همایش بزرگ تعزیه خوانان در سبزوار
کد خبر: 3533901
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
ظهر امروز برگزار شد؛

همایش بزرگ تعزیه خوانان در سبزوار

گروه هنر: همزمان با هفته دفاع مقدس، با هدف حمایت و هدایت برنامه تعزیه‌ خوانی‌ با رویکرد انقلاب در سبزوار، همایش بزرگ تعزیه‌ خوانان در تالار همایش‌های اداره ارشاد سبزوار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و همزمان با ایام هفته دفاع مقدس، همایش بزرگ تعزیه خوانان سبزوار ظهر امروز، هفتم مهرماه در تالار همایش‌های اداره ارشاد سبزوار برگزار شد.
در ابتدای مراسم، امین‌الله مظلوم، فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بسیج سپاه سبزوار با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی تعزیه خوانی برگزاری نماز اول وقت و اقامه امر یه معروف و نهی از منکر است، اظهار کرد: این دو مطلب از اهداف قیام امام‌ حسین(ع) هستند که نماز را زیر تیر باران دشمن اقامه کرد چراکه نماز مقدم بر تعزیه خوانی است.
همایش بزرگ تعزیه خوانان شهرستان سبزوار برگزار شد
مظلوم افزود: اگر نگوییم ترک نماز در اول وقت گناه است ترک نماز ترک معروف است و با هدف قیام امام حسین(ع) منافات دارد و ما که خود را غلام امام می‌دانیم و عزادارش هستیم باید پیرو هدف امام حسین(ع) باشیم و در ایام عزاداری آن‌ حضرت به ویژه در روز تاسوعا و عاشورا با فراهم کردن زمینه برگزاری نماز اول وقت، آنرا در اول وقت به جماعت اقامه کنیم.
همایش بزرگ تعزیه خوانان شهرستان سبزوار برگزار شد
فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بسیج سبزوار با اشاره به اینکه هدف امام خمینی(ره) نیز عدالت خواهی و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت مهدی(عج) بود، ابراز کرد: به گونه‌ای عمل نکنیم که خود را غلام حضرت ابا عبدالله(ع) بدانیم و عزاداری کنیم ولی اعمالمان برای خدا نباشد و نیتمان از روی منیت باشد.
فعالیت 200 گروه تعزیه خوانی در سبزوار
محمد علی‌آبادی، رئیس اداره ارشاد سبزوار با تاکید بر اینکه مراسم تعزیه خوانی در سبزوار دارای سابقه دیرینه است و در بسیاری از روستاها این نمایش دینی و مذهبی اجرا می‌شود، تصریح کرد: شهرستان سبزوار در استان خراسان یکی از شهرهای اول در بیمه کردن تعزیه خوانان است و امیدواریم همه تعزیه خوانان در کانون تعزیه که زیر شاخه انجمن نمایش اداره ارشاد است ثبت‌نام کنند و خودشان برای اعضای این کانون تصمیمات مناسب بگیرند.
وی با ابراز اینکه در حال حاضر 200 گروه تعزیه خوانی در سبزوار در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: کانون‌های تعزیه در کل کشور در حال فعالیت هستند و امیدواریم با سرمایه‌گذاری، روز ملی تعزیه به ثبت برسد.
در ادامه این مراسم دکتر باخرد از یادگاران 8 سال دفاع مقدس باقرائت نامه یکی از دانش‌آموزان در 8 سال دفاع مقدس به رزمندگان، بیان کرد: در آن دوران مردم بسیاری با تمام توانشان برای رضای خدا کار کردند هر چند بعضی از آن افراد یتیم بودند و اوضاع مالی خوبی نداشتند.
همایش بزرگ تعزیه خوانان شهرستان سبزوار برگزار شد
وی افزود: امنیت امروز در کشور مرهون ایثار و فداکاری خون شهدا است و مدیون کسانی است که با صداقتشان ایمان واقعی را در میدان جنگ به اثبات رساندند و ثابت کردند پیرو ولی فقیه و مطیع رهبر هستند.
پایان بخش این همایش مذهبی اجرای شبیه خوانی توسط تعدادی از شبیه خوانان دیار سربداران از صحنه روبرو شدن حُر در مقابل امام حسین(ع) در کربلا بود.
captcha