انتخاب قاری برتر با بررسی معیارهای مختلف در کمیته‌ای مستقل
کد خبر: 3536071
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
پورزرگری پیشنهاد داد:

انتخاب قاری برتر با بررسی معیارهای مختلف در کمیته‌ای مستقل

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه نباید در مسابقات بین‌المللی تنها با سنجش یک تلاوت از افراد، نفر اول را انتخاب کنیم، پیشنهاد داد: باید چندین تلاوت و میزان آمادگی در بازه زمانی موسع و بعد از گذشتن از یک سری فیلترها، در یک کمیته مستقل مورد بررسی، سنجش و انتخاب قرار گیرد.

محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، برگزاری مسابقات قرآن را یک فرصت دانست و بیان کرد: برگزاری مسابقات قرآن، فرصت بسیار خوبی در عرصه فعالیت‌های قرآنی است که اگر به مقایسه آن با قبل از انقلاب بپردازیم، به رشد فزاینده آن پی خواهیم برد.
رشد سطح قرائت در ایران
وی با بیان اینکه قراء ایرانی در سطح جهان به عنوان قاریان ممتاز  و برجسته مطرح هستند، ابراز کرد: در واقع قراء ایرانی به نوعی به تلاوت قراء خوب مصری طعنه می‌زنند و سطح قرائت در ایران رشد بسیاری داشته است.
پورزرگری در همین رابطه اضافه کرد: یکی از عوامل مؤثر این امر موضوع برگزاری مسابقات قرآن و وجود رقابت‌های مختلف است که در متسابقان ایجاد انگیزه کرده و باعث شده است علاقه‌مندان، نوجوانان و جوانان به فن تلاوت، خود را آماده نگه دارند و برای رشد بیشتر تلاش کنند.
نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران در سال 73، با بیان این مطلب که حضور در مسابقات، باعث سنجش و محک قراء می‌شود و وجود این‌گونه رقابت‌های سالم، در این زمینه مؤثر است، تأکید کرد: البته در کنار این فرصت، باید مراقب باشیم و جلوی آسیب‌های احتمالی را بگیریم.
از ظرفیت‌های همه متسابقان، در صحنه‌های مختلف استفاده شود
این داور قرآن کریم در ادامه یکی از اشکالات وارده به مسابقات قرآن را معرفی تنها چند فرد به عنوان برگزیده دانست و ابراز کرد: در دوره‌های مختلف برگزاری مسابقات قرآن ایران که رده‌های متفاوت نیز حضور دارند، قاریان بسیار خوبی شرکت کردند که نمایندگان استان‌های کشور بودند، اما در نهایت نفرات اول تا سوم را برای شرکت در مسابقات بالاتر مانند مسابقات بین‌المللی معرفی می‌کنیم و متسابقان دیگر، رها می‌شوند.
افرادی که در مسابقات رتبه نیاوردند، رها نشوند
وی تأکید کرد: باید مسئولان و برگزارکنندگان تدبیری بیندیشند تا کسانی که در مسابقات رتبه نیاوردند رها نشوند و از آنها به عنوان قاری ممتاز، در عرصه‌های مختلف، نظیر اعزام‌های حج، اعزام‌های تبلیغی، کرسی‌های تلاوت، برنامه‌های تلویزیونی و ... استفاده شود.
کارشناس برنامه‌های آموزشی قرآن کریم شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه در مسابقات، شرایط برای همه شرکت‌کنندگان یکسان است، افزود: شرایط خاص و چارچوب‌های مسابقه‌ای، در مسابقاتی که نهادهای مختلف برگزار می‌کنند، مشکل و محدودیتی ایجاد نمی‌کند اما سطح مسابقات کشوری که قرار است از متسابقان آن نماینده کشور در مسابقات بین‌المللی انتخاب شود، بسیار متفاوت است.
تنها یک تلاوت، معیار انتخاب نفر اول مسابقات بین‌المللی نباشد
وی پیشنهاد کرد: نباید در مسابقات بین‌المللی، با یک تلاوت نفر اول را انتخاب کنیم، بلکه باید چندین تلاوت افراد در کنار میزان آمادگی و سطح تلاوت‌شان در بازه زمانی موسع، مورد بررسی و سنجش قرار گیرد و نفر اول مسابقات بین‌المللی، بعد از گذشتن از یک سری فیلترها، در یک کمیته مستقل انتخاب شود.
captcha