«عفو و بخشش» نقش بسزایی در مثبت اندیشی دارد
کد خبر: 3516047
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
علی‌پور:

«عفو و بخشش» نقش بسزایی در مثبت اندیشی دارد

گروه اجتماعی: یک استاد معارف دانشگاه گفت: عفو و بخشش تاثیر بسیاری در مثبت‌اندیشی فرد داشته و کفاره گناهان محسوب می‌شود.

صدرا علی‌پور، مدیر گروه معارف دانشگاه آزاد واحد ارومیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به ابعاد گوناگون وجود انسان، نقاط قوت و ضعف گوناگونی در انسان وجود داشته و با در نظر گرفتن نقاط قوت، کدورت‌ها به راحتی برطرف می‌شود.
وی گفت: مثبت اندیشی به معنای هر گونه رد سوءظن و ترجیح جانب خیر در رفتار با دیگران است.
علی‌پور افزود:  سوره مبارکه ضحی یکی از سوره‌هایی است که در سرتاسر آن در باره مثبت‌اندیشی و یاد آوری نعمت هایی الهی به انسان است.
این دکتری علوم حدیث و قرآن با اشاره به نامه امام علی(ع)در نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر گفت: بخل، ترس و حرص صفات زشتی است که در سوء‌ظن به خداوند سبحان مطرح است.
وی مثبت اندیشی را به سه دسته خوش‌بینی نسبت به خدا، خود و دیگران تقسیم کرد و گفت: امید و ایمان داشتن به خداوند باعث حل مشکلات فردی، اجتماعی و خانوادگی می‌شود.
وی در این خصوص ادامه داد: خوش‌بینی نسبت به خود موجب افزایش اعتماد به نفس و افزایش ایمان شده و اطمینان و خودبینی به نفس از استوارترین فرصتهای شیطان محسوب می‌شود.
این استاد دانشگاه گفت: خوش‌بینی نسبت به دیگران موجب بهتر شدن نحوه تعامل با دیگران می‌شود.
وی افزود: بر اساس آیات قرآن،انسان‌های مومن، عادل، صادق و باایمان مثبت‌اندیش و امیدوار بوده و برعکس آن انسان‌های منفی‌نگر و ناامید هستند.
مدیر گروه معارف دانشگاه آزاد با اشاره به آیات سوره حجرات مهمترین تاثیر منفی‌نگری را عقوبت اخروی عنوان کرد و گفت: افراد منفی‌نگر در ارتباط صمیمی با دیگران ضعیف بوده در بین مردم قابل اعتماد نبوده و نزد آنان جایگاهی ندارند.
وی گفت: برای ترویج فرهنگ مثبت اندیشی در جامعه باید با افراد مثبت‌اندیش معاشرت کنیم.

captcha