حدیث قمر بنی‌ هاشم(ع)، ایثار در کربلا بود
کد خبر: 3802440
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
یک کارشناس مذهبی:

حدیث قمر بنی‌ هاشم(ع)، ایثار در کربلا بود

گروه معارف - یک کارشناس مذهبی گفت: از قمر بنی هاشم(ع) نیز حدیث زیادی نمی‌بینیم؛ سخن ایشان همان ایثاری است که در کربلا به همه ما نشان داد که چگونه باید از امام خود اطاعت کنیم.

حدیث قمر بنی‌ هاشم(ع)، ایثار در کربلا بودحجت السلام محمدحسن حائری در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص شخصیت حضرت ابوالفضل(ع) اظهار کرد: مهم‌ترین و بارزترین ویژگی ایشان ذوب شدن در ولایت بود. ما در زندگی ایشان می‌بینم که تنها یک مرتبه، در پایان عمر خود، امام حسین(ع) را با تعبیر برادر خطاب کرد و همیشه به سیدی و مولای از ایشان یاد می کرد.
 
وی ادامه داد: در زیارت ایشان نیز می‌خوانیم که می‌گوید درود ما بر تو ای عبده صالح خدا که مطیع خدا و رسول خدا(ص) و امیر المونین(ع) و امام حجت خودت حضرت حسین ابن علی(ع) بودی. بنابراین اصلی‌ترین و بزرگترین شاخصه ایشان، اطلاعت از خدا و بندگی ایشان بود.
 
این کارشناس مذهبی در پاسخ به این سوال که چرا تنها ابعاد مشخصی از زندگی حضرت ابوالفضل(ع) مورد توجه می‌گیرد، افزود: عاشقان کشتگان معشوقند/بر نیاید زکشتگان آواز؛ حتی سخنان حضرت علی(ع) نیز در نهج البلاغه را که ملاحظه می‌کنید، تمام آن مربوط به بعد از وفات رسول اکرم(ص) است. یعنی در حضور رسول اکرم(ص) زمانی که پیغمبر(ص) در قید حیات بود، از امیرالمومنین(ع) که مطیع ایشان بود، حدیث زیادی صادر نشده است. پس به همین دلیل است که از قمر بنی هاشم(ع) نیز حدیث زیادی نمی‌بینیم؛ سخن ایشان همان ایثاری است که در کربلا به همه ما نشان داد که چگونه باید از امام خود اطاعت کنیم.
 
حائری بیان کرد: اگر حادثه عاشورا را موشکافی کنیم، به اسلام حقیقی می‌رسیم؛ عاشورا خلاصه اسلام است. امام سجاد(ع) فرمود «اگر عاشورا نبود، اثری از اسلام باقی نمی‌ماند و احیا کننده اسلام عاشوراست».
 
وی تصریح کرد: یکی از ارکان مهم عاشورا هم قمر بنی هاشم(ع) است؛ همچنین فرمانده بزرگ سپاه امام و رکن اصلی حرکت عاشورا حضرت ابوالفصل(ع) بود. 
 
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: جوانان، امروز می‌توانند از اخلاق دین‌داری و بندگی خداوند این شخصیت بزرگوار الگو برداری کنند و وارد وادی بندگی خدا شوند. اگر بنده خدا باشند، در زندگی خود به حر و آزاده تبدیل خواهند شد و همه آثار و برکاتی که شامل انسان می‌شود، در ایشان نیز قابل ملاحظه خواهد شد.
 
حائری با بیان اینکه قمر بنی هاشم(ع) جامع همه اخلاق حسنه بود و در عبودت و معونیت نسبت به خداوند و تواضع خود در مقابل دیگران زبان زد بشمار می رفت، اضافه کرد: ایشان نمونه یک انسان کامل بود و هر اخلاق حسنه‌ای که در نظر بگیریم را می‌توان به ایشان نسبت داد.
 
انتهای پیام
captcha