ارائه طرح راه‌اندازی فراکسیون زیارت در مجلس
کد خبر: 3513935
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴

ارائه طرح راه‌اندازی فراکسیون زیارت در مجلس

گروه اجتماعی: معاون هماهنگی و امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه نامه‌ای به نمایندگان استان نوشته شده است تا در آینده نزدیک طرح راه‌اندازی فراکسیون زیارت در مجلس شورای اسلامی عنوان شود، گفت: امروزه زیارت، مفهومی استانی نیست، از همین رو در اهداف مطروحه این طرح، سهم زائر را جدا، تحلیل و اخذ خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدحسن واحدی، معاون هماهنگی و امور زائران استانداری خراسان رضوی در نشست خبری تشریح طرح جامع زیارت استان که امروز، 20 تیرماه در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: این طرح از امسال با 10 راهبرد، 39 سیاست، 140 برنامه و 825 پروژه برای پنج سال آینده که به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رسیده است، آغاز شده است.
واحدی افزود: در این راستا دو هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم تا 65 درصد این پروژه‌ها توسط بخش خصوصی و مابقی از منابع دولتی و منابع سایر نهادهای عمومی عملیاتی شود؛ در این سند حدود 72 پروژه مربوط به عرصه اجتماعی، 100 پروژه اقتصادی، 56 پروژه امنیتی، 216 پروژه مربوط به رفاه و گردشگری،77 پروژه فرهنگی و نیز 88 پروژه در رابطه با پروژه‌های مدیریتی و سیاستی تعریف شده‌اند.
زیارت آسان و عارفانه؛ هدف برنامه‌های زیارت
وی با اشاره به اینکه مجموعاً 805 پروژه در این عرصه در نظر گرفته شده است که حرکت استانداری را در جهت چشم‌انداز زیارت استان ترسیم می‌کند، در خصوص اهداف طراحی و اجرای این چشم‌انداز گفت: زیارت عارفانه، آسان، ارزان، باکرامت، ماندگار، همراه با تکریم زائر، با ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی و نیز اثرگذاری بر زندگی مردم را دنبال می‌کنیم.
معاون هماهنگی و امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در این استان، ستاد خدمات سفر را با مدیریت استانداری راه‌اندازی کردیم که با 256 برنامه اجرایی برای تابستان امسال توسط معاونت زیارت استانداری و فرمانداران در شهرستان‌ها مدیریت می‌شود.
وی با ذکر برخی از محورهای این طرح از جمله امداد و نجات، امنیت، اسکان، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، در رابطه با دیگر فعالیت‌های این معاونت ابراز کرد: در ایام تعطیلات عید فطر تا پایان روز پنجشنبه، 17 تیرماه یک میلیون و 200 هزار زائر به مشهد وارد شدند که آمار روز جمعه را به دلیل بازگشت هم‌استانی‌های‌مان به شهر در این شمار محاسبه نکردیم.
واحدی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در تردد زائران در مبادی ورودی شهر مشهد، خاصه وسائط نقلیه شخصی است که طی جلساتی در ستاد بررسی آمار زائران استانداری، حمل و نقل داخلی نیز مورد توجه قرار گرفت؛ از همین رو از عید امسال نرم‌افزار کنترل ترددهای داخلی استان را به همراه دوربین‌هایی نصب و مورد بهره‌برداری قرار دادیم که طی شش ماهه دوم سال برای تمام مسیرهای استان راه‌اندازی خواهد شد.
وی گفت: از تعداد 825 پروژه، 65 درصد به بخش خصوصی تعلق دارد که کارگروه این پروژه‌ها با عنوان جذب سرمایه‌گذاری در حوزه زیارت، از روز گذشته در این معاونت شروع به فعالیت کرده است. در آینده نزدیک برای جذب مشارکت‌ها، فراخوان می‌کنیم تا در راستای سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، با کمک معاونت اقتصادی استانداری عمل شود.
گشایش پنجره زیارت
معاون هماهنگی و امور زائران استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: امسال در اعتبارات دستگاه‌های اجرایی استان، «پنجره زیارت» باز شده که فاز اول توزیع اعتبارات استانی به میزان 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است تا از منابع سازمان برنامه‌ریزی استفاده کند.
وی با بیان اینکه بحث جداسازی بخش زیارت در برنامه ششم توسعه استان در برنامه قرار دارد، گفت: پس از شروع کارگروه زیارت، در این زمینه هر دستگاه اجرایی باید «برش زیارتی» خودش را مشخص و برای ما ارسال کند تا در سند چشم‌انداز ششم توسعه دیده شود، در جهت بودجه‌های آتی سازمان برنامه‌ریزی قرار گیرد و به این ترتیب سهم زائر را از سطح کشور مطالبه کنیم.
واحدی با طرح این مطلب که نامه‌ای به نمایندگان استان نوشته شده است تا در آینده نزدیک طرح راه‌اندازی فراکسیون زیارت در مجلس شورای اسلامی عنوان شود، افزود: امروزه زیارت، مفهومی استانی نیست، از همین رو در اهداف مطروحه این طرح جامع و از کانال این فراکسیون، سهم زائر را جدا، تحلیل و اخذ خواهیم کرد که در این زمینه متأسفانه سهم دستگاه‌های استان نامشخص است.
captcha