حجتالاسلام والمسلمین مهدی اکبرنژاد، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از ایلام، اظهار کرد: از مواردی که ظلم و تعدی به حقوق دیگران محسوب میشود کمفروشی و تدلیس در معامله است به این معنی که هنگامی که جنسی بر روی ترازو گذاشته میشود مقداری از وزنه را برداشته و کمتر از مقدار معین به خریدار تحویل میگردد.
وی با اشاره به آیات سوره مطففین «وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ(1) الَّذِینَ إِذَا اکْتَالُواْ عَلَى النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ(2) وَإِذَا کَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ(3) أَلَا یَظُنُّ أُولَئِکَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ(4) ...»، گفت: در این آیات بهشدت این عمل مورد نکوهش قرارگرفته است و کمفروشان به بدترین و شدیدترین حالت مورد خطاب قرارگرفتهاند.
اکبرنژاد با بیان اینکه قحطی و کمبود امکانات در دنیا از عوارض زودرس و دنیوی کمفروشی هستند، افزود: همچنین تدلیس عبارت است از پوشاندن عیبی در مال یا نمایاندن یک صفت یا امتیاز کمالی غیر واقعی در آن؛ این یکی از رذایل اخلاقی در معامله است، فروشنده برای اینکه کالای خود را بفروشد مشخصات کامل کالا را به خریدار ارائه نمیکند و اگر عیبی دارد سعی میکند آن را از خریدار پنهان دارد تا جنس به فروش برود.
عضو شورای فرهنگ عمومی ایلام، تأکید کرد: درمان اخلاقی تدلیس فضیلت اخلاقی راستگویی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است و برای راستگویی خداوند پاداش در نظر گرفته است. و جزای راستگویی در سوره مائده، آیه 119 آین گونه بیان شد، «قَالَ اللّهُ هَذَا یَوْمُ یَنفَعُ الصَّادِقِینَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا رَّضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛ این روزى است که راستگویان را راستىشان سود بخشد براى آنان باغهایى است که از زیر [درختان] آن نهرها روان است، همیشه در آن جاودانند، خدا از آنان خشنود است و آنان [نیز] از او خشنودند این است رستگارى بزرگ» و از مؤمنان خواسته شده است که با راستگویان باشند.
وی بیان کرد: پیامبر(ص) نیز در این باره میفرماید: «اَلْمُسْلِمُ اَخُوا لْمُسْلِمِ وَلایَحِلُّ لِمُسْلِمٍ باعَ مِنْ اَخِیهِ بَیْعا فِیهِ عَیْبٌ اِلاّبَیَّنَهُ؛ مسلمان با مسلمان بـرادر است و جایز نیست به برادرش چیز معیوبى را بفروشد مگر آنکه به او اعـلام نماید.» (کنز العمال جلد 4/59)
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام، تصریح کرد: اخلاق، همانند سایر علوم در علم اقتصاد نیز تأثیرگذار است و رعایت فضایل اخلاقی در اقتصاد مشروعیت این علم را تضمین میکند.