآن
وی افزود: قرآن کریم بر خلاف دیدگاه برخی از فرق اسلامی و مکاتب غربی، که پای عقل را چوبین دانسته و آن را نه تنها از ورود به مسائل دینی بلکه از اندیشیدن در حوزه مسائل و مشکلات بشری نیز منع می‌کنند، به اهمیت و جایگاه تفکر و تعقل توجه داده و در آیات فراوانی اهمیت این موضوع را گوشزد کرده است
حجت‌الاسلام حسینی افزود: پرداختن حدود سیصد آیه از قرآن موضوع تدبر و تعقل به صورت مستقیم و غیرمستقیم با عبارات مختلفی نظیر «تعقّلون، تفکّرون، تدبُّرون، تنظرون و ...» خود تأییدی بر این ادعاست و فراوانی آیات در دعوت به تفکر و تعقّل، حکایت از اهمیت و نقش فراوان آن در حیات مادی و معنوی انسان دارد.
وی همچنین به آداب قرآن کریم اشاره کرد و یادآور شد: آداب تلاوت قرآن به دو بخش آداب ظاهری و باطنی تقسيم می‌شود که تدبر و تفكر قرآن از مهم‌ترين آداب باطنی قرآن است: در آيه ۲۹ سوره ص می فرماید: «كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْكَ مُبَارَكٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ؛ [اين] كتابى مبارك است كه آن را به سوى تو نازل كرده‏ ايم تا در [باره] آيات آن بينديشند و خردمندان پند گيرند» كه آيه، خداوند هدف از نزول قرآن را تدبر بيان كرده است.
وی بیان کرد: همچنين در آيه 82 سوره نساء در آيه «أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِاللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا؛ آيا در [معانى] قرآن نمى‏ انديشند اگر از جانب غير خدا بود قطعا در آن اختلاف بسيارى مى‏ يافتند» با يك استفهام تهديدی از سوی قرآن مواجه هستيم كه انسان را دعوت به تدبر در آيات الهی می‌كند.
رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی سقز اظهار کرد: «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛ آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دلهايشان قفلهايى نهاده شده است» آيه ۲۴ سوره محمد(ص) نيز يكی از آياتی است كه انسان را دعوت به تدبر و تفكر در قرآن می‌كند، به گونه‌ای كه در اين آيه تدبر نكردن در قرآن دليلی بر قفل‌هايی است كه بر قلب‌ها زده شده و مانع درك معارف حقيقی می‌شود.
وی داشتن خلوص نيت را از ديگر شرايط و آداب باطنی تلاوت دانست و گفت: طبق روایات اسلامی شرط قبولی هر عملی به ميزان اخلاص در انجام آن عمل است و چنانچه از روی ريا و به خاطر ديگران باشد، براساس روايات ابتر بوده و ماندگاری نخواهد داشت.
حجت‌الاسلام حسینی عنوان كرد: از ديگر آداب باطنی تلاوت اين است كه خطابات قرآن را متوجه خود بدانيم، به گونه‌ای كه انگار در همان لحظه تلاوت مورد خطاب قرآن و خداوند هستيم. در اين حالت بايد هنگام تلاوت آيات بشارت از خداوند بخواهيم كه اين نعمات نصيب ما نيز بشود و در هنگام تلاوت آيات عذاب به خداوند پناه ببريم.
وی در پایان با بیان این نکته که داشتن طهارت، احترام به مصحف شريف، ترتيل‌خوانی، ذكر استعاذه و بسم الله الرحمن الرحيم و نيز داشتن صوت نيكو از آداب ظاهری تلاوت کریم است، یادآور شد: يك قاری قرآن بايد هركدام از آداب ظاهری و باطنی را به صورت توأمان رعايت كند.
انتهای پیام

captcha