۱۴ برنامه نوروزی در چالدران برگزار می‌شود
کد خبر: 3797345
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵

۱۴ برنامه نوروزی در چالدران برگزار می‌شود

گروه فرهنگی ــ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چالدران از برگزاری ۱۳ برنامه نوروزی در این شهرستان خبر داد و گفت: در مراسم نوروزگاه، آئین و رسوم محلی و بومی شهرستان از قبیل بازی‌های بومی و محلی، رسوم محلی پیشواز از نوروز، اجرای موسیقی بومی، شعر و آواز خوانی به‌اجرا در می‌آید.

14 برنامه نوروزی در چالدران برگزار می‌شود

محرم عبدالله‌پور، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چالدران‌ در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، اظهار کرد: 14 برنامه نوروزی در بخش دشتک و بخش مرکزی شهرستان چالدران از 25 اسفندماه تا 15 فروردین برگزار خواهد شد.
وی افزود: با توجه به اینکه در هر شهرستان آیین خاص آن منطقه برگزار می‌شود، برگزاری این آیین‌ها زمینه آشنایی بیشتر مردم محلی و مسافران با آداب و رسوم بومی آن شهرستان را فراهم می‌آورد.
عبدالله‌پور تصریح کرد: با توجه به استقبال گرم مسافران و مردم از برنامه‌های نوروزی سال گذشته برنامه‌های آتش‌افروزی، آب‌پاشی، اجرای مراسم موسیقی سنتی، مسابقه نقاشی آثار طبیعی، مسابقه نقاشی آثار تاریخی، عرفا(حلواپزی)، کوسا گلین، سایاچی محمد، مراسم سوسپمه، آت‌چاپ‌باخ و تکم این شهرستان غنی‌تر برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه مراسم نوروزگاه در بخش دشتک چالدران، شیرین بولاغ آواجیق برگزار می‌شود، گفت: در مراسم نوروزگاه، آئین و رسوم محلی و بومی شهرستان از قبیل بازی‌های بومی و محلی، رسوم محلی پیشواز از نوروز، اجرای موسیقی بومی، شعر و آواز خوانی به‌اجرا در می‌آید.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چالدران یادآور شد: روستاهای سعدل، شیرین بولاغ آواجیق، گل‌اشاقی، سیه‌چشمه، عرب دیزج، قرنقو، اداره میراث فرهنگی شهرستان چالدران از محل اجراهای مراسم نوروزی در این شهرستان است.
وی ادامه داد: شهرستان چالدران، به دلیل داشتن هوای سرد در فصل زمستان و خنک در فصل گرما، یکی از مناطق گردشگری استان بوده و این شهر یکی از مرتفع‌ترین شهرهای کشور است.
یادآور می‌شود، شهرستان چالدران یکی از شهرهای زیبای استان آذربایجان غربی بوده که در شمال‌غرب آن واقع شده است، خانه‌های این شهر همه فاقد کولر بوده؛ چرا که واقع شدن در سلسه کوه‌های زاگرس، هوای خنکی را برای مردم و گردشگران این شهر رقم زده و این شهر به‌عنوان شهر بدون کولر در کشور نامیده می‌شود.
انتهای پیام

captcha