نگاه تک بعدی مؤسسات فرهنگی اشتباه است
کد خبر: 3559466
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
حاج علی‌بیگی:

نگاه تک بعدی مؤسسات فرهنگی اشتباه است

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن وعترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی تأکید کرد: نباید نگاه تک بعدی به مؤسسات و صرف آموزش قرآن به آنها داشته باشیم، برخی از مؤسسات در زمینه نهج‌البلاغه جزو معدود مؤسساتی هستند که در سطح کشور کار تخصصی انجام می‌دهند که باید حمایت شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، علیرضا حاج علی‌بیگی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان که امروز، 14 دی ماه برگزار شد گفت: پتانسیل مؤسسات قرآنی استان اعم از مؤسسات تحت نظارت ارشاد و تبلیغات اسلامی بسیار بالاست اما آنطور که شایسته است از این مؤسسات در برنامه‌های قرآنی کمک گرفته نمی‌شود.
 وی ادامه داد: مؤسساتی در سطح استان فعالیت می‌کنند که در زمینه مشاوره قرآنی دارای تخصص هستند و می‌توانند در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار باشند مؤسساتی که دارای مدیران متخصص هستند و به خارج از استان خدمات می‌دهند اما در استان مهجور مانده‌اند.
حاج علی‌بیگی تأکید کرد: برخی از مؤسسات قرآن و عترت در زمینه‌های مختلف صاحب سبک هستند، باید شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در شناسایی این مؤسسات که در نوع خود برند محسوب می‌شوند همت کند.
وی ادامه داد: نباید نگاه تک بعدی به مؤسسات و صرف آموزش قرآن به آنها داشته باشیم، برخی از مؤسسات در زمینه نهج‌البلاغه جزو معدود مؤسساتی هستند که در سطح کشور کار تخصصی انجام می‌دهند که می‌طلبد حمایت شوند، بیش از 70 مؤسسه قرآنی در سطح استان به همراه دارالقرآن‌ها و مدارس قرآنی در حال فعالیت هستند که ظرفیت عظیمی را در حوزه قرآن به وجود آورده‌اند.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: حلقه مفقوده در عدم استفاده از ظرفیت مؤسسات قرآن و عترت ارتباط ساختاری دستگاه‌های اجرایی است، باید ارتباط بین مؤسسات و دستگاه‌های مختلف اجرایی برقرار شود، برخی از مؤسسات برای گروه‌های سنی خردسال که آغاز شکل‌گیری اعتقادات است برنامه‌های خوبی برگزار می‌کنند که شایسته است اعضای شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی با ظرفیت این مؤسسات آشنا شود.
به گزارش ایکنا؛ فدایی، نماینده کارگروه پژوهش نیز در این جلسه گفت: در جلسات مقدماتی کارگروه، طرح جهاد دانشگاهی با محوریت سبک زندگی قرآنی مطرح و در آبان‌ماه نیز مقدمات آن اجرایی و تفاهم نامه‌ای با جهاد دانشگاهی امضا شد، اوایل آذرماه نیز نیمی از اعتبار، به حساب مجری طرح واریز شد.
فدایی ادامه داد: اطلاع رسانی مقدماتی برای اجرای طرح انجام شده است، ارسال فراخوان به دانشگاه‌ها، حوزه علمیه، آموزش‌و‌پرورش برای معرفی افراد نخبه و صاحب نظر در زمینه سبک زندگی قرآنی انجام شده است، همچنین نشست تخصصی با حضور نخبگان و خبرگزاری بین‌المللی(ایکنا) قرآن انجام شده است.
وی افزود: پیش خبر این طرح با عنوان طرح بزرگ حیات طیبه قرآنی با موضوع گفتمان‌سازی سبک زندگی قرآنی در فضای مجازی و رسانه به ویژه خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) منتشر شده است، این طرح دارای محورهای مختلفی از جمله؛ فرهنگ کار جمعی، اقتصاد مقاومتی، خانواده، محیط زیست، معماری و ... است.
فدایی با بیان اینکه آثاری از جانب نخبگان وصول شده است گفت: جهاد دانشگاهی زمان اعلام شده برای ارسال آثار را 15 دی‌ماه اعلام کرده که البته احتمال دارد تمدید شود، اصل برنامه نیز اواخر بهمن یا اوایل اسفندماه برگزار می‌شود.
به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام قربانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، نیز در این جلسه با بیان اینکه به لطف خداوند جلسات شورای توسعه بعد از مدتی تعطیلی رونق خوبی پیدا کرده است گفت: جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و گل‌های فاطمی(س) امسال در 11 شهرستان برگزار می‌شود و شراط ویژه‌ای برخوردار است.
حجت‌الاسلام قربانی ادامه داد: مقدمات کار در حال انجام است و اصل جشنواره نیز سال آینده برگزار می‌شود، با توجه به گستردگی کار و برگزاری جشنواره در 11 شهرستان نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری داریم، ما بارها اعلام کرده‌ایم که این جشنواره فرادستگاهی است و انتظار کمک و مشارکت بیشتری داریم.
به گزارش ایکنا؛ شیرخانی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان مرکزی و نماینده کارگروه آموزش عمومی قرآن کریم نیز در این جلسه گفت: این کارگروه 3 جلسه با حضور اعضا برگزار کرده است و طی تفاهم نامه‌ای که مورد وفاق همه اعضا بود برنامه‌های کارگروه در سه محور جمع‌بندی شد.
وی ادامه داد: تربیت مربی، گسترش کلاس‌های آموزشی و حفظ قرآن سه محور اصلی برنامه‌های کارگروه آموزش عمومی قرآن کریم است برخی از برنامه‌ها شروع شده است و مقرر شد 50 درصد اعتبار بعد از شروع و بازدید از روند اجرا به حساب مجری طرح و 50 درصد نیز بعد از اتمام طرح واریز شود.
این مقام مسئول افزود: آموزش‌وپرورش استان نیز به عنوان عضوی از کارگروه آموزش برنامه‌هایی را ارائه داده که بیشتر با محوریت مناطق محروم است، 21 درالقرآن در استان احیا شده است و تجهیز این مراکز به لحاظ مدیر و مربی 2 سال به طول انجامید یکی از محورهای برنامه‌های آموزش‌وروش در کارگروه، توجه به دارالقرآن‌های مناطق محروم است.
شیرخانی ادامه داد: همچنین حفظ موضوعی قرآن یکی دیگر از طرح‌های کارگروه است تمرکز این طرح برعامه مردم و دارالقرآن‌ها است، تربیت ویژه مربیان و دانش‌آموزان نخبه‌ای که در مسابقات صاحب رتبه شده‌اند و آماده کردن آنها برای مراحل بالاتر یکی دیگر از برنامه‌های آموزش‌وپرورش است، ما امسال دارالقرآن عباسیان را برای تقویت دانش‌آموزانی که در مسابقات قرآن رتبه آوردند تجهیز کردیم.
captcha