خطاطی قرآن بهترین نوع هنر است
کد خبر: 3523717
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸

خطاطی قرآن بهترین نوع هنر است

گروه فعالیت های قرآنی: رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه صوت زیبا توسط قاریان قرآن و همچنین خطاطی قرآن بهترین نوع هنر است، گفت: هیچ‌گاه انجیل و تورات مانند قرآن با خطوط زیبا نگاشته نشده است و هیچ گاه معماری کلیساها به زیبایی معماری مساجد نبوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، آیت الله احمد عابدی، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمشب گذشته، 27 مردادماه در مراسم افتتاحیه مرحله استانی سی و نهمین دوره مسابقات قران کریم اوقاف خراسان جنوبی گفت: در حوزه قرآن اقدامات شایسته و برجسته‌ای در رشته‌های مختلف هنری و علمی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه صوت زیبا توسط قاریان قرآن و همچنین خطاطی قرآن بهترین نوع هنر است، اظهار کرد: وقتی سایر ادیان نگاه می‌کنیم می‌بینیم به عنوان مثال در کلیسا نیز از هنرهایی چون موسیقی، مجسمه‌سازی و... استفاده شده اما هیچ‌گاه انجیل و تورات مانند قرآن با خطوط زیبا نگاشته نشده است و هیچ گاه معماری کلیساها به زیبایی معماری مساجد نبوده است.

ارتباط قرآن و هنر

عابدی بیان کرد: همچنین در توصیه‌های بزرگان اسلام توجه زیادی به صدای زیبا شده و به همین جهت تأکید بر قرائت قرآن با صدای خوش شده که این توجه به هنر در موضوع قرآن نکته قابل تأملی از پیوند ناگسستنی قرآن و هنر است.

وی ادامه داد: این پیوند به قدری فراگیر است که کتابی با عنوان هنرمندی هنرمندان مسلمان در زمینه آیه«بسم الله الرحمن الرحیم» تألیف شده که فقط هنر مسلمانان درباره یک آیه از قرآن را تبین می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف اسلامی گفت: در حوزه پژوهش نیز کارهای قابل توجهی در حوزه قرآن انجام شده که یک نمونه از آن کتاب‌های تفسیری است که از شیعه و سنی باقی مانده و بسیاری از آن از بین رفته و برخی در دسترس است.

عابدی اظهار کرد: در حوزه کارهای پژوهشی مرتبط با قرآن فعالیت‌های بسیار چشمگیری بعد از انقلاب انجام شد که در یک مصداق ما قبل از پیروزی انقلاب تنها یک رشته معارفی به نام علوم عقلی و نقلی داشتیم که بخشی از آن ارتباط با مفاهیم قرآنی داشت ولی الان چندین دانشکده و دانشگاه قرآنی داریم.

وی با اشاره به ضرورت تأسی به معصومین(ع) در موضوع قرآن بیان کرد: در تاریخ نقل شده است که امام حسن عسکری(ع) نذر کرده بودند که هر روز تدریس قرآن و تفسیر داشته باشند و درباره امام حسین(ع) نیز بیان شده که وقتی معلم آیه«بسم الله الرحمن الرحیم» را به فرزند ایشان آموخت حضرت به معلم گفتند اگر دهان تو را از طلا پر کنند کم است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف اسلامی یادآور شد: یونسکو کتاب‌هایی را که مردم جهان کتاب مقدس می‌خوانند در مجموعه‌ای جمع آوری کرده است و در ابتدای این مجموعه قرآن را قرار داده است و در مقدمه آن بیان کردند که این کتاب با دیگر کتاب‌هایی که مردم کتاب مقدس می‌خوانند متفاوت است.

captcha