بحران هویت، مهم ترین آسیب اجتماعی امروز جهان
کد خبر: 3495230
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶

بحران هویت، مهم ترین آسیب اجتماعی امروز جهان

گروه اجتماعی: مدیر پژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) گفت: بحران هویت بدون شک مهم‌ترین آسیب اجتماعی امروز جهان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه خراسان، دکتر احمدی، مدیر پژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، در همایش هویت صحیح که به مناسبت هفته معلم در مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) برگزار شد، گفت: بحران هویت بدون شک مهم‌ترین آسیب اجتماعی امروز جهان است.
وی با بیان اینکه زن اگر شخصیت ذاتی خویش را نشناسد و در آن ایفای نقش نکند، به مراتب، بنیان زندگی زناشویی را بیشتر به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: رواج روابط ناسالم بین زن و مرد و کاهش عفت و حجاب از جمله برون دادهای این بحران هویت است.
این استاد حوزه با اشاره به پیامدهای بحران هویت، به بررسی عوامل تأثیر گذار در آن پرداخت و افزود: سست شدن بنیاد خانواده، تخریب فرهنگ اسلامی با استفاده از ابزارهای نوین غربی و تغییر سبک زندگی اسلامی به زندگی غربی، از عواملی هستند که در بحران هویت نقش موثری ایفا کرده‌اند.
وی با بیان اینکه کشورهای غربی و مخالف اسلام، با شبیخون‌های فرهنگی و ترویج فیلم‌های کذایی و ایجاد فضاهای مجازی متنوع، می‌خواهد زن را از حیطه وظایف انسانی خویش دور کند، گفت: دشمنان اسلام و خانواده، می‌خواهند دیدگاه زن را به بعد جنسیتی وی سوق دهند و از بعد انسانی و معنوی‌اش دور سازند.
احمدی با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از خانواده‌ها با وجود فضاهای مجازی گرچه در کنار هم هستند ولی همراه هم نیستند، یادآور شد: وقتی اعضای خانواده به عنوان اعضای منسجم در کنار یکدیگر نباشند، خانواده هسته‌ای شکل نمی‌گیرد و در پی آن بحران هویت پدیدار می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه، هویت فردی یک زن، به بعد ظاهری و معنوی او مرتبط است، بیان کرد: یکی از فاکتورهایی که می‌تواند به هویت و ارزش حقیقی زن کمک کند، رشد معنوی او است که بداند هدف از خلقت او، بندگی وعبادت است کما اینکه در قرآن کریم آمده است: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم».
مدیر پژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س)مشهد، در ادامه به هویت یک زن مسلمان، نیز اشاره و اظهار کرد: زن مسلمان به عنوان یک شخص منحصر به فرد و متفاوت از دیگران براساس الگوی فاطمی، رفتار می کند.
وی با اشاره به حدیث شریف کساء، در بیان بایسته‌های گفتاری یک زن مسلمان، افزود: لحن گفتار زن در خانواده با والدین، همسر و فرزندان باید، محبت آمیزترین لحن‌ها باشد؛ کلامی مملو از مهربانی و در عین حال محترمانه.
احمدی در تشریح رفتار زن مسلمان، بیان کرد: زن فاطمی از یک سو همسر خویش را «نعم البعل» می‌نامد و از سویی به وی «بابی انت و امی»  می‌گوید؛ در عین حال همین زن در جامعه، در پیروی از آیه«فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض وقلن قولا معروفا»، از هرگونه سخن بیهوده و غیرضروری و شهوت انگیز، اجتناب می‌کند و در هنگام ضرورت در کمال فصاحت و در نهایت عفت و حیا، خطبه فدکیه را می‌آفریند.
وی در بیان بایسته‌های رفتاری زن فاطمی، همدلی و همراهی با همسر، فرزندپروری و ساده زیستی را یادگار ارزشمند حضرت زهرا(س) به عنوان معلم نمونه بشریت، معرفی کرد.
captcha