حجتالاسلام سیدحسن حسینی، رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی سقز در گفتوگو با ایکنا از کردستان، ضمن تبریک ماه ضیافت الهی با توصیه به قدر دانستن ساعات و لحظات پر خیر و برکت آن اظهار کرد: طبق فرموده پیامبر اکرم(ص) ماه رمضان ماهی است که اول آن رحمت، میانههای آن مغفرت و آخر آن آزاد شدن از آتش جهنم است.
وی با اشاره به اینکه رمضان، ماه مهمانی الهی و برترین ماه سال است که همه کتب آسمانی علاوه بر قرآن کریم در این ماه نازل شدهاند، افزود: مؤمنی که در ماه رمضان یک آیه از قرآن را تلاوت کند، ثواب یک ختم قرآن را برایش دارد.
رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی سقز بیان کرد: خلوص نيت از ديگر شرايط و آداب باطنی تلاوت قرآن کریم است و طبق روایات اسلامی شرط قبولی هر عملی به ميزان اخلاص در انجام آن عمل است.
اهمیت آداب باطنی تلاوت قرآن بر آداب ظاهری
وی اعلام کرد: آداب باطنی تلاوت قرآن، نسبت به آداب ظاهری از اهمیت بیشتری برخوردار است و در هنگام تلاوت قرآن، میبایست مدنظر قرار گیرد. اهمیت عبارت از فهمیدن اصل کلام و درک عظمت آن است.
حجتالاسلام حسینی ادامه داد: تلاوتکننده، باید بداند که با چه سخن بزرگی مواجه است! سخنی که نشانه لطف و رحمت و عنایت آفریدگار هستی به آدمی است. سخنی که حقایق والا را به اندازه فهم و درک انسانها تنزل داده است و چگونه آن کلام آسمانی و خدایی در قاب حروف و اصوات که از صفات بشری بوده بر انسانها متجلی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به جایگاه تفکر و تدبر در قرآن کریم اشاره و بیان کرد: یکی از نعمتهای ارزشمند خداوند به انسان، قدرت تعقل، تفکر و تدبر است، به گونهای که به واسطه همین توانایی از دیگر حیوانات متمایز شده است.
قدرت تفکر و تعقل و جهت دهی به اعمال انسان
حجتالاسلام حسینی بیان کرد: انسان با به کارگیری این موهبت الهی و با استفاده از ابزارها و مقدماتی، سمت و سوی افعال و اعمال خود را جهتدهی کرده و سیر تکاملی خود را بر آن بنیان مینهد.
وی افزود: خداوند متعال به انسان حواس ظاهری را عطا فرمود که کلید عالم محسوسات هستند و عقل را که کلید جهان ماوراء حس و طبیعت است را به عنوان مأموری برای نقادی، نتیجهگیری، جمعبندی و تعمیم و تجزیه و تحلیل در فرآوردههای آن حواس به انسان بخشید و از او خواست تا از این مأمور استفاده کافی را در پیمودن راه هدایت ببرد.
رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی سقز اعلام کرد: اگر میخواهیم قدم در راه هدایت گذاشته و پیامدهای قرآن در زندگی ما جاری باشد باید همچون خردمندان از قوه عقل خود استفاده کرده و با تفکر و تذکر و تدبر به این مهم دست پیدا کنیم که لازمه آن بررسی جایگاه تفکر و اندیشه در قرآن کریم است.
تأکید بر تفکر و تعقل در آیات قرآن
وی افزود: قرآن کریم بر خلاف دیدگاه برخی از فرق اسلامی و مکاتب غربی، که پای عقل را چوبین دانسته و آن را نه تنها از ورود به مسائل دینی بلکه از اندیشیدن در حوزه مسائل و مشکلات بشری نیز منع میکنند، به اهمیت و جایگاه تفکر و تعقل توجه داده و در آیات فراوانی اهمیت این موضوع را گوشزد کرده است
حجتالاسلام حسینی افزود: پرداختن حدود سیصد آیه از قرآن موضوع تدبر و تعقل به صورت مستقیم و غیرمستقیم با عبارات مختلفی نظیر «تعقّلون، تفکّرون، تدبُّرون، تنظرون و ...» خود تأییدی بر این ادعاست و فراوانی آیات در دعوت به تفکر و تعقّل، حکایت از اهمیت و نقش فراوان آن در حیات مادی و معنوی انسان دارد.
وی همچنین به آداب قرآن کریم اشاره کرد و یادآور شد: آداب تلاوت قرآن به دو بخش آداب ظاهری و باطنی تقسيم میشود که تدبر و تفكر قرآن از مهمترين آداب باطنی قرآن است: در آيه ۲۹ سوره ص می فرماید: «كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْكَ مُبَارَكٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ؛ [اين] كتابى مبارك است كه آن را به سوى تو نازل كرده ايم تا در [باره] آيات آن بينديشند و خردمندان پند گيرند» كه آيه، خداوند هدف از نزول قرآن را تدبر بيان كرده است.
وی بیان کرد: همچنين در آيه 82 سوره نساء در آيه «أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِاللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا؛ آيا در [معانى] قرآن نمى انديشند اگر از جانب غير خدا بود قطعا در آن اختلاف بسيارى مى يافتند» با يك استفهام تهديدی از سوی قرآن مواجه هستيم كه انسان را دعوت به تدبر در آيات الهی میكند.
رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی سقز اظهار کرد: «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛ آيا به آيات قرآن نمى انديشند يا [مگر] بر دلهايشان قفلهايى نهاده شده است» آيه ۲۴ سوره محمد(ص) نيز يكی از آياتی است كه انسان را دعوت به تدبر و تفكر در قرآن میكند، به گونهای كه در اين آيه تدبر نكردن در قرآن دليلی بر قفلهايی است كه بر قلبها زده شده و مانع درك معارف حقيقی میشود.
وی داشتن خلوص نيت را از ديگر شرايط و آداب باطنی تلاوت دانست و گفت: طبق روایات اسلامی شرط قبولی هر عملی به ميزان اخلاص در انجام آن عمل است و چنانچه از روی ريا و به خاطر ديگران باشد، براساس روايات ابتر بوده و ماندگاری نخواهد داشت.
حجتالاسلام حسینی عنوان كرد: از ديگر آداب باطنی تلاوت اين است كه خطابات قرآن را متوجه خود بدانيم، به گونهای كه انگار در همان لحظه تلاوت مورد خطاب قرآن و خداوند هستيم. در اين حالت بايد هنگام تلاوت آيات بشارت از خداوند بخواهيم كه اين نعمات نصيب ما نيز بشود و در هنگام تلاوت آيات عذاب به خداوند پناه ببريم.
وی در پایان با بیان این نکته که داشتن طهارت، احترام به مصحف شريف، ترتيلخوانی، ذكر استعاذه و بسم الله الرحمن الرحيم و نيز داشتن صوت نيكو از آداب ظاهری تلاوت کریم است، یادآور شد: يك قاری قرآن بايد هركدام از آداب ظاهری و باطنی را به صورت توأمان رعايت كند.
انتهای پیام