سوگواره «محراب خون»؛ شبیه‌خوانی در سوگ امام علی(ع)
کد خبر: 3609697
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷

سوگواره «محراب خون»؛ شبیه‌خوانی در سوگ امام علی(ع)

گروه فرهنگی: انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به‌مناسبت برگزاری اولین سوگواره استانی تعزیه «محراب خون» به‌مناسبت شهادت حضرت امیرمؤمنان(ع) در شوشتر پیامی صادر کرد.

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: اولین سوگواره  استانی شببه خوانی «محراب خون» از جمعه 26 خردادماه در شهرستان شوشتر آغاز به کار می‌کند. این سوگواره به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی(ع) با حضور هنرمندان شهرهای شوش، شوشتر و اهواز برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: این سوگواره  شبیه خوانی برای اولین ماه در ماه مبارک رمضان در استان برگزار می‌شود و کانون شبیه‌خوانی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، انجمن هنرهای نمایشی شوشتر، کارگروه فرهنگی ـ هنری دفتر نهاد نمایندگی مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی، کانون بسیج هنرمندان شوشتر در برگزاری آن مشارکت دارند.

یاقوت‌پور عنوان کرد: اولین سوگواره  استانی شببه خوانی «محراب خون» با حضور 4 گروه تعزیه از 26 تا 30 خردادماه در شوشتر برگزار می‌شود. 

به گزارش ایکنا خوزستان، انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان به همین مناسبت پیامی صادر کرد که شرح آن چنین است:

«شبیه خوانی هنر آیینی، مذهبی و بومی کهنسالی است که به عنوان هنر ویژه ایرانیان در کل جهان شناخته شده است‌. اگر از نقطه نظر فرهنگ عامه به این مهم بنگریم، شبیه خوانی، هنری روایتی و سینه به سینه است و شناخت عوامل و وقوف به رموز حرکتی و میدان گیری و چهره آرایی و آشنایی با روان شناسی و سمبولیسم رنگ در لباس و همچنین دستگاه‌های آوازی و انطباق آواز باشعر و سپس تجلی هر دو درقالب حرکات نمایشی و سایر نکات موجود در یک تعزیه برای درک هرچه بیشتر این هنر لازم است.

اما در این ماه مبارک و باسپاس از مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و  ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر دفتر انجمن هنرهای نمایشی شهرستان شوشتر و همچنین  هیات مدیره و مدیر کوشا و ساعی و اهل فن کانون شبیه خوانی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان که از جمله فعال‌ترین‌ مدیران کانون‌های شش گانه انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان می‌باشند بایستی به روسپیدی و بی واهمه ادعا کرد که خوزستان همواره در مراتب والای برپایی تعزیه در کشور زبان‌زد بوده و هست و همواره سوگنامه‌های پر رمز و رازی به خامه محرران پر احساس این استان نگارش یافته و ساکنان این دیار در سوگ اولیا خویش به زیبا وجهی به تعزیت نشسته‌اند و غم این عزیزان را در مصاف با بدی‌ها، به مویه‌های جانگداز نشان داده‌اند و سوگچامه‌های دلنشین سروده‌اند.

باشد که در کنار برپایی سوگواره استانی نمایش‌های مذهبی و آیینی محرم و صفر این اتفاق مهم و این سوگواره استانی به همت انجمن هنرهای نمایشی نیز در ایام شهادت شهید عدل و  محراب امیرالمومنین علی ابن ابیطالب(ع) از این پس  همه ساله برگزار گردد.»

captcha