لوح ثبتی شبیه‌خوانی خلیل‌آباد رونمایی شد
کد خبر: 3648037
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷

لوح ثبتی شبیه‌خوانی خلیل‌آباد رونمایی شد

گروه شهرستان‌ها: طی مراسمی با حضور هیئت‌های مذهبی لوح ثبتی شبیه‌خوانی شهر کندر از توابع شهرستان خلیل‌آباد رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، طی مراسمی با حضور فرماندار، امام جمعه و جمعی از هیئت‌های مذهبی، لوح ثبتی شبیه‌خوانی شهر کندر از توابع شهرستان خلیل‌آباد رونمایی شد.
در این مراسم که در شهر کندر برگزار شد، حمیدرضا محمودی قوژدی، رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی خلیل‌آباد با بیان اینکه طی دو مراسم جداگانه همزمان با دهم محرم، لوح ثبتی آئین عاشورایی «حیدری حیدار» شهر خلیل‌آباد و شبیه‌خوانی شهر کندر رونمایی شد، بیان کرد: در دوازدهم محرم از لوح ثبتی آئین دیگری به نام «دسته بنی اسد» رونمایی می‌شود.
محمودی قوژدی، با اشاره به اینکه از آئین لوح ثبتی شبیه‌خوانی شهر کندر طی مراسم خاص و معنوی و هم‌زمان به اجرای مراسم شبیه‌خوانی رونمایی شد، اظهار کرد: در دوازدهم محرم از لوح ثبتی آئین دسته «بنی اسد» در روستای مزده رونمایی خواهد شد.
پوششی// لوح ثبتی شبیه خوانی خلیل‌آباد رونمایی شد
وی همچنین از به ثبت رسیدن آئین علم‌بندان شهرستان خلیل‌آباد تا پایان امسال خبر داد و گفت: مردم شهر خلیل‌آباد در روز اول محرم پارچه‌هایی را بر روی علم پیچیده و هم‌زمان با آن نوحه‌ها و دعاهایی خوانده می‌شود و پس از اینکه از آن در تمامی مراسم‌های مذهبی استفاده می‌شود در پایان ماه صفر طی مراسمی خاص این علم مجدد باز می‌شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی خلیل‌آباد ادامه داد: مراسم آئینی «حیدری حیدار» به شماره 1219 و شبیه‌خوانی کندر به شماره 1389در زمره میراث فرهنگی ناملموس در اسفندماه پارسال در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون در شهرستان خلیل‌آباد آئین عاشورایی پرده‌خوانی به ثبت رسیده است، عنوان کرد: تاکنون چهار آئین در شهرستان خلیل‌آباد ثبت شده است.
captcha