فرهنگ عاشورا متعلق به یک روز خاص نیست
کد خبر: 3749964
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

فرهنگ عاشورا متعلق به یک روز خاص نیست

گروه معارف - فعال حوزه اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رشتخوار با بیان اینکه فرهنگ عاشورا متعلق به یک روز خاص نیست، گفت: نه تنها مسلمانان و شیعیان بلکه غیر مسلمانان جهان هم ابا عبدالله‌الحسین (ع) را الگوی خود قرار داده‌اند.

امام حسین(ع) الگویی برای شیعیان، مسلمانان و غیرمسلمانانحجت‌الاسلام مرتضی باربد، فعال حوزه اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رشتخوار در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: حرارت و آگاهی مومنین از قیام عاشورا روز به روز بیشتر شده به گونه‌ای که بیداری‌های اسلامی زیادی را در جامعه مشاهده می‌کنیم؛ بنابراین با وجود اینکه بیش از 1400 سال از آن واقعه می‌گذرد اما باز هم تمام مردم جهان امام حسین(ع) را به عنوان الگوی خود برای مقابله با ظلم، زیر بار زور نرفتن و بیعت نکردن با طاغوت انتخاب کرده‌اند.

وی گفت: فرهنگ عاشورا داستانی نبود که متعلق به یک روز خاصی باشد و در یک روز روی داده باشد و در همان روز هم تمام شود بلکه جریان عاشورا شاید از گذشته‌های دور برنامه ریزی شده بود که به وجودآمد و بعد از گذشت بیش از 1400 سال هنوز هم عاشورا وجود دارد و روز به روز هم این واقعه پر رنگ تر می‌شود اما برای متوجه شدن فرهنگ عاشورا با در نظر گرفتن سخنان امام حسین(ع) و اشاراتی که به اهدافشان از قیام خود دارند، می توان متوجه شد که ایشان برای ریاست و دنیا قیام نکرد.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: در واقع خواسته امام حسین(ع) این بود که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بر پا شود چرا که دین به عنوان یک فریضه الهی، در جامعه آن روز فراموش شده بود. متاسفانه این مساله در جامعه ما قابل مشاهده است و برخی از دین داران در جامعه نسبت به این امر الهی کوتاهی می‌کنند.

باربد عنوان کرد: در این میان روایتی آمده است که امر به معروف و نهی از منکر یک واجب الهی است که سایر واجبات الهی در سایر این موضوع به وجود می‌آید. بنابراین اگر در جامعه‌ آن زمان امر به معروف و نهی از منکر مانند صدر اسلام نبود، گناه برای مردم کاری عادی بشمار می‌رفت و دیگر به آن توجه چندانی نشان نمی‌دادند؛ بر همین اساس آغاز از بین رفتن دین در جامعه این است که قبح گناهی شکسته شود.

مقابله با انحرافات یکی از دلایل قیام امام(ع)
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهدافی که امام حسین(ع) از قیام خود داشتند مقابله با انحرافات بود که جامعه اسلامی و دین اسلام دچار انحرافات شدیدی شده بود و متاسفانه امروزه هم اینگونه است که برخی از انحرافات در جامعه کاملا قابل لمس است.
فعال حوزه تبلیغات اسلامی شهرستان رشتخوار اظهار کرد: ابا عبدالله‌الحسین(ع) در روز عاشورا در معرکه جنگ نماز جماعت خود را خواندند. ایشان می‌گویند که من قیام کردم که نماز فراموش نشود و در جامعه شناخته شود.

باربد تصریح کرد: امام زمان(عج) هم راه و روش این بزرگوار را دارند چرا که در برخی از روایات آمده است که هنگامی که ایشان بخواهند ظهور کنند، دین جدیدی را به وجود می‌آورند؛ در واقع دین جدیدی که نداریم و همان دین اسلام و دین واحدی است که پیامبر(ص) آن را تا قیامت برای مسلمانان آوردند و امام زمان(عج) هم از این دین پیروی می‌کنند اما آنقدر انحرافات در جامعه زیاد شده است که در زمان ظهور ایشان و کارهایی که انجام خواهند داد، مردم گمان می‌کنند دین جدید را آورده‌اند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: جهل و نادانی به نوعی است که مردم همانطور که در زمان اباعبدالله(ع) رو به روی ایشان به مقابله ایستادند، رو به روی امام زمان(عج) هم ایستادگی و مقابله خواهند کرد؛ در واقع این عامل تمام انحرافاتی است که امام حسین(ع) برای آن‌ها قیام کرد که امروز هم متاسفانه در جامعه خود و در گوشه و کنار شاهد آن‌ هستیم.

وی با اشاره به اینکه شبهات بسیاری از این قیام برای از بین برده شدن اعتقادات به امام حسین(ع) وجود دارد، عنوان کرد: در آن زمان شبهه پراکنی بسیار زیادی بود و حتی روایات جعلی زیادی نیز وجود داشت، به گونه‌ای که چند هزار روایت جعلی وارد شد تا دین اسلام را در جامعه به چالش کشیدند و آنقدر ظریفانه عمل کردند که هیچکس متوجه این موضوعات نمی‌شد و در حال حاضر هم اینگونه است.

فعال حوزه تبلیغات اسلامی شهرستان رشتخوار بیان کرد: در جامعه این روایات جعلی وجود دارد که ما می‌توانیم در فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های مختلف اینترنتی مشاهده کنیم؛ بنابراین جوانان باید با آگاهی دینی بیشتری به مسائل بنگرند و آن‌ها را مورد توجه خود قرار دهند.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: در واقع اینگونه شبهات در هر عصر و زمانی وجود داشته و دارد؛ مانند اینکه امروز گفته می‌شود افراد به جای اینکه هزینه‌های زیادی را صرف رفتن به حج کنند، می‌توانند آن را به فقرا و نیازمند بدهند و یا از این قبیل شبهاتی که باعث می‌شود یک واجب الهی زیر سوال برده شود؛ بنابراین وظیفه ما روحانیت این است که با این موارد مقابله کنیم و به مردم بیش از پیش آگاهی دهیم.

انتهای پیام

captcha