نگهداری قرآن وقفی سده چهارم هجری در موزه آستان قدس + عکس
کد خبر: 3313846
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰

نگهداری قرآن وقفی سده چهارم هجری در موزه آستان قدس + عکس

گروه هنر:‌ قدیمی‌ترین قرآن وقفی متعلق به سده چهارم،اهدایی وزیر سلطان محمود و سلطان مسعود غزنوی در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

محمدرضا ساقی، مسئول گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی اعلام کرد:‌ در بین آثار موجود در گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، جزوه قرآنی که قدیمی‌ترین تاریخ وقف را داراست، در ربیع‌الاول 393 هجری قمری(382 شمسی) از طرف ابوالقاسم منصور بن‌محمد بن‌کثیر، وزیر صاحب‌ دیوان سلطان محمود و سلطان مسعود غزنوی، وقف آستان قدس رضوی شد.

وی با بیان اینکه این امر، نشان‌دهنده رواج سنت حسنه وقف و نیز وجود نوعی سیستم اداری و اجرایی در این مکان مقدس، بیش از هزار سال پیش بوده است، عنوان کرد:‌ این جزوه قرآن شامل جزء سیزدهم یعنی از آغاز آیه 53 سوره یوسف تا پایان سوره ابراهیم می‌شود.

ساقی مشخصه‌های صفحه‌آرایی قرآن ابن کثیر را برشمرد و ابراز کرد:‌ این قرآن نفیس به خط کوفی دوره تکامل، در 142 ورق از جنس کاغذ ضخیم حنایی رنگ دولت آبادی، به اندازه 10.7 در 7.8 سانتی‌متر نگاشته شده است که هر صفحه دارای چهار سطر بوده و هر سطر دارای ابعاد 5.5 در 4.3 سانتی‌متر است.

captcha