نگهداری نسخ خطی صحیفه سجادیه در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی
کد خبر: 3497078
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷

نگهداری نسخ خطی صحیفه سجادیه در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی

گروه هنر: نسخ خطی صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) به عنوان کامل‌ترین نمونه‌های این کتاب در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی، حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا، رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی ابراز کرد: کامل‌ترین نسخ خطی صحیفه سجادیه جهان امام سجاد(ع) در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
وی با بیان اینکه از کتاب صحیفه سجادیه در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی دو روایت جداگانه مربوط به اهل تشیع و دیگری مربوط به اهل تسنن وجود دارد، ادامه داد: صحیفه سجادیه که از آن با عنوان صحیفه کامله سجادیه یا صحیفه کبیر نام برده می‌شود مجموعه‌‌ای از ادعیه و مناجات‌های متعلق به امام سجاد(ع) است که بنا به روایت «نجم‌الدین بهاء‌الشرف یحیی علوی حسینی» بجای مانده است.
نوری‌نیا اظهار کرد: نسخه دوم خطی از صحیفه سجادیه که در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود از قدیمی‌ترین نسخ این کتاب به شمار می‌رود و نمونه‌ای از روایت اهل سنت از این کتاب به قلم «ابوبکر محمد بن علی کرمانی»  است.
رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی گفت: وجود نسخه خطی صحیفه سجادیه به روایت ابوبکر کرمانی نشان می‌دهد که ارادت به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) فقط مختص شیعیان نبوده و در میان اهل سنت نیز عالمان و ارادتمندان بسیاری به تحقیق و گردآوری علوم و روایات بجا مانده از ائمه(ع) علاقه‌مند بوده‌اند.
وی اضافه کرد: صحیفه سجادیه اهل سنت به روایت ابوبکر محمدبن‌علی کرمانی از آثار کم‌نظیر جهان است که در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و نخستین بار توسط شادروان مرحوم حاج میرزا مهدی ولایی، نسخه‌شناس برتر آستان قدس رضوی شناسایی شده است.
رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تصریح کرد: دو قرآن خطی منسوب به دستخط حضرت زین العابدین(ع) که بر روی کاغذ پوستی نگاشته شده است در آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
حجت‌الاسلام نوری‌نیا افزود: یک قرآن منسوب به دستخط امام سجاد(ع) در موزه قرآن و نفایس و دیگری در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی وجود دارد که جزو آثار خطی کم‌نظیر جهان به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه وقف‌نامه قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار(ع) توسط شیخ بهایی نوشته شده استة عنوان کرد: 97 هزار جلد مصاحف شریف و نسخه خطی در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی وجود دارد که از 22 هزار مصاحف شریف موجود در گنجینه بیش از 100 جلد قرآن در قرن اول تا سوم قمری بر روی پوست کتابت شده که منسوب به دستخط مبارک هشت تن از ائمه اطهار(ع) است.
captcha